Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-08, 14:16
  #1
Medlem
Hej!

Det här är mitt första inlägg här så ber om ursäkt för eventuella fel.

Jag sitter på en ganska ny arbetsplats, och jag har fått jobbet som IT-support men har ganska så fort även fått hjälpa till med mycket administrativt. Hela avdelningen är relativt ny och vi har fått ärva en gammal GPO-struktur som vi har försökt bygga om på nytt. Nu till själva frågan:

Hur löser man när vissa program behöver uppdateras?

Ex:
Vi har Adobe Reader på en GPO.
Adobe Reader får en ny uppdatering.
Detta leder till att datorerna startar långsamt eftersom GPO:n letar efter ett program som "inte finns".

Använder man vanligtvis andra program för att styra uppdateringar? Eller finns det inställningar som kan styra att GPO:n känner av att det finns en nyare uppdaterad version?

Ber om ursäkt ifall jag uttrycker mig otydligt. Jag har försökt trycka in GPO-kunskap på mina första 2 månader.

Mvh Charlie
Citera
2015-10-08, 14:34
  #2
Medlem
Irrelevantnames avatar
Hej Kalle,

Otroligt dåligt att sköta en programdistrubution via GPO. Tycker du ska inaktivera detta objekt omgående och påpeka att det inte är en hållbar lösning.

Det finns flertalet program att använda sig utav för att få sina program uppdaterade. Vet inte vilken budget ni rör er med men googla fram svar på vad som kan passa er.
Citera
2015-10-08, 15:54
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Irrelevantname
Hej Kalle,

Otroligt dåligt att sköta en programdistrubution via GPO. Tycker du ska inaktivera detta objekt omgående och påpeka att det inte är en hållbar lösning.

Det finns flertalet program att använda sig utav för att få sina program uppdaterade. Vet inte vilken budget ni rör er med men googla fram svar på vad som kan passa er.

Hej!

Även om jag inte heter Kalle så tackar jag för svaret.
Jasså, min uppfattning var att det var en ganska säker och stabil lösning. Man lär sig något nytt varje dag! Budgeten är väldigt flexibel då det är ett stort företag som det går bra för. Du har inga konkreta tips?
Citera
2015-10-08, 16:12
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandoola2
Du har inga konkreta tips?

SCCM

Och ja, att hantera mjukvara med GPO är enriktigt dålig idé annat än i väldigt små organisationer.
Citera
2015-10-08, 23:36
  #5
Medlem
konstits avatar
I vår organisation rullar vi ut OS, annan mjukvara och uppdateringar med CapaInstaller: http://www.capasystems.com/?show=bdc

Själv är jag inte involverad i processen med att göra paketen, men njuter av hur enkelt jag kan lägga installationspaket på valfria maskiner i AD allt efter behov. Jämfört med "Ghost" som tidigare var det verktyg vi använde är Capa en dröm att arbeta med. Om någon ber om en uppdatering till t.ex. Adobe Reader checkar jag om mina kollegor har färdigställt ett paket till föremålet, om så, så "klistrar" jag den på hela gruppen, eller utvalda maskiner, omstartar "agenten" och uppdateringen bliver installerad utan att användaren märker något. (Brasklapp: Några saker kräver att programmet inte används, och några kräver omstart..)

När man har flera loakliteter att servicera är det megaskönt att bara läsa mail och lösa uppgiften från där man nu tillfälligtvis befinner sig

Var lokation har sin egen Capa-server, naturligvis, det ville vara vansinnigt att distribuera software över internätet.

SCCM ? Tja, jag vet faktiskt inte varför vi inte valt det... Vi samarbetar tätt med MS, men jag kan fråga mina kollegor som hanterar vårat deploymentsystem vad som som avgjorde valet av Capa till fördel gentemot SCCM.
Citera
2015-10-09, 07:30
  #6
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstit

Var lokation har sin egen Capa-server, naturligvis, det ville vara vansinnigt att distribuera software över internätet.

SCCM ? Tja, jag vet faktiskt inte varför vi inte valt det... Vi samarbetar tätt med MS, men jag kan fråga mina kollegor som hanterar vårat deploymentsystem vad som som avgjorde valet av Capa till fördel gentemot SCCM.

Capa är trevligt, men blir snabbt osmidigt när man blandar in deployment, provisioning eller stora organisationer. Samt såklart patchhantering.
Citera
2015-10-09, 10:21
  #7
Medlem
Tackar ödmjukast för alla svar. Vårt företag sitter på en 35-40 datorer. Har kollat en del guider och allmän information om SCCM och det verkar väldigt bra!

Hur funkar SCCM i det exemplet jag gav? dvs:

Person har Adobe Reader 1.0 via SCCM
Person uppdaterar till Adobe Reader 2.0

Försöker SCCM fortfarande dela ut Adobe Reader 1.0?

Mvh Charlie
Citera
2015-10-09, 10:46
  #8
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandoola2
Tackar ödmjukast för alla svar. Vårt företag sitter på en 35-40 datorer. Har kollat en del guider och allmän information om SCCM och det verkar väldigt bra!

Hur funkar SCCM i det exemplet jag gav? dvs:

Person har Adobe Reader 1.0 via SCCM
Person uppdaterar till Adobe Reader 2.0

Försöker SCCM fortfarande dela ut Adobe Reader 1.0?

Mvh Charlie

Omöjligt att svara på eftersom SCCM Är så oändligt komplext. Det beror helt på hur ni satt upp det. Out of the Box så gör det ingenting.

Men antingen har man olika collections för de olika versionerna och flyttar dator/användarkonton mellan dem. Eller så byter man ut målobjektet i sin task sequence och refreshar, eller så.... Eller så....

35-40 datorer är förövrigt inte en "stor" organisation med någon definition.
Citera
2015-10-16, 11:56
  #9
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Capa är trevligt, men blir snabbt osmidigt när man blandar in deployment, provisioning eller stora organisationer. Samt såklart patchhantering.

Tja, jag frågade kollega om valet av Capa, och svaret var, hör och häpna - Performance !

Vi underhåller en miljö med ca. 5000 datorer fördelat på 35 addresser med Capa, och upplever väldfigt sällan problem.
Citera
2015-10-16, 12:19
  #10
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Tja, jag frågade kollega om valet av Capa, och svaret var, hör och häpna - Performance !

Vi underhåller en miljö med ca. 5000 datorer fördelat på 35 addresser med Capa, och upplever väldfigt sällan problem.

Oh ja. SCCM är inte i närheten av realtid. Men det kan ju å andra sidan mångfalt mer än Capa.
Citera
2015-10-17, 00:56
  #11
Medlem
cykelsadels avatar
Bygg ett paket där inte Acrobat Reader får uppdatera sig själv. Har för mig att Adobe erbjuder ett program som heter Adobe Customization Wizard.

Deploya det färdiga paketet med GPO och när Adobe ger ut en ny version så bygg om det och gör en uppdatering via GPO.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback