2015-10-12, 19:51
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cwejman
Intressanta diskussioner. Märker att den patologiska upptagenheten med judisk bakgrund återkommer tyvärr.

Eftersom du dykt upp i tråden kanske du kan utveckla dina tankar om en sund svensk patriotism lite mer. Hur gör vi för att uppnå det målet?
Citera
2015-10-12, 21:03
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
Det där förstår jag inte. "Svensken har ett intresse av att det svenska samhället består." Ja? Det är väl ändå i det svenska samhället svensken lever. Utöver det måste förstås måttstocken vara vilket slags samhälle som skall "bestå". Det kan inte ligga något egenintresse i att bevara ett samhälle där svensken far illa. Det är ungefär därför olika etniska grupper söker frigörelse och självbestämmande från multietniska politiska enheter.

Nej samhörighetskänsla är något annat än intresset av att bevara det samhälle som omger en. Samhörighetskänslan finns redan, som jag har påpekat, mellan svenskar. Tack vare vår kultur, historia, släktskap, tack vare vår relativt stora framgång trots vår numerära litenhet. Därifrån kommer känslan av gemenskap. Däremot är dagens svenska samhälle bara till namnet svenskt, sett till den geografiska yta som utgör Sverige. Att bygga samhörighetskänsla kring detta samhälle låter sig inte göras. Alltför stora extremer samsas här, hitplockade från världens alla hörn, med medborgarskapet som enda gemensamma nämnare. Sverige är inte USA; vi svenskar finns redan här och vi har vår identitet, vårt arv och historia. På samma sätt har utlänningarna sin.

Naturligvis finns det inget intresse hos etniska svenskar att i längden upprätthålla ett anti-svenskt samhälle och därtill finansiera eländet med skyhöga skatter. Det socialkonstruktivistiska sättet att se på statsbildningar är särskilt onaturligt i Europa med sin oerhört långa historia av nationer präglade av hög etnisk homogenitet. I USA kanske upplägget fungerar mindre dåligt men så har man ju också i stort sett utplånat urbefolkningen.
Senast redigerad av Aegishjalmr 2015-10-12 kl. 21:56.
Citera
2015-10-12, 21:07
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Det där förstår jag inte. "Svensken har ett intresse av att det svenska samhället består." Ja? Det är väl ändå i det svenska samhället svensken lever. Utöver det måste förstås måttstocken vara vilket slags samhälle som skall "bestå". Det kan inte ligga något egenintresse i att bevara ett samhälle där svensken far illa. Det är ungefär därför olika etniska grupper söker frigörelse och självbestämmande från multietniska politiska enheter.

Ett kantoniserat Sverige med olika etniska enklaver skulle dock vara betydligt svagare och inte kunna stå emot utländska intressen. Redan idag skulle jag vilja påstå att vi har problem med detta, alltså att hävda vårt oberoende och rätt till självbestämmande i olika sammanhang.

Citat:
Nej samhörighetskänsla är något annat än intresset av att bevara det samhälle som omger en. Samhörighetskänslan finns redan, som jag har påpekat, mellan svenskar. Tack vare vår kultur, historia, släktskap, tack vare vår relativt stora framgång trots vår numerära litenhet. Därifrån kommer känslan av gemenskap. Däremot är dagens svenska samhälle bara till namnet svenskt, sett till den geografiska yta som utgör Sverige. Att bygga samhörighetskänsla kring detta samhälle låter sig inte göras. Alltför stora extremer samsas här, hitplockade från världens alla hörn, med medborgarskapet som enda gemensamma nämnare. Sverige är inte USA; vi svenskar finns redan här och vi har vår identitet, vårt arv och historia. På samma sätt har utlänningarna sin.

Du låter som en nyliberal. Sverige är mer än en geografisk yta.

Om du inte tror att det går att bygga en samhörighetskänsla kring dagens svenska samhälle blir motfrågan hur vi kan ändra på samhället så att det blir möjligt, givet den befolkning landet har idag.
Citera
2015-10-12, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Du låter som en trasig grammofonskiva. Nu har du fått svar av Cwejman själv som bekräftar att han anser att även svenskar kan drabbas av rasism. Eventuella missförstånd om vad han menade borde därmed vara undanröjda.

