• 1
  • 2
2005-10-30, 20:42
Medlem
Deon Limes avatar
Jag kanske har fel fr mig men r inte republikanerna lite vad moderaterna r i Sverige? Ett parti fr bde liberaler och konservativa fast lite mer t hger, medan demokraterna nrmast kan liknas vid deras motsvarighet till socialliberalismen. Fullt s enkelt r det nog inte men det str klart att de nyliberaler och libertarianer jag varit i kontakt med fredrar republikanerna fre demokraterna.

Om de bde partierna hade flyttat ver til Sverige vart skulle de d hamna p vnster - hgerskalan? Min gissning r att bde hamnat hger om moderaterna.

Och avslutningsvis, vilka r de mest markanta skillnaderna partierna emellan?

En del frgor men jag r genuint intresserad av att lra mig lite om Amerikansk politik men knner att jag har dlig koll p att relatera de tv partierna.
Citera
2005-10-30, 21:25
Medlem
WSEs avatar
Republikanerna tycker inte om regeringen, utan vill att delstaterna ska f bestmma s mycket som mjligt sjlva. Fiscal conservative, medborgarna ska sjlva spendera sina pengar. Bush gav alla skattebetalare 300$ nr han blev president. Nu har han dock spenderat mer pengar n ngon annan president. Dom r ocks frtjusta i morallagar vilket gr att dom inte r s liberala.
Citera
2005-10-30, 22:07
Medlem
Deon Limes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WSE
Republikanerna tycker inte om regeringen, utan vill att delstaterna ska få bestämma så mycket som möjligt själva. Fiscal conservative, medborgarna ska själva spendera sina pengar. Bush gav alla skattebetalare 300$ när han blev president. Nu har han dock spenderat mer pengar än någon annan president. Dom är också förtjusta i morallagar vilket gör att dom inte är så liberala.

Tackar för svar. Låter lite som moderaterna som ju även de vill att politiken flyttas närmare människan. Att kommunerna ges större befogenheter och tar över en hel del av ansvaret etc.
Citera
2005-11-01, 21:07
Medlem
Om man ska jmfra det amerikanska valsystemet med det svenska s skulle det vl ungefr vara s att du har moderaterna och kristdemokraterna att vlja p vart fjrde r. Om de inte bda r mer hger s?

Varfr det r s skulle vara intressant att diskutera. Som jag ser det beror detta (frhoppningsvis) inte p hur den amerikanska vljarkren ser ut, utan snarare p det system dom har dr fretagen pumpar in miljarder till den kandidat de gillar bst (inte allt fr sllan till bda tv, fr att kunna krva tillbaka "gentjnster" vem som n vinner), och en kandidat som inte fresprkar den politik fretagen vill ha fr inte en chans att driva en kampanj som r ens i nrheten av de fretagssponsrade.

Kommentarer?
Citera
2005-11-01, 21:37
Medlem
nymans avatar
Sen s vill dom vl inte flytta politiken nrmare mnniskorna utan dom vill vl som Moderaterna att politiken ska f mindre inflyttande och fretagen mer inflyttande.
Allt som kan sktas av privata fretag ska sktas av privata fretag och politikerna ska bara skta det minsta mjliga och det kallar jag inte fr att flytta politiken nrmare mnniskorna.
Se bara hur bra det gick i New Orleans rena u-landet.
S det r inte konstigt att hlften av vljarna skiter i att rsta fr va fan har dom att vlja p pest eller kolera.
Citera
2005-11-02, 10:58
Medlem
david85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyman
Sen s vill dom vl inte flytta politiken nrmare mnniskorna utan dom vill vl som Moderaterna att politiken ska f mindre inflyttande och fretagen mer inflyttande.
Allt som kan sktas av privata fretag ska sktas av privata fretag och politikerna ska bara skta det minsta mjliga och det kallar jag inte fr att flytta politiken nrmare mnniskorna.
Se bara hur bra det gick i New Orleans rena u-landet.
S det r inte konstigt att hlften av vljarna skiter i att rsta fr va fan har dom att vlja p pest eller kolera.

Tanken bakom det republikanska partiet var att mer makt ska lggas i delstaternas hnder, ssom det var tnkt frn brjan nr konstitutionen skrevs och innan den frvanskades med sjuka tillgg, men har sedan dess ftt olika inslag beroende p vem som r president och hur de olika utskotten r bemannade.

New Orleans var forfarande till strsta delen en delstatlig frga dr borgmstare och guvernr hade ansvaret, det r inte alltid den federala regeringens ansvar i USA. Det gr att politiken r nrmare mnniskorna eftersom de kan pverka sin nrhet. Mjligtvis illa sktt men hur tror du det hade blivit i Sverige ifall en orkan av det slaget hade kommit in? Fan halva Smland slcks ju av ett par fllda trd och Telia, det underbara statliga bolaget vilket du mste tycka om Nyman, inte kan rensa och f ordning p ver ett r

Ifall den hlften som inte rstar, tvivlar p den siffran men ok, skulle rsta s kunde de vlja ngot av alla de andra partierna som finns. USA r inte ett tvpartisystem utan det finns massor av mindre partier som ofta har mer inflytande p regional niv.
Citera
2005-11-02, 12:01
Medlem
Bultmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraxz
Om man ska jämföra det amerikanska valsystemet med det svenska så skulle det väl ungefär vara så att du har moderaterna och kristdemokraterna att välja på vart fjärde år. Om de inte båda är mer höger så?

