2015-10-10, 09:35
Medlem
hej jag har torkat kött nu några gånger och det blir jätte gott, men det blir jävligt hårt. det torkade köttet som man köper på ica t.ex wild chips är mjukare. min fråga är då hur får jag mitt torkade kött lite mjukare?
Citera
2015-10-10, 10:05
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linus.040
hej jag har torkat kött nu några gånger och det blir jätte gott, men det blir jävligt hårt. det torkade köttet som man köper på ica t.ex wild chips är mjukare. min fråga är då hur får jag mitt torkade kött lite mjukare?

Torka lite kortare tid? Jag har torkat mycket kött i mina dagar och om man inte förvarar torkat kött och fisk i en papperspåse så blir det mjukt. Det är luften som kan cirkulera i en påse som gör att det håller sig. Motsvarande med att få hårt kött mjukare är att lägga det i en plastpåse tillsammans med lite fukt.

Mycket enkelt.
Citera
2015-10-14, 14:28
Medlem
wreckinggirls avatar
När jag torkar kör jag på olika varianter på biltong, där startar processen med att det ligger i marinad några timmar ... köttet får nån skum smidighet/mjukhet som hänger med i torkningen efteråt. Ja, om man inte torkar det för mycket det vill säga ... så oavsett metod får du väl avbryta i tid!
Citera
2015-10-14, 15:26
Medlem
tzjs avatar
Jakt, fiske och vildmark --> Matlagning och metoder
/Moderator
Citera
2015-10-14, 18:12
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Jakt, fiske och vildmark --> Matlagning och metoder
/Moderator
Utmärkt! Finns massor med trådar om Jerky och torka kött.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in