2010-12-21, 15:28
Medlem
tottetottets avatar
Om att ge pengar till hemlös

Har ingen aning om var jag ska placera den här tråden så den får gärna flyttas till lämpligt ställe.

Mina funderingar kom igång när jag var ute i stan för att handla lite julklappar. En äldre farbror påkallar min uppmärksamhet och jag stannar till. Han talar till mig lite försynt och frågar om jag inte kan avvara en slant så att han kan köpa sig en smörgås, det går bra med rikskupong också lägger han till. Jag brukar inte ge pengar till hemlösa, men kan ibland köpa 'situation stockholm'. Den här gången tar jag fram en 20-lapp och ger honom den. klockan var väl ca 10 på en vardag vilket gjorde att det kändes trovärdigt att pengarna faktiskt gick till en macka. Jag måste tillstå att gubbens sätt att tigga på var riktigt effektivt men undrar om pengarna gick till rätt ändmål.

Många säger att det är bättre att ta med dem och bjuda dem på lunch, men hur sugen är man på att sätta sig och käka med en hemlös?

lite tankar till diskussion:

Har ni råkat ut för en skicklig tiggare? berätta! Var tror ni pengarna gick? Finns det en tidpunkt som det är bättre att skänka pengar på än andra? Hur brukar ni göra för att ge pengar till välgörenhet? Ge rikskupong var en riktigt bra idé tyckte jag. Är det någon som brukar göra det?
Citera
2010-12-21, 15:39
Medlem
SoulStoneRiders avatar
Jag brukar ge en slant till hemlösa om dem inte stör mig för mycket. Aldrig när de går omkring i tunnelbanan och tigger eller om dem är snorfulla men sitter det nån utmärglad mot en husvägg och ser bedrövlig ut så varför inte? Även om pengarna går raka vägen till systembolaget så har du iaf skänkt honom lycka i några min i form av en kall öl och det tycker iaf jag känns bra. Vem blir inte glad över en öl liksom?!
Citera
2010-12-21, 18:35
Medlem
Peripheryys avatar
Cancerfonden ger man lite pengar till då och då. Varför det har blivit så är för en släkting dog för ett tag sedan av skelettcancer. Cancer är bara skit. Får man beskedet att man har cancer som inte går att bota så kan man vara död inom någon månad och det är lite scary tycker jag.
Senast redigerad av Peripheryy 2010-12-21 kl. 18:41.
Citera
2010-12-22, 00:44
Medlem
Unicef julklappspaket

Tjena, såg nu på TV att Unicef har ett special erbjudande där man kan ge bort julklappar. DVS man köper grejer till en afrikan och sedan ger man ett tattigt julkort till någon man tycker om där det står att vilken god gärning man har genomfört och att AbuHabu har fått en vaccinspruta. Mer information finns på deras hemsida.
Länk: http://www.unicef.se/stod-oss/gavoshop

Min definition av en julklapp är något som är en omtanke till den personen som ska få gåvan. Den behöver inte vara specielt dyr, användbar eller praktisk. Personlig eller Nödvändig utan bara tanken bakom det. Det jag menar är att denna gåva är till dig, inte till den som behöver den mest.

Såhär resoner jag kring detta påfund: Det är en extremt opersonlig och opraktist gåva. Den fyller ingen
funktion till den personen som får gåvan, utan enbart till den som ger gåvan. Den som ger gåvan kommer framstå som snäll omtänksam och godhjärtad, medans den som får gåvan inte har bidragit till något förutom att den personen får ett tack brev från Gunvald Larsson.

Att ge bort "Din" julklapp till någon som behöver den mer är ju upp till den som får julklappen och inte den som ger den. Kan tänka mig att det finns många fattiga barn som skulle behöva ett nytt Xbox 360 för att deras förra fick Ring-Of-Death, men inte skickas detta iväg till dem. Nej det får lilla niklas så han kan ha skoj efter läxläsningen.

Om jag skulle få detta i julklapp så skulle jag tacka och ta emot, sedan skulle jag nog inte bry mig ett skit om det mer, men jag tycker att de personer som köper detta är så extremt vidriga. Tänk er att iställer för att få ett Xbox 360 eller vad ni nu önskar er i julklapp så skulle ni få en lapp där det står att vi hjälpte en tant övergatan som din julklapp. Det är en sådan skitgrej att ge bort..

