Citat:
Ursprungligen postat av
PeterParker84
Jag behöver verkligen frosta av min kyl nu. Jag har också en kombinerad kyl/frys med en avstängingsknapp. Går inte att stänga av dem var för sig alltså. Hur snabbt går det om man kokar vatten och lägger i kärl? Hinner man frosta av innan kyl och frysvarorna tinat? Det är ju hyfsat varmt ute nu och temperaturen i min lägenhet är närmare 27-28 grader (om termometern stämmer). Jag skulle behöva göra detta nu för jag mätte temperaturen i mitt kylskåp till 15 grader(!) Jag antar att det är en avfrostning som behövs i detta fall. Det är ett riktigt tjockt istäcke längst bak i kylen, ser inte alls bra ut. Vad tror ni om jag tar ut all mat och sedan kokar upp en massa vatten som jag lägger i kärl i de olika hyllorna och sedan när kylen är tom, ställer tillbaka maten. Är det en bra ide? Eller har jag förstört maten då?
*edit* Jag kollade temperaturen både uppe och nere och det var hela 19 grader längst upp i kylen och 12 längst ner!
Det räcker med att du tar ut varorna i kylen och har dörren öppen i denna värmen. Dina frysta varor kommer inte hinna tina om du håller den dörren till frysen stängd.