2015-10-09, 14:03
Medlem
Hej!

Läser nu första året som energiingenjör (3-årig) men har fått funderingar på om det är rätt för mig, själva ingengörsdelen, det akademiska.

Jag har funderat på om jag hellre vill jobba med något mer praktiskt, typ drifttekniker inom energi, värme, kyla eller inom ett annat område. Kanske något helt annat.

Jag känner ett intresse för det som jag läser men är orolig för vad det leder till för jobb. Skulle inte vilja ha ett jobb på kontor, utan vill jobba ganska rörligt och lite aktivt tror jag. Är inte alls sugen på att rita ritningar och inte så sugen på att komma på nya utvecklingsprojekt.

Har ni några tips på hur jag ska tänka i mitt läge? Yrkesvägledaren var borta idag så har inte gått dit än.
Citera
2015-10-09, 15:00
Bannlyst
Kolla upp nån högskoleingenjörsinriktning eller byggingenjör som är mer praktiskt inriktade.
Citera
2015-10-09, 15:17
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robin-96
Hej!

Läser nu första året som energiingenjör (3-årig) men har fått funderingar på om det är rätt för mig, själva ingengörsdelen, det akademiska.

Jag har funderat på om jag hellre vill jobba med något mer praktiskt, typ drifttekniker inom energi, värme, kyla eller inom ett annat område. Kanske något helt annat.

Jag känner ett intresse för det som jag läser men är orolig för vad det leder till för jobb. Skulle inte vilja ha ett jobb på kontor, utan vill jobba ganska rörligt och lite aktivt tror jag. Är inte alls sugen på att rita ritningar och inte så sugen på att komma på nya utvecklingsprojekt.

Har ni några tips på hur jag ska tänka i mitt läge? Yrkesvägledaren var borta idag så har inte gått dit än.

Du behöver INTE vara orolig. En ingenjör kan bli ALLT från kontorsråtta till drifttekniker. Verkligen allt. Det som avgör vad du kommer inriktas mot är ditt första jobb, och om man inte är nöjd med det kan man söka ett "andra förstajobb", alltså ingångsposition. Sommarjobb inom önskat område ökar chanserna att bli det man vill markant.

Jag är själv civilingenjör och kan garantera att vill man ut i fält, då kan man komma dit.

Citat:
Ursprungligen postat av filous
Kolla upp nån högskoleingenjörsinriktning eller byggingenjör som är mer praktiskt inriktade.

Vad dillar du om? 3-årig energiingenjör ÄR ju högskoleingenjör. Och varför skulle en byggingenjör vara mer ute i fält än en energiingenjör?
Citera
2015-10-09, 16:21
Medlem
Citat:
Hej!

Driftingenjör på Linnéuniversitetet i Kalmar kanske passar dig bättre?
Citera
2015-10-09, 17:41
Medlem
Fråga Ursula45, han är bra på sånt här.
Citera
2015-10-10, 23:38
Medlem
Citat:
Hej!

Ingenjörsutbildningar är alltid yrkesinriktade så jobb får du ju om du går på något vettig skola och fixar utbildningen bra. Vilka jobb man får som ingenjör vet väl ingen direkt det är väl som vad som helst ingenjörer hittar man överallt, så det är du som får arbeta aktivt för att finna det jobb du vill ha. Men det är väl ganska självklart att det är till din fördel att du läser något som har med energi att göra om du sedan vill jobba inom energi, vilket du verkar göra. Haha.
Citera
2015-10-12, 19:57
Medlem
Jag tänker liksom att det kanske är dumt att läsa till ingenjör om man inte är så insatt och sugen på de "vanliga" arbetsuppgifterna ingenjörer verkar ha. Att man verkligen kan jobba som drifttekniker som ingenjör låter också lite konstigt med tanke på att det är ganska teoretiska studier. Finns ju mer praktiska utbildningar men de har ju då inte samma bredd.

Jag har ju gått direkt från gymnasiet och har väl kommit in i nån funderarperiod nu om vad jag vill göra och jobba med. Brukar ha svårt att ta sånna här beslut annars också.
Citera
2015-10-14, 22:37
Medlem
Citat:
Hej!

Vill du ha en ingenjörsexamen som är så praktisk som möjligt, kika då på sjöingenjör. Sjöingenjörer arbetar vanligtvis till havs, men det finns gott om arbeten i land om man föredrar det. Exempelvis på värmeverk, kärnkraftverk, oljeriggar mm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in