Att diskutera: Vad tycker ni om denna julklapp? Skulle ni vilja få/ge en sådan julklapp? Hur skulle ni reagera om ni fick en bild på ett afrika barn med eran mest önskade julklapp ex. xbox 360 eller liknande?
Senast redigerad av Untouched 2010-12-22 kl. 00:45. Anledning: Blev en smiley
Citera
2010-12-22, 12:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Untouched

Att diskutera: Vad tycker ni om denna julklapp? Skulle ni vilja få/ge en sådan julklapp? Hur skulle ni reagera om ni fick en bild på ett afrika barn med eran mest önskade julklapp ex. xbox 360 eller liknande?
Fattar inte heller varför man skulle köpa en sån julklapp till någon annan. Alltså, om man så jättegärna vill skänka pengar (som ändå mest går direkt till någon fet gubbe och hans familjs semesterresor) så kan man väl göra det, men inte att ge bort det som julklapp till någon annan.
Citera
2011-01-04, 21:18
Medlem
manskensbondens avatar
spekulerar om att skänka pengar....

Eftersom att denna tråd involverar så många olika ämnen så väljer jag att lägga den här. Om den är felplacerad så får mod gärna flytta på den.

Detta är en sak som jag har funderat på ett bra tag nu. Jag har dock aldrig tagit mig tiden att förklara det för någon men nu ska jag försöka iaf...ni får ursäkta om detta är en lång och rörig förklaring men förhoppningis så är det i slutändan värt att läsa.

En sak som jag vet att många människor gör är att skänka pengar till olika välgörenhetsorganisationer. Jag pratar om organisationer som Röda korset eller Hjärt Lungfonden. Detta är en väldigt fin sak att göra och det hjälper en hel del människor till att leva ett bättre liv på olika sätt.

Om man nu tänker efter lite (struntar i etiken) så kommer man (iaf jag) fram till slutsatsen att det egentligen skulle vara bättre att skänka pengar till en organisation som gör saker för att förhindra klimatförändringarna. På det viset räddar man ju (förhoppningsvis) hela jorden med alla dess livsformer istället får att rädda en 90-årig dam/man från att dö i hjärtinfarkt.

Detta låter även i mina öron som en väldigt bisarr tanke, ska man "offra" vissa för att "rädda" andra som för det mesta inte ens är av ens egen art... Ja, det kanske man borde eller så borde man det inte.

Ett annat alternativ är att helt enkelt stoppa pengarna i madrassen och spara dem tills den dagen man själv behöver dem (kanske för att betala ett skyddsrum som kan stå emot extrem UV-strålning som nu kan angripa jorden (för att folk skänkte pengar till "människojhälpande" organisationer isf för miljöhjälpande))

Det skulle vara trevligt att höra andras åsikter och funderingar kring ämnet. Det är trots allt en ganska relevant fråga i dagens samhälle.

Jag vill bara förtydliga att jag absolut inte är någon anti skänka-pengar-till-välgörenhetsorganisationer person...jag har både faddrar och hjärstjuka personer i släkten.
Citera
2011-01-11, 13:22
Bannlyst
Lägg ner Stadsmissionen!

Stadsmissionen i Malmö lär vara stadens äldsta välgörenhetsinrättning med anor från mitten av artonhundratalet. Då nedtecknades Stadsmissionens stadgar för att möta den extrema fattigdom och hungersnöd som fanns i Sverige på den tiden.

Men idag har alla en skälig levnadsnivå som garanteras av socialbidragen och det är ingen som svälter i Sverige längre. Men Stadsmissionen finns fortfarande kvar och bedriver sin verksamhet som om ingenting har hänt. Det har visat sig att det medför negativa effekter på samhället som inte är önskvärda, trots den goda tanken bakom Stadsmissionens verksamhet.

Idag finns inga fattiga människor som är i behov av Stadsmissionens välgörenhet utan det är mest missbrukare och kriminella som utnyttjar det bistånd som Stadsmissionen tillhandahåller för egen vinnings skull. På Stadsmissionen kan man få mat och kläder gratis och då kan man köpa knark för hela socialbidraget och skattebetalarnas pengar utgör motorn till allt större del i den illegala narkotikaspridningen.

Stadsmissionens lokaler används dessutom som en marknadsplats och kontaktställe för allehanda stöldgods och knarkförsäljning där nya kontakter knyts som leder till nya brott. Stadsmissionens verksamhet motverkar på så sätt samhällets strävanden och bör läggas ner omgående. Allmänheten uppmanas att upphöra med att ge bidrag och donationer till Stadsmissionens verksamhet.

