2015-10-09, 00:22
Medlem
Så tänkte börja prodda lite musik på framtiden, tänkte ungefär avicii liknande stil. Vad är det då som behövs? Jag med min ADHD hjärna hade fått för mig att Logic var de enda man behövde och skulle köpa skiten, tack gode gud att min hårddisk var full för såg nu att de endast verkar vara om du själv har t.ex en gitarr och ska spela in det.

Vad är det egentligen som behövs för utrustning för att kunna göra en sådan här låt ungefär: https://www.youtube.com/watch?v=OYQmiBNnPHE

Behöver du värsta hemmastudion etc eller funkar det göra en liknande låt via program i internet?

Tack!
Citera
2015-10-09, 01:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ollebertil
Så tänkte börja prodda lite musik på framtiden, tänkte ungefär avicii liknande stil. Vad är det då som behövs? Jag med min ADHD hjärna hade fått för mig att Logic var de enda man behövde och skulle köpa skiten, tack gode gud att min hårddisk var full för såg nu att de endast verkar vara om du själv har t.ex en gitarr och ska spela in det.

Vad är det egentligen som behövs för utrustning för att kunna göra en sådan här låt ungefär: https://www.youtube.com/watch?v=OYQmiBNnPHE

Behöver du värsta hemmastudion etc eller funkar det göra en liknande låt via program i internet?

Tack!

Program som FL studio fungerar fint, finns att tanka hem olagligt eller att köpa för några tusenlappar.
Citera
2015-10-09, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xerdoin
Program som FL studio fungerar fint, finns att tanka hem olagligt eller att köpa för några tusenlappar.
De är ungefär i samma kvalité för att göra en låt som Avicii's etc? De e inget "lek" utan är professionella grejer?
Citera
2015-10-09, 01:49
Bannlyst
Citat:
De är ungefär i samma kvalité för att göra en låt som Avicii's etc? De e inget "lek" utan är professionella grejer?

Jadå, det är profissionella grejer, tror till och med att Avicii använder sig av fl studio.

Ska du börja med det får du lägga ner en j*vla tid och energi, det tar tid att lära sig prodda.
Senast redigerad av Xerdoin 2015-10-09 kl. 01:52.
Citera
2015-10-09, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xerdoin
Jadå, det är profissionella grejer, tror till och med att Avicii använder sig av fl studio.

Ska du börja med det får du lägga ner en j*vla tid och energi, det tar tid att lära sig prodda.
Stort tack!
Citera
2015-10-09, 08:09
Medlem
Logic funkar perfekt för att göra house i. Du behöver inga andra prylar, dessa är hjälpmedel och totalt slöseri med pengar om du inte tycker att det påverkar ditt workflow.
Syntar som Avicii använder finns som VST-plugar som du installerar på datorn och använder via musikprogrammet.
Midi-klav kan vara till hjälp men testa utan först för att se om detta är någonting för dig!
Citera
2015-10-09, 09:51
Medlem
PiusXIIIs avatar
Vad du måste ha är en DAW, Digital Audio Workstation. Logic är en sådan, som bara funkar för Mac. FL Studio är en annan. Den finns för både PC och Mac, och används inte så ofta i proffssammanhang, men Avicii kör som sagt med den. Båda de här kommer med inbygda syntar och effekter, men det finns mycket att köpa extra.

Det finns mängder av videor på Youtube om hur man använder sådana här program, och tips om hur man producerar olika sorters musik. Här är t ex en lång video med Avicii.

https://www.youtube.com/watch?v=-dIcuU58Oy8
Citera
2015-10-09, 17:08
Medlem
steffeehs avatar
Ingen idé att överhuvudtaget tänka att "man ska låta som Avicii", att nå den nivån tar ett par år. Så låt inte den tanken få dej o känna att du måste skaffa värsta mycket prylar.
Tvärtom, utgå från att din musik kommer låta skit i ett år framöver och att du kommer behöva "öva upp dej".

De enda du behöver just nu är ett DAW och en dator. Börja med de och känn efter lite först innan du börjar skaffa massa ytterligare prylar.

När du sen känner att du gillar o producera, kan de va bra att skaffa sej ett externt ljudkort och ett par studiohögtalare så du verkligen hör vad som händer i dina låtar (du kommer direkt märka hur dina låtar blir bättre). En MIDI keyboard kan också vara bra så du kan spela noterna själv istället för att sitta o klicka en massa eller använda tangentbordet som keyboard, dessa kan du hitta billigt.

Dessa sakerna skulle jag nog våga säga vara de viktigaste prylarna i en hemmastudio. Sen finns de ytterligare saker som mest gör allt roligare, samt saker som är viktiga men som helt enkelt kostar mycket.

