2015-10-08, 14:16
Medlem
Hej!

Det hr r mitt frsta inlgg hr s ber om urskt fr eventuella fel.

Jag sitter p en ganska ny arbetsplats, och jag har ftt jobbet som IT-support men har ganska s fort ven ftt hjlpa till med mycket administrativt. Hela avdelningen r relativt ny och vi har ftt rva en gammal GPO-struktur som vi har frskt bygga om p nytt. Nu till sjlva frgan:

Hur lser man nr vissa program behver uppdateras?

Ex:
Vi har Adobe Reader p en GPO.
Adobe Reader fr en ny uppdatering.
Detta leder till att datorerna startar lngsamt eftersom GPO:n letar efter ett program som "inte finns".

Anvnder man vanligtvis andra program fr att styra uppdateringar? Eller finns det instllningar som kan styra att GPO:n knner av att det finns en nyare uppdaterad version?

Ber om urskt ifall jag uttrycker mig otydligt. Jag har frskt trycka in GPO-kunskap p mina frsta 2 mnader.

Mvh Charlie
Citera
2015-10-08, 14:34
Medlem
Irrelevantnames avatar
Hej Kalle,

Otroligt dligt att skta en programdistrubution via GPO. Tycker du ska inaktivera detta objekt omgende och ppeka att det inte r en hllbar lsning.

Det finns flertalet program att anvnda sig utav fr att f sina program uppdaterade. Vet inte vilken budget ni rr er med men googla fram svar p vad som kan passa er.
Citera
2015-10-08, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Irrelevantname
Hej Kalle,

Otroligt dligt att skta en programdistrubution via GPO. Tycker du ska inaktivera detta objekt omgende och ppeka att det inte r en hllbar lsning.

Det finns flertalet program att anvnda sig utav fr att f sina program uppdaterade. Vet inte vilken budget ni rr er med men googla fram svar p vad som kan passa er.

Hej!

ven om jag inte heter Kalle s tackar jag fr svaret.
Jass, min uppfattning var att det var en ganska sker och stabil lsning. Man lr sig ngot nytt varje dag! Budgeten r vldigt flexibel d det r ett stort fretag som det gr bra fr. Du har inga konkreta tips?
Citera
2015-10-08, 16:12
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandoola2
Du har inga konkreta tips?

SCCM

Och ja, att hantera mjukvara med GPO r enriktigt dlig id annat n i vldigt sm organisationer.
Citera
2015-10-08, 23:36
Medlem
konstits avatar
I vr organisation rullar vi ut OS, annan mjukvara och uppdateringar med CapaInstaller: http://www.capasystems.com/?show=bdc

Sjlv r jag inte involverad i processen med att gra paketen, men njuter av hur enkelt jag kan lgga installationspaket p valfria maskiner i AD allt efter behov. Jmfrt med "Ghost" som tidigare var det verktyg vi anvnde r Capa en drm att arbeta med. Om ngon ber om en uppdatering till t.ex. Adobe Reader checkar jag om mina kollegor har frdigstllt ett paket till fremlet, om s, s "klistrar" jag den p hela gruppen, eller utvalda maskiner, omstartar "agenten" och uppdateringen bliver installerad utan att anvndaren mrker ngot. (Brasklapp: Ngra saker krver att programmet inte anvnds, och ngra krver omstart..)

Nr man har flera loakliteter att servicera r det megasknt att bara lsa mail och lsa uppgiften frn dr man nu tillflligtvis befinner sig

Var lokation har sin egen Capa-server, naturligvis, det ville vara vansinnigt att distribuera software ver interntet.

SCCM ? Tja, jag vet faktiskt inte varfr vi inte valt det... Vi samarbetar ttt med MS, men jag kan frga mina kollegor som hanterar vrat deploymentsystem vad som som avgjorde valet av Capa till frdel gentemot SCCM.
Citera
2015-10-09, 07:30
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstit

Var lokation har sin egen Capa-server, naturligvis, det ville vara vansinnigt att distribuera software ver interntet.

SCCM ? Tja, jag vet faktiskt inte varfr vi inte valt det... Vi samarbetar ttt med MS, men jag kan frga mina kollegor som hanterar vrat deploymentsystem vad som som avgjorde valet av Capa till frdel gentemot SCCM.

Capa r trevligt, men blir snabbt osmidigt nr man blandar in deployment, provisioning eller stora organisationer. Samt sklart patchhantering.
Citera
2015-10-09, 10:21
Medlem
Tackar dmjukast fr alla svar. Vrt fretag sitter p en 35-40 datorer. Har kollat en del guider och allmn information om SCCM och det verkar vldigt bra!

Hur funkar SCCM i det exemplet jag gav? dvs:

Person har Adobe Reader 1.0 via SCCM
Person uppdaterar till Adobe Reader 2.0

Frsker SCCM fortfarande dela ut Adobe Reader 1.0?

Mvh Charlie
Citera
2015-10-09, 10:46
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandoola2
Tackar dmjukast fr alla svar. Vrt fretag sitter p en 35-40 datorer. Har kollat en del guider och allmn information om SCCM och det verkar vldigt bra!

Hur funkar SCCM i det exemplet jag gav? dvs:

Person har Adobe Reader 1.0 via SCCM
Person uppdaterar till Adobe Reader 2.0

Frsker SCCM fortfarande dela ut Adobe Reader 1.0?

Mvh Charlie

Omjligt att svara p eftersom SCCM r s ondligt komplext. Det beror helt p hur ni satt upp det. Out of the Box s gr det ingenting.

Men antingen har man olika collections fr de olika versionerna och flyttar dator/anvndarkonton mellan dem. Eller s byter man ut mlobjektet i sin task sequence och refreshar, eller s.... Eller s....

35-40 datorer r frvrigt inte en "stor" organisation med ngon definition.
Citera
2015-10-16, 11:56
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Capa r trevligt, men blir snabbt osmidigt nr man blandar in deployment, provisioning eller stora organisationer. Samt sklart patchhantering.

Tja, jag frgade kollega om valet av Capa, och svaret var, hr och hpna - Performance !

Vi underhller en milj med ca. 5000 datorer frdelat p 35 addresser med Capa, och upplever vldfigt sllan problem.
Citera
2015-10-16, 12:19
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Tja, jag frgade kollega om valet av Capa, och svaret var, hr och hpna - Performance !

Vi underhller en milj med ca. 5000 datorer frdelat p 35 addresser med Capa, och upplever vldfigt sllan problem.

Oh ja. SCCM r inte i nrheten av realtid. Men det kan ju andra sidan mngfalt mer n Capa.
Citera
2015-10-17, 00:56
Medlem
cykelsadels avatar
Bygg ett paket dr inte Acrobat Reader fr uppdatera sig sjlv. Har fr mig att Adobe erbjuder ett program som heter Adobe Customization Wizard.

Deploya det frdiga paketet med GPO och nr Adobe ger ut en ny version s bygg om det och gr en uppdatering via GPO.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in