De flesta som arbetar på Stadsmissionen utför ett ideellt arbete gratis och tror att de gör en god gärning som ger dem en speciellt gynnsam ställning till Gud, men de blir blåsta av det fåtal personer som driver verksamheten och tjänar grova pengar på den.
Citera
2011-01-11, 18:24
Medlem
dunderdasens avatar
Vafan jag gjorde en liknande tråd som TS för nån månad sen men nu hittar jag den inte! Verkar ha blivit raderad...

Ahja, får bumpa den här tråden då. Jag vill att pengarna går till dom riktigt utsatta i samhället. Inte till okända människor i andra världsdelar, vill inte låta sån, men jag hjälper hellre folk här i mitt eget land och som verkligen behöver det.
Jag har ingen koll på alla organisationer alls. Skulle behöva lite hjälp att välja rätt!
Är Stadsmissionen något bra att skänka till?
Citera
2011-01-11, 18:58
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dunderdasen
Tänkte ge pengarna till nån slags organisation som verkligen gör nytta istället, men har ingen aning om var pengarna behövs mest. Har ni några idéer?
https://www.flashback.org/p26033326#p26033326

Citat:
Ursprungligen postat av dunderdasen
Vafan jag gjorde en liknande tråd som TS för nån månad sen men nu hittar jag den inte! Verkar ha blivit raderad...

Ahja, får bumpa den här tråden då. Jag vill att pengarna går till dom riktigt utsatta i samhället. Inte till okända människor i andra världsdelar, vill inte låta sån, men jag hjälper hellre folk här i mitt eget land och som verkligen behöver det.
Jag har ingen koll på alla organisationer alls. Skulle behöva lite hjälp att välja rätt!
Är Stadsmissionen något bra att skänka till?
Citera
2011-01-11, 18:59
Medlem
dunderdasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
https://www.flashback.org/p26033326#p26033326
Aha tack!
Citera
2011-02-27, 05:56
Medlem
Moneyonmyminds avatar
Vill hjälpa folk som har det dåligt!

Hejsan jag har under en längre tid "lidit" av en magsjukdom och några gånger försökt ta livet av mig, inte bara pågrund av bara detta utan en del annat med.. men nu har jag förstått att det inte är det bästa att göra utan själv kommit fram till att jag vill hjälpa andra människor istället för att sabba mitt egna liv och min familjs, frågan nu är om någon vet hur jag ska komma i kontakt någonslags hjälpcentral i Varberg, det finns missionskyrkor och liknande men hittar inget när jag söker och vill verkligen få tag på det nu.. Tacksam för seriösa svar!
Citera
2011-03-18, 17:15
Medlem
Network-s avatar
Jag vill börja hjälpa människor (Hur börjar man?

Jasså, Jag blev förflyttad hit . Jag låter det förbli oredigerat stycke så det kanske blir lite knas

Ursäkta, visste ej vart denna tråden skulle ligga.

Men jag blev rörd över att jag skrev en tråd på psykologi forumet att det faktist fanns folk som hjälpte, även om det inte handlade om ett självmords problem jag hade, utan att jag enbart är hypokondriker och behövde lugna ner mig, men ändå, att det fanns folk som la ner sin tid för att hjälpa.

Till saken, jag är en person som lätt blir berörd av saker i världen. Framförallt fattiga som tigger, ej de som missbrukar. inte heller naturkatastrofer konstigt nog, men jag tänkte att om man börjar med det man är engagerad i så kanske lågan blir högre och får intresse att hjälpa detta med.

Näst högst upp på listen är människor som inte mår så bra som jag skulle vilja hjälpa.
Att hjälpa folk i första hand.

Jag har säkert som många här haft tanken att skaffa sig ett fadder-barn. Men det blir aldrig någonting till det, därför tänkte jag att jag åtminstonde tar ett steg närmare genom att skapa en tråd!
Där ni kan skriva av er om era egna upplevelser,
Eller hur man kommer igång,
Eller hur ni själva engagerar i er för saker
Eller varför ni inte gör någonting, söker ni inspiration? stanna i tråden så kanske den kommer, vad krävs för att du ska börja hjälpa?

Dock så skulle jag vilja hjälpa till med nåt annat änn just fadder barn, det känns inte som att man gör så mycket personligt. Självklart gör man någonting, men inte så mycket personligt. Jag kan dock självklart tänka mig detta om det inte finns någonting annat som dyker upp

Men om det finns sopp-kök eller något i den stilen, snälla kom med förslag.
Så snälla flashbackare, ge mig tips på hur man börjar hjälpa människor (Helst om man itne har så mycket pengar i fickan) och inte behöver resa utanför Norden då jag inte har råd.
Senast redigerad av Network- 2011-03-18 kl. 17:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in