Varför det är så skulle vara intressant att diskutera. Som jag ser det beror detta (förhoppningsvis) inte på hur den amerikanska väljarkåren ser ut, utan snarare på det system dom har där företagen pumpar in miljarder till den kandidat de gillar bäst (inte allt för sällan till båda två, för att kunna kräva tillbaka "gentjänster" vem som än vinner), och en kandidat som inte förespråkar den politik företagen vill ha får inte en chans att driva en kampanj som är ens i närheten av de företagssponsrade.

Kommentarer?
Likheterna mellan moderaterna och kristdemokraterna tycker jag är intressant och den har jag inte sett förut. Det är nog den bästa liknelsen man kan göra med svensk politik. Annars har jag sett liknelser mellan moderaterna och folkpartiet, vilket jag anser är helt fel eftersom de amerikanska partierna, som du nämner, båda ligger höger om moderaterna. Frågan kan dock vara vilket parti som passar bäst att liknas med moderaterna och vilket som passar bäst att liknas vid kristdemokraterna.
Citera
2005-11-02, 13:40
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WSE
Republikanerna tycker inte om regeringen, utan vill att delstaterna ska f bestmma s mycket som mjligt sjlva. Fiscal conservative, medborgarna ska sjlva spendera sina pengar. Bush gav alla skattebetalare 300$ nr han blev president. Nu har han dock spenderat mer pengar n ngon annan president. Dom r ocks frtjusta i morallagar vilket gr att dom inte r s liberala.
Fast det dr r ju ocks en kraftig frenkling. Republikaner tycker mycket om en stark stat nr den uttrycker sig i form av militr, polismakt och underrttelsetjnst. Paradoxen r ju att 'average Joe' gladeligen rstar fram en regering som behller militrutgifterna p rekordniv trots kalla krigets slut samtidigt som man ogillar andra federala system.

Jag sg i en genomgng (i DN?) nyligen som visade att USA inom en 5-10 rsperiod kommer att f en militrbudget som r lika stor som alla andra lnder tillsammans (jag har inga bra siffror p detta omrde; har ngon en bra lnk?). Jag vgar pst att frsvinnande f amerikanska vljare r medvetna om detta.

Situationen i landet r mycket komplex; p lokalniv har man tveklst en hgre grad av demokrati n vad vi har med direktval till viktiga poster som domare, borgmstare, etc., men p federal niv finns det egentlligen inga klara alternativ.
Citera
2005-11-02, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david85
Ifall den hälften som inte röstar, tvivlar på den siffran men ok, skulle rösta så kunde de välja något av alla de andra partierna som finns. USA är inte ett tvåpartisystem utan det finns massor av mindre partier som ofta har mer inflytande på regional nivå.
Jovisst skulle man kunna rösta på något av de andra partier som finns, om man bara visste att de fanns. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg satsas det enorma summor på republikanerna och demokraternas valkampanjer från diverse företag som hoppas på skattelättnader, utökad privatisering, åtalsfrihet när deras mygel avslöjas, och diverse andra förmåner som gentjänster för de investerade pengarna. Detta sätt att "köpa in sig" i politiken fungerar som ett utmärkt komplement till den enorma lobbyingverksamhet som finns i landet och båda borde enligt min åsikt avskaffas/kriminaliseras. Varför? För att de andra partier som faktiskt existerar då skulle få en chans att sprida sitt budskap (som storföretagen ogillar) till väljarna på någorlunda jämna villkor.

1987 trodde 1/4 av USAs ungdomar att en ny partibildning stred mot författningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Bultman
Frågan kan dock vara vilket parti som passar bäst att liknas med moderaterna och vilket som passar bäst att liknas vid kristdemokraterna.
Det är ju en stapplande jämförelse, eftersom det är mycket som skiljer mellan den svenska och amerikanska politiken, men om jag skulle vara tvungen att välja skulle jag nog placera republikanerna som kristdemokrater, pga deras stöd från den kristna extremhögern och abort- och homosex-motståndet inom båda partierna.
Men som sagt, det är ju mycket som skiljer, och det var väl snarare ett försök att placera in dem på den svenska höger-vänsterskalan.

Edit: stavvfel
Citera
2005-11-02, 14:30
Medlem
nymans avatar
David85 det r pengarna som avgr vilket parti som syns och hrs i USA och att hlften av vljarna skiter i att rsta det trodde jag alla visste fr s har det varit lnge i USA.
Den parlamentariska demokratin i USA har inte fungerat p lnge d hlften av vljarna skiter i valet, s ni som pstr att USA skulle vara demokratiskt och till och med mer demokratiskt n Sverige r ju helt fel ute.
Citera
2005-11-02, 15:08
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyman
Den parlamentariska demokratin i USA har inte fungerat på länge då hälften av väljarna skiter i valet, så ni som påstår att USA skulle vara demokratiskt och till och med mer demokratiskt än Sverige är ju helt fel ute.
När jag skrev om USAs demokrati syftade jag på lokalvalen. Där kan inte ens den mest vänsteranstrukne bortse från att deras demokrati är mycket mer utvecklad än vad fallet är i vårt centralstyrda land där regeringen t.o.m. styr över kommunerna genom "Robin Hood"-skatt och statligt beslutade trängselskatter.
Citera
2005-11-02, 16:28
Medlem
skinner5000s avatar
Demokraterna är Högerliberala marknadsliberaler. Dom är som en blandning av Folkpartiet och Moderaterna. I Sverige finns inget parti som går att gämföra med Republikanerna. Kristdemokraterna för en helt annan pilitik än republikanerna (tycker ingen här verkar insat i KD:s pilitik).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in