2015-10-08, 19:00
Medlem
TeEsErs avatar
Sularpsfarmen utan för Lund/Södra Sandby är en gård med djur, gårdsförsäljning och annat. Det är väldigt trevligt men det har varit en del rubriker som får en att undra om det är något man inte fått veta. De kan väl inte bygga upp någonting som ser så pass bra ut som det gör och sen vara så blåögda kring skatter och bestämmelser?

Ägarna är kanske inte de första man skulle kunna tro ha gårdsförsäljning och ponnyridning så de får säkert ta mycket oförtjänt kritik också men så här mycket anmälningar och skit kan det väl inte bli om man har rent mjöl i påsen?

Jag inbillar mig att det blir ingen rök utan eld. Någon som vet mer?

Citat http://www.sydsvenskan.se/lund/skatt...sularpsfarmen/
"Sularpsfarmen öppnade som gårdsbutik med servering i april 2014. Verksamheten blev snabbt ett populärt utflyktsmål och har utökats med bland annat ponnyridning och barnkalas. I våras skrev gårdens ägare Nabil Fakhro under ett hyresavtal med Lunds kommun, som innebär att gården ska bli ett HVB-hem för ensamkommande flyktingbarn.

Men enligt Skatteverket har verksamheten inte redovisat någon omsättning under 2014 eller 2015. Gårdens ägare ska inte ha lämnat in deklarationer och inte heller ha redovisat några löner. Det har föranlett en razzia från Skatteverket, som enligt P4 Malmöhus varit på gården någon gång under de senaste dagarna."
Deras grannar har anmält dem för diverse regelbrott kring parkering och djurhållning:
http://www.sydsvenskan.se/lund/sular...er-sig-hotade/

De ska bygga hem för flyktingar: http://www.sydsvenskan.se/lund/sular...-flyktingbarn/

Man bygger utan bygglov: http://www.sydsvenskan.se/lund/lagen...-i-hyresavtal/

/T
Citera
2015-10-17, 11:42
Medlem
Den som förefaller äger gården är Ali Fakhro, ca 35 år gammal. De är fem bröder: Ali, Malek, Mustafa, Abed och Ibrahim. Egentligen är det inte en farm fast de håller höns, gäss och några får. Deras far Izeldin kör ut till gårdar och köper in grönsaker och frukt som de säljer till besökare.

Utbudet beskrivs som 'ekologisk och närodlat så långt möjligt' enligt en reportage från Land. Senare i samma reportage skrivs det: 'Det är inte lönt för oss att sälja exakt samma som alla andra. Bra grön*saker kan du köpa på många håll. I stället tar vi in produkter från hela världen, målet är att folk ska hitta något här som de aldrig har testat förut.'

Det framgår inte om Izeldin har några döttrar. Det finns nu 32 barnbarn så familjen eller snarare klanen eftersom de beskriver sig själva så, nu består av minst 39 personer efter 2 stycken kom för 30 år sedan.

Familjen är ursprungligen kurder från Turkiet. Farfadern flyttade till Beirut i Libanon. Brödernas far Izeldin gifte sig i Libanon. Sen kom paret till Sverige under 80-talet då Libanon kriget pågick. Huruvida de faktiskt påverkades av kriget vet inte jag. På 80-talet fanns det överskott på bostäder och många äldre bönder lämnade sina gårdar på landet. Gårdar såldes i Skåne som fritidshus åt tyskar eller stod tomma.

Namnet Sularpsfarmen har de hittat på själva. De hittade ett ställe med ett par bostadshus med land till salu som hette Sularpsängen.

Affärsupplägget verkar vara att lockar familjer med barn som kan se höns, gäss och får och sen sälja vanliga grönsaker och frukt till föräldrarna. Det finns också en gammal glassvagn där en dotter säljer glass på sommaren. En besökare har klagat över att ridning på ponny utlovas, men att inga ponny finns, endast hjälmar. De har också servering av pizza men det är okänt om de sökt tillstånd för detta. I Lands reportage framställer bröderna sig själva som mysiga killar som krama besökare.

De har inte sökt lov för djurhållning och en inspektion har gjorts. Det har inte lämnat deklaration för inkomståren 2013 och 2014, och inte redovisat löner. Skattekontoret har gjort en razzia.

Viktigaste är att bröderna inte har redovisat några löner. Några i familjen tycks arbetar åt Ali Fakhro och han kan ha anställda invandrare som har delvis utfört ombyggnationer. Det blir betydligt mer i skatt och egenavgifter än eventuella överskott från farm försäljningen. Antagligen får Izeldin bidrag eller pension samtidigt som han arbetar åt Ali som inköpare vilket inte redovisats. Izeldins fru Lamia eventuellt tillverkar syltar som de säljer.

Bröderna föreslog Lunds kommun att ett av bostadshusen kunde vara ett hem för ensamkommande barn. Då får de omkring 20 000 per barn per dygn enligt Exponerat beroende på hur duktig man är på att förhandla och hur desperat Migrationsverket och kommunen är att hitta platser. Eftersom Migrationsverket har inga platser och kommunerna har inga platser heller, men måste uppfylla lagen kan en uthyrare ta hur mycket den är kan begära.

