2015-10-10, 13:35
Medlem
Resenomadens avatar
Hej!

Går det att hyra ut sin studentlägenhet under t.ex. sommaren via airbnb till turister och göra detta anonymt? Hur ska man gå tillväga i så fall och vad ska man tänka på? Finns det andra mer anonymiserade siter?

Det jag kan komma på är att inte visa bilder som gör att fastighetsägaren direkt vet vilken bostad det gäller genom att kolla på bilderna, uppge falskt profilnamn på siten och försöka anonymisera beskrivningen av lägenheten.
Citera
2015-10-10, 13:43
Medlem
bolibumpahs avatar
Onödig risk är det enda jag har att säga.
Citera
2015-10-10, 15:12
Medlem
Resenomadens avatar
Frågan blir väl ändå hur stor den risken är när ovan tagit i beaktande?
Citera
2015-10-11, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Resenomaden
Frågan blir väl ändå hur stor den risken är när ovan tagit i beaktande?

Det beror väl lite på fastighetsägaren. SSSB i Stockholm skulle vräka dig på en sekund, det finns alltid någon som skvallrar.
Citera
2015-10-11, 22:54
Medlem
Resenomadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
Det beror väl lite på fastighetsägaren. SSSB i Stockholm skulle vräka dig på en sekund, det finns alltid någon som skvallrar.

I mitt område så har jag knappast någon kontakt med grannarna vilket är de som skulle kunna utgöra ett hot, det samtidigt därför jag vill rikta in mig på turister som inte kommer ha någon intention att skvallra vidare. Är det bästa att lägga upp en privat annons på engelska på blocket kanske istället för Airbnb?
Citera
2016-02-23, 21:05
Medlem
ed_cavallis avatar
Jag är nyfiken på om det finns en lösning, där man då och då hyr ut sin lägenhet utan risk för upptäckt och i förlängningen en uppsägning/hot om uppsägning.
Vad jag förstår stipulerar hyreslagstiftningen att man får upplåta "en del av sin lägenhet" utan att det strider mot några bestämmelser. Alltså, man får hyra ut en del av lägenheten.

"41 § Hyresgästen får inte inrymma utomstående personer i lägenheten, om det kan medföra men för hyresvärden. Lag (1984:694)."

Så länge jag kan påvisa att jag själv befunnit mig i lägenheten under uthyrningen borde jag väl kunna hävda att jag inte brutit mot några regler? Detta kommer naturligtvis inte att ske, men det går knappast att styrka i efterhand. Dessutom kan man ju möjligen informera sina hyresgäster om situationen, så att man har ryggen fri.
En annan intressant aspekt på det hela är ju om man anger en annan adress än sin egna - låt säga nummer 32 istället för 34 på en viss gata - kommer fastighetsägaren fortfarande kunna knyta annonsen till min lägenhet? Gentemot den eventuella hyresgästen lär det inte spela någon större roll om det är portuppgång A eller B, eller nummer 8 eller 16, utan det är väl snarare gatan/området som är det avgörande betydelsen i sammanhanget. Man har bara sluntit på tangenterna när man angav adressen... Däremot kan det vara av betydande vikt för att hålla det hela 'hemligt' från värden.
Citera
2016-02-23, 22:00
Medlem
tigerrakets avatar
Ponera att du hyr ut till turister. Turister från hela världen. Tror du inte folk börjar ana ugglor i mossan när det kommer och går folk i en strid ström i huset, från jordens alla hörn.

