• 3
  • 4
2014-07-10, 20:52
Medlem
Jag behöver verkligen frosta av min kyl nu. Jag har också en kombinerad kyl/frys med en avstängingsknapp. Går inte att stänga av dem var för sig alltså. Hur snabbt går det om man kokar vatten och lägger i kärl? Hinner man frosta av innan kyl och frysvarorna tinat? Det är ju hyfsat varmt ute nu och temperaturen i min lägenhet är närmare 27-28 grader (om termometern stämmer). Jag skulle behöva göra detta nu för jag mätte temperaturen i mitt kylskåp till 15 grader(!) Jag antar att det är en avfrostning som behövs i detta fall. Det är ett riktigt tjockt istäcke längst bak i kylen, ser inte alls bra ut. Vad tror ni om jag tar ut all mat och sedan kokar upp en massa vatten som jag lägger i kärl i de olika hyllorna och sedan när kylen är tom, ställer tillbaka maten. Är det en bra ide? Eller har jag förstört maten då?

*edit* Jag kollade temperaturen både uppe och nere och det var hela 19 grader längst upp i kylen och 12 längst ner!
Senast redigerad av PeterParker84 2014-07-10 kl. 20:58.
Citera
2014-07-10, 22:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeterParker84
Jag behöver verkligen frosta av min kyl nu. Jag har också en kombinerad kyl/frys med en avstängingsknapp. Går inte att stänga av dem var för sig alltså. Hur snabbt går det om man kokar vatten och lägger i kärl? Hinner man frosta av innan kyl och frysvarorna tinat? Det är ju hyfsat varmt ute nu och temperaturen i min lägenhet är närmare 27-28 grader (om termometern stämmer). Jag skulle behöva göra detta nu för jag mätte temperaturen i mitt kylskåp till 15 grader(!) Jag antar att det är en avfrostning som behövs i detta fall. Det är ett riktigt tjockt istäcke längst bak i kylen, ser inte alls bra ut. Vad tror ni om jag tar ut all mat och sedan kokar upp en massa vatten som jag lägger i kärl i de olika hyllorna och sedan när kylen är tom, ställer tillbaka maten. Är det en bra ide? Eller har jag förstört maten då?

*edit* Jag kollade temperaturen både uppe och nere och det var hela 19 grader längst upp i kylen och 12 längst ner!

Det räcker med att du tar ut varorna i kylen och har dörren öppen i denna värmen. Dina frysta varor kommer inte hinna tina om du håller den dörren till frysen stängd.
Citera
2014-07-11, 17:05
Medlem
Tack för tipset men nu har kylen gått fullständigt bananas. Kylen är nu 11 grader, frysen är 2 plusgrader!

Det hela började med att jag vred ner termostaten för att kolla om kylen slutade gå vid en viss temperatur. Jag kom ända ner till avstängningsläget och kylen stängdes då av tillfälligt i en halv sekund. Efter det så slutade den brumma, det spelade inte någon roll hur jag hade vredet till termostaten.

Nu en dag senare är kylen +11 och frysen +2! Fan jag som har en massa mat i frysen, bla 1 kg kycklingklubbor som jag köpt på rea, samt en massa annat infruset kött! Jag får försöka tillaga kycklingklubborna idag.

Hoppas det hjälper att frosta av kylen och frysen. Annars får jag be hyresvärden om en ny kyl/frys antar jag.
Citera
2014-07-12, 04:09
Medlem
UPPDATERING:

Det pajade helt nu. Har fått kasta nästan all mat. Skit! Nu är kylen avfrostad i alla fall. När jag satte på den en stund efteråt så började den brumma direkt. Skönt, den var inte trasig, tänkte jag! Men nu har den varit igång i en två - tre timmar och temperaturen är bara 15 grader. Kan tillägga att den är tom.

Jag har dragit ut kylen en meter så den står fritt i rummet, för att kunna rengöra. Kan det vara därför temperaturen är 15 grader? Jag menar om den är gjord för att stå nära en vägg för att funka optimalt eller om den lika gärna kan stå i mitten av rummet och ändå funka?

Eller är kylen trasig? Den brummar nu i alla fall och har gjort så sen jag satte på den.
Citera
2014-10-23, 18:43
Medlem
JustZlatans avatar
Frysdörren har stått öppen i snart 2 timmar men det har inte hänt någonting. Det var minst 5 år sen senast frysen blev avfrostad. Hur lång tid kan det ta innan det börjar hända grejer? Jag orkar inte vara uppe hela natten.
Citera
2014-10-23, 20:35
Medlem
JustZlatans avatar
Med hjälp av en hårfön gick det ganska snabbt faktiskt. Jag kan rekommendera alla att använda hårfön för att frosta av frysen.
Citera
2025-01-04, 11:28
Medlem
Jordgubbes avatar
Ett tips är att en kall dag i januari frosta av frysen. Ställ då bara ut sakerna utomhus (skydda mot djur), med eller utan kylklampar (beroende på hur mycket vinter du har, just nu plus i både Göteborg och Malmö). Jobba med varma kastruller och handdukar. Skippa hårtork (mycket skrik för lite ull) och ej vassa föremål (riskerar skada). Frysen blir lugnare, och din elräkning trevligare.

Hur är det ... funkar "automatisk avfrostning" för nästa frysinköp, nåt att tänka på för det, tex om det låter mer?

Det finns rätt många trådar om avfrostning, några är
(FB) Korrekt avfrostning av frys (2013)
(FB) Frosta av frysen (2005)
(FB) Frosta av frysen? (2024)
(FB) Hjälp att avfrosta frysen (2014)
(FB) Hur frosta ur frysen utan att påverka kylen? (2018)
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in