Citat:
Ursprungligen postat av
Robin-96
Hej!
Läser nu första året som energiingenjör (3-årig) men har fått funderingar på om det är rätt för mig, själva ingengörsdelen, det akademiska.
Jag har funderat på om jag hellre vill jobba med något mer praktiskt, typ drifttekniker inom energi, värme, kyla eller inom ett annat område. Kanske något helt annat.
Jag känner ett intresse för det som jag läser men är orolig för vad det leder till för jobb. Skulle inte vilja ha ett jobb på kontor, utan vill jobba ganska rörligt och lite aktivt tror jag. Är inte alls sugen på att rita ritningar och inte så sugen på att komma på nya utvecklingsprojekt.
Har ni några tips på hur jag ska tänka i mitt läge? Yrkesvägledaren var borta idag så har inte gått dit än.
Du behöver INTE vara orolig. En ingenjör kan bli ALLT från kontorsråtta till drifttekniker. Verkligen allt. Det som avgör vad du kommer inriktas mot är ditt första jobb, och om man inte är nöjd med det kan man söka ett "andra förstajobb", alltså ingångsposition. Sommarjobb inom önskat område ökar chanserna att bli det man vill markant.
Jag är själv civilingenjör och kan garantera att vill man ut i fält, då kan man komma dit.
Citat:
Ursprungligen postat av
filous
Kolla upp nån högskoleingenjörsinriktning eller byggingenjör som är mer praktiskt inriktade.
Vad dillar du om? 3-årig energiingenjör ÄR ju högskoleingenjör. Och varför skulle en byggingenjör vara mer ute i fält än en energiingenjör?