Man känner igen en turist ganska enkelt. Och har du riktig röta så kommer turisten fråga din granne, eller kanske hyresvärden som råkar stå vid entrén en dag, eller rör sig i huset (och kan misstas för någon allmän husvärd) om olika vägbeskrivningar?
Då är ju loppet kört.
Citera
2016-02-24, 00:39
Medlem
ed_cavallis avatar
Nu var det varken min tanke eller ambition. Från min sida hade det varit aktuell under, låt säga, en vecka här och där upplåta lägenheten av någon annan, då man själv inte är på plats. Dessutom kan man ju hyra ut i längre perioder istället för 1-2 nätter, då blir det inte i närheten av samma 'spring' i fastigheten.
Min poäng handlade snarare om själva annonsen - flertalet fastighetsbolag har skickat varningar till sina hyresgäster enbart baserat på att det funnits en annons på airbnb.
Skulle jag hyra ut min studentlägenhet ett par, tre gånger om året blir det ytterst svårt för mina grannar att ens få vetskap om detta, än mindre reagera på det som märkvärdigt. Tror inte det är speciellt svårt att be den eventuella 'turisten' att röra sig diskret och säga att de är mina vänner som är och hälsar på mig om det skulle uppstå möte med grannar. Det vore inte konstigt att motivera detta genom att man inte hyr ut lovligen och därför vill ha så mycket diskretion som möjligt. Knappast något konstigt i dessa 'airbnb-mot-fastighetsägarna'-tider. Vill man kan man ju också bestämma vem som får/inte får hyra din lägenhet. I en fastighet med enbart studentlägenheter låter det ju logiskt att acceptera en förfrågan från exempelvis en ensamresenär/par i åldern 20-30 med bra recensioner från tidigare boende än till exempel en äldre herre som är förstagångshyrare.

Men min fråga är; kan jag bli vräkt/varnad för att jag har en annons?

Även om det iofs inte verkar strida mot några bestämmelser att hyra ut när man själv finns i lägenheten (även om det kommer nytt folk på veckobasis) är det ju knappast värt att riskera sitt kontrakt. Kanske finns det någon som sitter inne på lite mer praktiska kunskaper om hur fastighetsbolagen/lagstiftaren tillämpar detta? Iofs knappast brottsligt, men man vill ju kunna hävda sin rätt att bo kvar om läget nu skulle uppstå.
Senast redigerad av ed_cavalli 2016-02-24 kl. 00:45.
Citera
2016-02-28, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ed_cavalli
Min poäng handlade snarare om själva annonsen - flertalet fastighetsbolag har skickat varningar till sina hyresgäster enbart baserat på att det funnits en annons på airbnb.

Men min fråga är; kan jag bli vräkt/varnad för att jag har en annons?

Även om det iofs inte verkar strida mot några bestämmelser att hyra ut när man själv finns i lägenheten (även om det kommer nytt folk på veckobasis) är det ju knappast värt att riskera sitt kontrakt. Kanske finns det någon som sitter inne på lite mer praktiska kunskaper om hur fastighetsbolagen/lagstiftaren tillämpar detta? Iofs knappast brottsligt, men man vill ju kunna hävda sin rätt att bo kvar om läget nu skulle uppstå.

Nu är jag ingen jurist, men uppsåt att hyra ut svart (dvs en annons) är absolut grund till varning. Inte till uppsägning dock.

Har man en större lägenhet är det omöjligt för värd att bevisa att du inte bara hyr ut till inneboende, vilket är fullt lagligt. Dvs, så länge du hyr ut en del av din lägenhet men fortfarande bor i den själv så kan du göra precis vad du vill så länge det inte skapar signifikant olägenhet för andra boende i huset.

Till TS som undrade specifikt över studentlägenhet: Hör med värden först, men ofta går det bra att hyra ut studentlägenhet i andra hand till vem som helst under somrarna, så där vet jag inte riktigt vari din betänklighet ligger.
Senast redigerad av Akademian 2016-02-28 kl. 15:56.
Citera
2016-02-29, 16:46
Medlem
ed_cavallis avatar
Tack för bra svar! Och jag håller med dig i att det kan bli svårt för värden att bevisa på vilket sätt jag hyr ut lägenheten. Om det blir aktuellt från min sida att hyra ut (ex någon vecka nu i sommar) får jag fundera ut hur jag kan göra det på ett sätt så att jag inte riskerar mitt kontrakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in