Så i stora drag:
- En dator (har du redan såklart)
- DAW-program (3000-4000 kr? Kan va mindre dock)

- MIDI-keyboard (1000 kr)
- Externt ljudkort (1000-1500 kr?)
- Studiohögtalare (från 3000 kr paret, och uppåt i all oändlighet)
Citera
2015-10-18, 05:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av steffeeh
Ingen idé att överhuvudtaget tänka att "man ska låta som Avicii", att nå den nivån tar ett par år. Så låt inte den tanken få dej o känna att du måste skaffa värsta mycket prylar.
Tvärtom, utgå från att din musik kommer låta skit i ett år framöver och att du kommer behöva "öva upp dej".

De enda du behöver just nu är ett DAW och en dator. Börja med de och känn efter lite först innan du börjar skaffa massa ytterligare prylar.

När du sen känner att du gillar o producera, kan de va bra att skaffa sej ett externt ljudkort och ett par studiohögtalare så du verkligen hör vad som händer i dina låtar (du kommer direkt märka hur dina låtar blir bättre). En MIDI keyboard kan också vara bra så du kan spela noterna själv istället för att sitta o klicka en massa eller använda tangentbordet som keyboard, dessa kan du hitta billigt.

Dessa sakerna skulle jag nog våga säga vara de viktigaste prylarna i en hemmastudio. Sen finns de ytterligare saker som mest gör allt roligare, samt saker som är viktiga men som helt enkelt kostar mycket.

Så i stora drag:
- En dator (har du redan såklart)
- DAW-program (3000-4000 kr? Kan va mindre dock)

- MIDI-keyboard (1000 kr)
- Externt ljudkort (1000-1500 kr?)
- Studiohögtalare (från 3000 kr paret, och uppåt i all oändlighet)

Alright, vilket program skulle du rekommendera?
Citera
2015-10-18, 13:41
Medlem
steffeehs avatar
Citat:
Alright, vilket program skulle du rekommendera?

Rekommenderar att du kollar in dessa:
- Ableton (bland de vanligaste programmen, används av t ex Skrillex, Tommy Trash, Dada Life, och många fler)
- Logic Pro (används av t ex Alesso, Nicky Romero, och Avicii just nu tror jag)
- FL Studio (används av t ex Afrojack, Martin Garrix, Porter Robinson, har använts av Avicii och deadmau5)
- Reason (gjort för att mer efterlikna en äkta studio än ett datorprogram, används av Noisia tror jag)
- Pro Tools (industristandard i mixningsbranschen, och rätt vanligt bland många prod.)
- Bitwig (används av deadmau5 just nu)
- Cubase (rätt vanligt bland hemmamusiker, Zedd använder detta, har använts av deadmau5)
- Studio One (används av Tycho)
- Reaper (har hört från oräkneligt antal personer att detta programmet är perfekt för nybörjare, o de är inte lika dyrt)

Finns många fler bra program dock

De 3 första skulle jag nog säga är de mest vanliga bland artister i din genre/stil.
Vad du än gör, så lyssna inte på någon som säger att ett program är bättre än alla andra, de talesättet hade bara funkat för 10 år sen - alla programmen gör vad dom ska, och för dej handlar de mer om att hitta ett program som du helt enkelt bara tycker känns rätt för dej
Citera
2015-10-22, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av steffeeh
Rekommenderar att du kollar in dessa:
- Ableton (bland de vanligaste programmen, används av t ex Skrillex, Tommy Trash, Dada Life, och många fler)
- Logic Pro (används av t ex Alesso, Nicky Romero, och Avicii just nu tror jag)
- FL Studio (används av t ex Afrojack, Martin Garrix, Porter Robinson, har använts av Avicii och deadmau5)
- Reason (gjort för att mer efterlikna en äkta studio än ett datorprogram, används av Noisia tror jag)
- Pro Tools (industristandard i mixningsbranschen, och rätt vanligt bland många prod.)
- Bitwig (används av deadmau5 just nu)
- Cubase (rätt vanligt bland hemmamusiker, Zedd använder detta, har använts av deadmau5)
- Studio One (används av Tycho)
- Reaper (har hört från oräkneligt antal personer att detta programmet är perfekt för nybörjare, o de är inte lika dyrt)

Finns många fler bra program dock

De 3 första skulle jag nog säga är de mest vanliga bland artister i din genre/stil.
Vad du än gör, så lyssna inte på någon som säger att ett program är bättre än alla andra, de talesättet hade bara funkat för 10 år sen - alla programmen gör vad dom ska, och för dej handlar de mer om att hitta ett program som du helt enkelt bara tycker känns rätt för dej
Så du skulle rekommendera t.ex Reaper för nybörjare? Jag verkligen hatar allt med extern teknik att göra vilket jag märkte att du behövde på FL studio (mycket externa plugins osv). Är det något som är ett måste också på Reaper? Skulle nu i början behöva den simplaste möjliga program som ändå levererar en hög nivå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in