Citat:
Ursprungligen postat av
Meh-.-
En gång för alla, hur många kalorier innehåller vanligt svart kaffe?
Olika artiklar menar att svart bryggkaffe innehåller nästan inga kalorier. Uppskattningsvis 4 kcal per kopp.
Eller? Kollar jag på näringsvärdet hos olika kedjor verkar det skilja sig en hel del. På Max hamburgares hemsida står det att en liten kaffe innehåller 18 kcal/kopp (9 kcal/100g), medan på espresso houses står det att en liten kaffekopp innehåller 45 kcal (20 kcal/100g). Var kommer siffrorna att det är ca <4 kcal per vanlig kopp? För det verkar vara allmängiltigt och olika, relativt pålitliga, källor hävdar det.
Förstår att det skulle kunna bero på olika sorters kaffe, men vad är det då som påverkar kaloriinnehållet? Skillnaden kan väl ändå inte vara stor då det talas om kaffe som generell term? Inga källor som jag hittar refererar till någon speciell.. Brygger caféer sitt kaffe på ett speciellt sätt? Tillsätts ingredienser?
Ahhhh frågorna är många, hjälp mig
Om vi hade varit kossor och kunnat tugga bönorna själv och smälta bönorna så skulle energivärdet vara högre, Men vi kan ju inte smälta sådan cellulosa som dessa bönor innehåller. Så den diskussionen kan man ju avfärda.
Kanske att källorna hänvisar till hur kaffet brukar drickas i detta land, tex med 1-2 sockerbitar, ev lite mjölk.
Sockerbitar innehåller kalorier och även mjölk har det, tex i form av laktos. Tex Cafe Latte håller troligen rätt mycket laktos och kalorier, eftersom mjölk är en stor del utav Latten.
Sockerbitarna innehåller 4 kcal per gram, 1 sockerbit väger ca 3,6 gram vilket ger 14,4 kcal (kalorier) per bit.
Rent kaffe såsom NesCafe, dvs snabbkaffe innehåller väldigt lite kalorier. Medans te, svart te eller örtte, innehåller ännu färre kalorier än så.
kcal står för kilokalorier, dvs 1000 kalorier (cal) cal är dock en så liten enhet att det är kcal som i dagligt tal används som ordet kalori. När vi snackar kalorier i vanligt tal så menas alltså på fysikernas språk 1000 kalorier åt gången utav den lilla enheten cal (calories). Ordet används mest i plural, och plural är det som förespråkas, och så man använder det i fysiken.
I fysiken vill man hellre använda enheten Joule (J) eller kiloJoule (kJ), 1 kcal svarar emot 4,18 kJ, enheten har ingen plural - Men många fysiker använder plural ändå tex när de föreläser för språkmelodin låter en aning bättre.