Citat:
Ursprungligen postat av
ed_cavalli
Min poäng handlade snarare om själva annonsen - flertalet fastighetsbolag har skickat varningar till sina hyresgäster enbart baserat på att det funnits en annons på airbnb.
Men min fråga är; kan jag bli vräkt/varnad för att jag har en annons?
Även om det iofs inte verkar strida mot några bestämmelser att hyra ut när man själv finns i lägenheten (även om det kommer nytt folk på veckobasis) är det ju knappast värt att riskera sitt kontrakt. Kanske finns det någon som sitter inne på lite mer praktiska kunskaper om hur fastighetsbolagen/lagstiftaren tillämpar detta? Iofs knappast brottsligt, men man vill ju kunna hävda sin rätt att bo kvar om läget nu skulle uppstå.
Nu är jag ingen jurist, men uppsåt att hyra ut svart (dvs en annons) är absolut grund till varning. Inte till uppsägning dock.
Har man en större lägenhet är det omöjligt för värd att bevisa att du inte bara hyr ut till inneboende, vilket är fullt lagligt. Dvs, så länge du hyr ut en del av din lägenhet men fortfarande bor i den själv så kan du göra precis vad du vill så länge det inte skapar signifikant olägenhet för andra boende i huset.
Till TS som undrade specifikt över studentlägenhet: Hör med värden först, men ofta går det bra att hyra ut studentlägenhet i andra hand till vem som helst under somrarna, så där vet jag inte riktigt vari din betänklighet ligger.