• 1
  • 2
2015-10-09, 21:53
Medlem
DissociativePandas avatar
Har fortfarande problem med maten och spyr då och då. Men för första gången så ser jag nästa helt vit avföring. Vad ka det tyda på, bör jag uppsöka läkare?
Citera
2015-10-09, 21:54
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DissociativePanda
Har fortfarande problem med maten och spyr då och då. Men för första gången så ser jag nästa helt vit avföring. Vad ka det tyda på, bör jag uppsöka läkare?

Ja, ljus avföring är ofta ett tecken på att något inte står rätt till med levern.
Citera
2015-10-09, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
Ja, ljus avföring är ofta ett tecken på att något inte står rätt till med levern.
akut eller kan man vänta tills på måndag?
Citera
2015-10-09, 22:12
Medlem
Citat:

Steg 1 är att ringa sjukvårdsupplysningen, de kan guida dig vidare och rekommendera akuten om det behövs. Vit avföring kan tyda på något trassel med levern och gallsten. Skulle dock tippa på att du har problem med att bryta ned fett (Fettet lägger sig då istället som en vit hinna runt avföringen) och att kroppen därför säger ifrån och inte vill "ta emot maten" (du spyr).
Citera
2015-10-09, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Steg 1 är att ringa sjukvårdsupplysningen, de kan guida dig vidare och rekommendera akuten om det behövs. Vit avföring kan tyda på något trassel med levern och gallsten. Skulle dock tippa på att du har problem med att bryta ned fett (Fettet lägger sig då istället som en vit hinna runt avföringen) och att kroppen därför säger ifrån och inte vill "ta emot maten" (du spyr).

Så du menar att kroppen inte tar upp fett då jag spyr? Tvivlar på att kroppen har en sådan intelligens att om jag har psykiska problem och spyr medvetet så hänger kroppen på och inte tar upp fett när jag väl äter? Kanske inte va tydlig med att kräkningarna är psyskit medevetna, dvs jag gör det med flit. Kanske inte var så tydligt med det

Men jag spyr medvetet och det är ett psykiskt problem!
Citera
2015-10-09, 22:36
Medlem
Vetenspaks avatar
Citat:

Om du bara äter vit mat (ris, skyr, vit ost..) då blir avföringen automatiskt vit.
Citera
2015-10-09, 22:36
Medlem
Citat:
Så du menar att kroppen inte tar upp fett då jag spyr? Tvivlar på att kroppen har en sådan intelligens att om jag har psykiska problem och spyr medvetet så hänger kroppen på och inte tar upp fett när jag väl äter? Kanske inte va tydlig med att kräkningarna är psyskit medevetna, dvs jag gör det med flit. Kanske inte var så tydligt med det

Men jag spyr medvetet och det är ett psykiskt problem!

Gallan, inget mer akut än du själv orsakat. Ring VC och boka tid måndag morgon, samtidigt så ber du om en samtalskontakt som kan hjälpa dig med dina ätstörningar.
Citera
2015-10-09, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vetenspak
Om du bara äter vit mat (ris, skyr, vit ost..) då blir avföringen automatiskt vit.

Har käkat musli, köttbullar och potatisbollar.

Citat:
Ursprungligen postat av Miraclecure
Gallan, inget mer akut än du själv orsakat. Ring VC och boka tid måndag morgon, samtidigt så ber du om en samtalskontakt som kan hjälpa dig med dina ätstörningar.

Det är lungt ändå fast det svider i magen? Ovanför naveln och inte länge upp än bröstbenet
Citera
2015-10-09, 22:40
Medlem
Duramaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2

Nej vit avföring uppstår inte pga att fettet lägger sig som en hinna runt avföringen utan det uppstår pga ingen utsöndring av galla. Det är gallan som färgar avföringen mörkt.
Citera
2015-10-09, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duramater
Nej vit avföring uppstår inte pga att fettet lägger sig som en hinna runt avföringen utan det uppstår pga ingen utsöndring av galla. Det är gallan som färgar avföringen mörkt.

Och det är farligt/akut, löser det genom att sluta kräkas eller behöver jag piller från doktor?
Citera
2015-10-09, 23:09
Medlem
Duramaters avatar
Citat:
Och det är farligt/akut, löser det genom att sluta kräkas eller behöver jag piller från doktor?

Har du buksmärtor eller något? Kan vara problem med gallan, obstruktion i gallflödet kanske pga gallsten. Jag kan inte bedöma om ditt tillstånd är akut eller ej då jag inte är en läkare. Men känner du dig orolig så rekommenderar jag dig att söka akuten, speciellt om kräkningarna fortsätter eller om du får feber+buksmärtor.
Citera
2015-10-09, 23:29
Medlem
Citat:

Jag råder dig starkt ifrån att sitta 10 timmar på akuten och istället ringa Vårdcentralen alt uppsöka närakuten så fort du kan. Att din avföring är vit beror på att något är fel med din galla, den är den som ger det bruna pigmentet i avföringen. Däremot kan jag inte säga hur mycket dina kräkningar bidrar till dina magproblem, men det hjälper knappast mot din smärta. Så, sluta stoppa fingrarna i halsen och gå till närakuten imorgon eller ring VC på måndag. Omöjligt att säga så mycket mer utan en bättre historik på dina problem.Men du behöver gå till en läkare som kan göra ett ultraljud och kolla om du möjligtvis har gallsten eller vad som fattas. Du behöver även prata om det faktum att du har en ätstörning.
Men om du inte har feber eller väldigt ont så behöver du inte åka in till akuten ikväll.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in