Min kritik är vederhäftig och det är du som gör dig dum. Vidare är Adam fullt kapabel att svara för sig själv nu när han gästar tråden och behöver inte ditt white knightande. Om han tycker att det jag skriver är trams, låt honom motivera det.
Citera
2015-10-14, 22:02
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:
Ett kantoniserat Sverige med olika etniska enklaver skulle dock vara betydligt svagare och inte kunna stå emot utländska intressen. Redan idag skulle jag vilja påstå att vi har problem med detta, alltså att hävda vårt oberoende och rätt till självbestämmande i olika sammanhang.

Du låter som en nyliberal. Sverige är mer än en geografisk yta.

Om du inte tror att det går att bygga en samhörighetskänsla kring dagens svenska samhälle blir motfrågan hur vi kan ändra på samhället så att det blir möjligt, givet den befolkning landet har idag.
Kontoniserat Sverige - ja, att vi redan har problem med det redan är allldeles klart och det ökar hela tiden.
Parallellsamhällen talas det om också.
Att plötsligt vakna upp o försöka bygga en samhörigheteskänsla kring dagens samhälle tror jag är omöjligt, det har gått för långt. Var o hur ska en sådan vilja mobiliseras? Vem ska leda o vem vill ta initiativet? Politikerna kan ju räknas bort.
"Gammelsvenskarna" tror jag redan förlorat denna känsla och fler förlorar den i samma takt de 2000+ om dagen strömmar in o inte låter sig integreras. Man känner sig som en främmande fågel i sitt eget land.
Citera
2015-10-15, 22:59
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenflooded
Kontoniserat Sverige - ja, att vi redan har problem med det redan är allldeles klart och det ökar hela tiden. Parallellsamhällen talas det om också.***

Min poäng var att de som ser etniskt homogena enklaver som något önskvärt glömmer att vi lätt blir offer för utländska intressen i ett splittrat samhälle.

Citat:
Ursprungligen postat av swedenflooded
Att plötsligt vakna upp o försöka bygga en samhörigheteskänsla kring dagens samhälle tror jag är omöjligt, det har gått för långt. Var o hur ska en sådan vilja mobiliseras? Vem ska leda o vem vill ta initiativet? Politikerna kan ju räknas bort. "Gammelsvenskarna" tror jag redan förlorat denna känsla och fler förlorar den i samma takt de 2000+ om dagen strömmar in o inte låter sig integreras. Man känner sig som en främmande fågel i sitt eget land.

Nu är vi ganska många som anser att man inte behöver lägga sig ner och dö bara därför att det finns vissa problem att ta tag i. Jag är övertygad om att det går att bygga en bättre samhörighetskänsla i det här landet. Vi har trots allt många gemensamma intressen att slå vakt om.
Citera
2015-10-15, 23:30
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:
Min poäng var att de som ser etniskt homogena enklaver som något önskvärt glömmer att vi lätt blir offer för utländska intressen i ett splittrat samhälle.

Vilka menar du kan se sådana enklaver som önskvärda? Men absolut finns den risken du talar om.

Jag är övertygad om att det går att bygga en bättre samhörighetskänsla i det här landet.
l
Om övertyglesen är så stark borde du ha en hel del principiella uppslag hur man borde gå tillväga, eller??
.
Citera
2015-10-15, 23:37
Medlem
swedenfloodeds avatar
[quote=Regulus|55040083]
Nu är vi ganska många som anser att man inte behöver lägga sig ner och dö bara därför att det finns vissa problem att ta tag i. /QUOTE]
Där vinner du FB:s stora pris i underdrifter!
Grattis.
Senast redigerad av swedenflooded 2015-10-15 kl. 23:50.
Citera
2015-10-16, 17:16
Medlem
Cwejmans avatar
Citat:
Eftersom du dykt upp i tråden kanske du kan utveckla dina tankar om en sund svensk patriotism lite mer. Hur gör vi för att uppnå det målet?