Jag har svårt att tro att kurder är mesiga vad det gäller förhandlingar. Beroende på hur många barn får dela rum och hur många rum som finns kunde bröderna eller Ali Fakhro om han äger husen vilket han verkar göra enligt kurdiskt sed kan de få minst 20 000:- per månad per barn. Har de 8 barn kan de får in 160 000 per månad, och 1,9 miljoner per år. Då har de dock utgifter för mat enligt avtalet och för uppvärmning och städning. På ett år kan de tankas få ett överskott på 1,5 miljoner. Eller mer om de förhandlar väl som de lär kunna göra. Skulle grannarna flytta och sälja sina bostäder eller gårdar därför att de upplever att de få obehag av barnen kan ytterligare grupphem startas.

Bröderna har ett avtal och har börjat bygga om bostaden för att uppfyller kraven i avtalet med Migrationsverket. Grannarna har upplevt problem med besökanden till farmen. De har inte vågat klaga till bröderna. Jag kan förstå detta efter att ha klagat till en iranier om cykelstölder, till en iranier över skötseln av hans pitbull hund på min gräsmatta och då blev hotade, till en eritrean taxichaufför som körde taxi och stannade vid en ingång och körde på tomgång, och till fem invandrare som lastade av en lastbil med kartonger till en garage som jag fotograferade och som blev hotfulla. I inget fall möttes jag av en diskussion utan bara av blank nekande och sen hotelser.

De klagade nu till kommunen över att de inte blivit tillfrågat om ändringen av bostaden vilket måste ske enligt lagen, även om de inte kan klaga över själva utplaceringen av ensamkommande barn. Det visade sig att bröderna Fakhro inte hade sökt byggnadstillstånd för ändringarna på byggnaden utan hade direkt börjat med ombyggnationen. Inte heller hade de sökt tillstånd för ändringen av bruket av byggnaden från bostadshus till grupphem. Grannarna hade gjort detta först som ett utrop på en Facebook sida för att få ihop namn på dem som ville överklaga. Fakhro bröderna sen lade ut en lista på dem som hade överklagat på Sularpshems Facebook sida. Grannarna klagade hos SvD:s reporter. Fakhro bröderna kontrade med att en överklagan är en offentlig handling och då hade de rätt att publicera listan på namnen. Nu tycktes de väl känner till lagen. Det känner till att publicering av en lista på namn på det viset inte är ett brott mot PUL om publiceringen kommer i konflikt med särlagstiftning såsom en överklagan hos kommunen vilken är offentligt.

Bröderna svarade till SvD att de inte visste att de måste söka tillstånd. Det också frågade varför grannarna inte hade kommit och klagat till dem först. Detta verkar befängt och påhittat med tanke på tidigare problem med gården och med att det var först då byggnationen pågick att grannarna visste om det. Sedan verkar det osannolikt att en far, och fem bröder driver en farm men inte vet om att man måste söka tillstånd för ombyggnationer. Antagligen har de byggt om den andra bostadshuset utan tillstånd men att ingen brytt sig.

Migrationsverket är tvungen att placera ensamkommande barn på HVB hem där en plats kan kostar 1 miljon kronor per barn. Deklarationen av vinst kan vara viktig skulle Fakhro bröderna bedriver ett grupphem där intäkterna kan vara flera miljoner.

Mitt intryck är att bröderna Fakhro framställer sig själva som mysiga killar, men blir mycket aggressiva och skrupelfria då någon står i deras väg. Det kan också vara tufft för ensamkommande barn om Fakhro familjen skall ta hand om dem vilket kan gå ut över andra.

På svar på TS:s fråga, 'Jag inbillar mig att det blir ingen rök utan eld.' tro jag att här finns en masugn under ytan.
Senast redigerad av quicksand 2015-10-17 kl. 11:55.
Citera
2015-10-17, 13:46
Medlem
TeEsErs avatar
Tack för en bra och innehållsrik sammanfattning.
Jag vet inte hur pass allvarligt det ska vara för att Skatteverket ska komma ut på plats för "razzia" men jag antar att det inte är smågrejer det handlar om.

Jag har svårt att förstå att man kan driva en verksamhet som faktiskt ser både välskött och välmående ut och samtidigt totalt skita i alla skatter och redovisningar.

För er som inte varit där så är det ett ganska trevligt ställe som ser välvårdat och prydligt ut. De har jättefina varor och grönsaker. Klarar man att hålla den fasaden uppe så borde man ju även förstå att man inte kan köra 100% svart utan att bli påkommen.
Det blir intressant att se vad som framkommer.

/T
Citera
2016-01-07, 09:35
Medlem
spoilers avatar
Från 18 november

"Nu har länsstyrelsen gjort ytterligare en oanmäld kontroll. Myndigheten hade fått in en anmälan om djurhållningen och begav sig ut för att följa upp föreläggandet och se om det följdes.

