2015-10-25, 20:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacetime.
I detta fallet triumferar min språkkänsla över din då »ensamt« är neutrum, alltså icke levande ting, vilket nationen Sverige är. Din användning är inte i linje med begreppet och vedertaget språkbruk. Du är välkommen att hänvisa till en respektabel källa som ger stöd för din användning. Man kan ju alltid få ett gott skratt åtminstone.

Har du hört talas om begreppet metonymi?

Citat:
Ursprungligen postat av Nordisk Familjebok
»Den lokala metonymien beror på samvaro i rummet, och under den föras sådana fall som: Sverige blödde under bödelsyxan (i st. f. svenskarna)«

Kanske dags att börja läsa in sig på retoriska stilfigurer i stället för att tokskratta?
Senast redigerad av HerrGickhan 2015-10-25 kl. 20:18.
Citera
2015-10-25, 20:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Har du hört talas om begreppet metonymi?

Kanske dags att börja läsa in sig på retoriska stilfigurer i stället för att tokskratta?

Sverige utsätts inte för något i din mening och intar inte en aktiverande roll heller. Det var gällande respektive länders befintliga lagstiftningar. Google ser väldigt tomt ut på användningen: "Sverige är ensamma med..." "Sverige är ensamt med..." är däremot överallt.
Citera
2015-10-25, 21:45
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacetime.
Sverige utsätts inte för något i din mening och intar inte en aktiverande roll heller. Det var gällande respektive länders befintliga lagstiftningar. Google ser väldigt tomt ut på användningen: "Sverige är ensamma med..." "Sverige är ensamt med..." är däremot överallt.

»Utsätts« för?

Jag använder Sverige som beteckning för svenskarna i detta fall. Om du inte gillar det, får du fortsätta med det. Jag å andra sidan kommer fortsätta att metonymiskt göra detta byte när det passar sig och jag kommer att ta ansvar för det.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in