Tror inte att det går att genomföras politiskt. Det vore omöjligt och dessutom fel väg. Tror att det sker ganska naturligt. Att bo i ett land med stark identitet, vilket förnekas, men som existerar i Sverige gör sitt. Alla förutsättningar finns här. Litet språk, särpräglad natur med stark förankring i kulturen, lång autonom historia med en stolt historia inom litteratur, vetenskap och musik. Gemenskapen byggs på detta. Det som jag ser som det egentligen enda hindret är konstanta förnekanden, dekonstruerande processer och relativiserande av vad gemenskapen är. När man belägger det som många känner, oavsett om de är etniska svenskar eller inte, med skam, skuld och förklarar att det är skadligt hittepå då går något förlorat. Det är inte globalisering, netflix eller invandrare som är hotet mot den sammanhållningen utan att många i offentligheten väljer att förpassa nationell gemenskap till historiens skräphög. Så vad ska man göra för att uppnå målet, motarbeta de som har gjort det till sitt mål att förvägra både infödda och nyinflyttade tillgången till en gemensam nationell idé.
Citera
2015-10-16, 17:17
Medlem
Cwejmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negroboll
Självklart har upphovsmannens bakgrund en viss betydelse när man analyserar innehållet och det egentliga syftet. Att hävda något annat blir sedvanlig judisk false flag. Hela din person lyser av judendom. Från offerkoftan till avataren. Den imagen har du själv skapat och håller vid liv. Tror inte en sekund på icke-troende katolik, snarare en judisk supremacist/sionist. Det faktumet överskuggar allt annat och som judisk rasist har du ingen trovärdighet. Åk hem till Israel och idka din patriotism där, här hör den inte hemma.

Citera
2015-10-16, 18:01
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:
... många i offentligheten väljer att förpassa nationell gemenskap till historiens skräphög. Så vad ska man göra för att uppnå målet, motarbeta de som har gjort det till sitt mål att förvägra både infödda och nyinflyttade tillgången till en gemensam nationell idé.
"De många i offentligheten" kan man nog lugnt likställa med de som förespråkar de totalt vidöppna dörrarna för invandring. De ser inte nationen som något speciellt värdefullt utan definierar snarare Europa o världen globalt som den viktigaste gemenskapen. Jag undrar om det inte i hög grad blivit en generationsfråga - ungdomar bryr sig inte så mycket om nationen Sverige, bl.a. för att de knappt lärt sig landets historia och för att de ofta tidigt varit ute o sett andra länder o kulturer. Detta förstärks av att det numer vimlar av andra etniciter runt om dom i Sverige.
Med en konstant stor invandring är det närmast en omöjlighet att skapa en nationell gemenskap - andra o tredje generationen invandrare börjar kanske tillägna sig en sådan, men det 'neutraliseras' totalt sett av strömmen av nya invandrare. En utveckling som "förtär", försvagar och underminerar gammelsvenskarnas patriotism.
Citera
2015-10-16, 18:29
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Tror inte att det går att genomföras politiskt. Det vore omöjligt och dessutom fel väg. Tror att det sker ganska naturligt. Att bo i ett land med stark identitet, vilket förnekas, men som existerar i Sverige gör sitt. Alla förutsättningar finns här. Litet språk, särpräglad natur med stark förankring i kulturen, lång autonom historia med en stolt historia inom litteratur, vetenskap och musik. Gemenskapen byggs på detta. Det som jag ser som det egentligen enda hindret är konstanta förnekanden, dekonstruerande processer och relativiserande av vad gemenskapen är. När man belägger det som många känner, oavsett om de är etniska svenskar eller inte, med skam, skuld och förklarar att det är skadligt hittepå då går något förlorat. Det är inte globalisering, netflix eller invandrare som är hotet mot den sammanhållningen utan att många i offentligheten väljer att förpassa nationell gemenskap till historiens skräphög. Så vad ska man göra för att uppnå målet, motarbeta de som har gjort det till sitt mål att förvägra både infödda och nyinflyttade tillgången till en gemensam nationell idé.

Historikern Lars Trädgårdh talade härom dagen i p1 om att tilliten i samhället var den viktigaste faktorn för svensk välstånd. Känner medborgarna att deras insats i form av skatter, humant kapital med mera används för att andra syften än som från början avsades kan vi få ett slutet samhälle. Tilliten är grunden för svensk patriotism. Vad anser du om det?

Sedan har du talat om strukturell rasism och hänvisat till Per Bauhns artikel. Kokar vi ned innehållet kan man säga att strukturell rasism är en teori, och inte ett empiriskt faktum. Annars är det ett logiskt felslut, enligt Karl Popper. Strukturell rasism har dock lanserats som ett empiriskt faktum, det ligger så att säga i svenskhetens skäl och själ, men att det samtidigt ligger i vår nationella uppfattning att vi på inga vis får ha sådana rasistiska tendenser, varvid vi hamnar i en intellektuell krasch. Skulle du hålla med i den beskrivningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in