Citat:
Ursprungligen postat av david85
Ifall den hälften som inte röstar, tvivlar på den siffran men ok, skulle rösta så kunde de välja något av alla de andra partierna som finns. USA är inte ett tvåpartisystem utan det finns massor av mindre partier som ofta har mer inflytande på regional nivå.
Jovisst skulle man kunna rösta på något av de andra partier som finns, om man bara visste att de fanns. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg satsas det
enorma summor på republikanerna och demokraternas valkampanjer från diverse företag som hoppas på skattelättnader, utökad privatisering, åtalsfrihet när deras mygel avslöjas, och diverse andra förmåner som gentjänster för de investerade pengarna. Detta sätt att "köpa in sig" i politiken fungerar som ett utmärkt komplement till den enorma lobbyingverksamhet som finns i landet och båda borde enligt min åsikt avskaffas/kriminaliseras. Varför? För att de andra partier som faktiskt existerar då skulle få en chans att sprida sitt budskap (som storföretagen ogillar) till väljarna på någorlunda jämna villkor.
1987 trodde 1/4 av USAs ungdomar att en ny partibildning stred mot författningen.
Citat:
Ursprungligen postat av Bultman
Frågan kan dock vara vilket parti som passar bäst att liknas med moderaterna och vilket som passar bäst att liknas vid kristdemokraterna.
Det är ju en stapplande jämförelse, eftersom det är mycket som skiljer mellan den svenska och amerikanska politiken, men om jag skulle vara tvungen att välja skulle jag nog placera republikanerna som kristdemokrater, pga deras stöd från den kristna extremhögern och abort- och homosex-motståndet inom båda partierna.
Men som sagt, det är ju mycket som skiljer, och det var väl snarare ett försök att placera in dem på den svenska höger-vänsterskalan.
Edit: stavvfel