• 1
  • 2
2015-10-08, 14:12
Medlem
Hej! Ska flytta ut nu i november, min inkomst består av csn bidrag+lån plus besparingar från tidigare jobb. Har aldrig bott hemifrån tidigare och undrar väl snarare hur jag borde tänka när det gäller matbudget och allmänna ting som ni har tipsa om när det gäller en ung tjej som flyttar ut för första gången tack!
Citera
2015-10-08, 14:16
Medlem
Enkelt - Utgifterna ska inte överstiga inkomsterna.
Undvik smslån, laga maten hemma...
Citera
2015-10-08, 14:37
Medlem
mungs avatar
Mat är en stor utgiftspost. Handla större förpackningar och gör storkok, som du sedan fryser in i portionsstorlekar.
Citera
2015-10-08, 14:40
Medlem
Bidragsgivarens avatar
Det kommer fungera precis som när du bodde hemma med undantaget att du får betala:
Hyra
Hemförsäkring
El
Tv/internet
Mat

-Själv. Så se till att du betalar detta först före några större utsvävningar.

Behöver du nalla av dina besparingar så lever du för dyrt.
Citera
2015-10-08, 14:46
Medlem
PaloPaloPalos avatar
Skaffa hemförsäkring! Jag tror många snålar in på detta, och det är ett misstag. Som student får man dessutom sådan för nästan ingenting alls (50 kr månad?).
Citera
2015-10-08, 14:52
Medlem
Bidragsgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaloPaloPalo
Skaffa hemförsäkring! Jag tror många snålar in på detta, och det är ett misstag. Som student får man dessutom sådan för nästan ingenting alls (50 kr månad?).

Haha ja man har ju hört om såna som snålat in på den för att de inte tyckt sig äga nåt av värde😉
Citera
2015-10-08, 15:21
Medlem
frank_pes avatar
Beroende på hur hög hyra och storlek så kan du ha rätt till bostadsbidrag också eftersom bara själva bidragsdelen räknas som inkomst när man studerar, kolla här.

Jämför priser för olika tjänster hos Compricer.
Allt behöver inte vara nytt direkt i hemmet så kan du ärva saker från föräldrahemmet eller bekanta är det en bra början.
Ha inte onödiga tjänster som kostar t.ex är det inga avgifter hos Forex Bank och Santander CONSUMER BANK, strunta i Radiotjänst ...skulle du bli påkommen så ring tillbaka dagen efter och säg att din TV är sönder.
Veckohandla billiga märken i lågprisbutiker och ta med matlåda till skolan som du värmer i mikro.
Förfesta med billig alkohol innan utgång så du inte bränner allt på krogen.
Citera
2015-10-08, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mallan95
Hej! Ska flytta ut nu i november, min inkomst består av csn bidrag+lån plus besparingar från tidigare jobb. Har aldrig bott hemifrån tidigare och undrar väl snarare hur jag borde tänka när det gäller matbudget och allmänna ting som ni har tipsa om när det gäller en ung tjej som flyttar ut för första gången tack!
Kolla på Konsumentverkets hemsida, de har ganska detaljerade uträkningar över vad allt kostar.
Citera
2015-10-09, 11:29
Medlem
rakarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TooraX

Citat:
Ursprungligen postat av TooraX

som ovan säger. annars är ett bra tips å skaffa en pojkvänn / flickvänn som redan bott själv ett tag å fått till rutinen då är det bara flytta in där å laga mat å städa
Citera
2015-10-09, 12:04
Medlem
hemförsäkring ska aldrig sparas in på jag tycker det är minst lika viktigt sommar betala hyra och el. Handla aldrig bara mat för dagen handla för minst en vecka i taget tänk på att spara pengar varje månad har du inte mycket över så spara en hundring eller två alla fall.
Citera
2015-10-09, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yihaaa
....tänk på att spara pengar varje månad har du inte mycket över så spara en hundring eller två alla fall.

Ett väldigt bra tips! Oavsett hur ekonomin ser ut (om man har en någorlunda ekonomi) har man alltid råd att spara en hundring eller två. En tumregel är annars minst 10% av sina inkomster.

Törs lova att du inte kommer ångra en sekund att du började spara redan inom 2-3år.

Som redan nämnts är olika prisjämförelsesajter ett bra verktyg i jakt på billiga försäkringar, el och annat...

Vad det gäller mat är det planering som gäller... Veckoinköp efter lista är överlägset, gör veckomenyer. Vill du käka gott och nyttigt men ändå jäkligt billigt kan jag som vegetarian tipsa om att söka på olika linsrecept. Linser är dessutom som gjorda för storkok om man inte har något emot "grytfällan".
Citera
2015-10-09, 19:38
Medlem
gniff754s avatar
Börja att leva snålt. Det är roligare att upptäcka att du har pengar kvar när du får nya än att upptäcka att du är pank. Kanske vet du redan idag om du är en "Spara" eller "Slösa", en del har alltid pengar kvar oavsett hur lite de tjänar, för andra tar pengarna slut oavsett hur mycket de tjänar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in