Det gjorde det inte, enligt länsstyrelsen.
– Jag har inte sett någon skillnad i hur man håller djuren. Därför bedömer jag att man fortfarande visar upp djuren. Det fanns exempelvis ingen skyltning, säger Henriette Bonde, djurskyddsinspektör på länsstyrelsen.

Enligt länsstyrelsen fanns fjäderfän kvar på gården i sina inhägnader samt fritt gående på gården. Det fanns inte heller någon avskärmning som hindrar besökare att komma nära djuren. Dessutom fanns cirka tjugo får kvar i en mindre inhägnad i den ursprungliga hagen.

Även en rad nya brister upptäcktes vid den nya kontrollen.
– Det som var sämre än vid förra tillfället var att vi upptäckte att det fanns får som inte hade normalt hull och att de inte hade tillgång till grovfoder, säger Henriette Bonde.

Det saknades även vatten i hinkarna hos fåren och i utrymmen där djur förvaras fanns diverse bråte. I länsstyrelsens förra beslut förelades ägaren att hålla samtliga utrymmen där djur befinner sig fria från föremål som kan utgöra en skaderisk.

Länsstyrelsen har nu valt att ta i med hårdhandskarna.
– Det har blivit ett nytt föreläggande med vite. Vi tar i hårdare nu och han måste börja följa besluten, säger Henriette Bonde."

http://www.sydsvenskan.se/lund/sular...hotas-av-vite/

Kanske kan Jimmie rädda djuren?

(FB) Nabil Fakhro skrev öppet brev till Sverigedemokraterna – Nu får han träffa Jimmie
Citera
2016-02-25, 15:15
Medlem
spoilers avatar
"Minuterna före partiledarbesöket berättade Nabil Fakhro om att politiken blir nästa område även för honom.

– Jag har som mål att bli Sveriges förste statsminister uppvuxen i Rosengård. Jag har ingen utbildning men har lovat min mamma att hon ska se mig däruppe och känna stolthet."

http://www.sydsvenskan.se/lund/jimmi...sularpsfarmen/
Citera
2016-03-21, 15:46
Medlem
Sularpsfarmen ställer in djurvisningarna:
http://www.sydsvenskan.se/lund/slut-...sularpsfarmen/

De skyller det på klagande grannar. Kanske är vissa klagomål överdrivna, men även djurskyddsinspektörer på besök har ju hotat med vite, så den delen har ju bevisligen inte skötts snyggt.

En intressant blogg med några kommentarer om hur det är att bo på studentboendet som de tydligen haft:
https://oschysstlya.wordpress.com/tag/sularpsfarmen/

Vad har egentligen Sularpsfarmen för organisationsnummer?
Citera
2016-03-21, 19:22
Medlem
TeEsErs avatar
Det enda företaget registrerat på adressen är en enskild firma som heter "Sandbygård och Miljö".

/T
Citera
2016-03-21, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Det enda företaget registrerat på adressen är en enskild firma som heter "Sandbygård och Miljö".
Det var samma som jag hittade, och det verkar ju lite märkligt att man har allt som en enskild firma. Fast å andra sidan verkar familjen F inte så värst administrativt/organisatoriskt lagda.
Citera
2016-04-17, 19:45
Medlem
Nabi* Fahkr*är tydligen dömd enligt lexbase, är det nån som ligger inne på uppgifter ?

/13
Citera
2016-04-18, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
Nabi* Fahkr*är tydligen dömd enligt lexbase, är det nån som ligger inne på uppgifter ?

/13

Det finns minst två i familjen med samma namn. Jag känner den ena o det är inte han som
har sullarpsfarmen!
Citera
2016-04-18, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
Det finns minst två i familjen med samma namn. Jag känner den ena o det är inte han som
har sullarpsfarmen!
Betyder det att den du känner är dömd eller ej?

Enligt allabolag.se är den som är inblandad i Sandbygård och Miljö (under antagandet att det är bolagsnamnet på Sularpsfarmen) född i maj 1986, alltså bör denne vara 2016 - 1986 - 1 (för ej fyllt år än) = 29 år gammal. Det är samma ålder som på en person med det namnet som är listad på Lexbase (och bor i S. Sandby). Den andre är 40 år gammal (också listad på Lexbase, men bor i Malmö).
Citera
2016-04-18, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EBTS
Betyder det att den du känner är dömd eller ej?

Enligt allabolag.se är den som är inblandad i Sandbygård och Miljö (under antagandet att det är bolagsnamnet på Sularpsfarmen) född i maj 1986, alltså bör denne vara 2016 - 1986 - 1 (för ej fyllt år än) = 29 år gammal. Det är samma ålder som på en person med det namnet som är listad på Lexbase (och bor i S. Sandby). Den andre är 40 år gammal (också listad på Lexbase, men bor i Malmö).

Det betyder att jag vet att det finns flera med samma namn och att jag ville uppmärksamma tråden om detta!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in