2015-10-07, 21:47
Medlem
Alright, i nuläget så står min farsa på mitt nuvarande abonnemang hos Telia (som f.ö inte alls passar mig) och jag ska nu skaffa mig ett nytt abonnemang hos 3.

Och jag vill givetvis behålla mitt nummer.

Grejen är så jag är bunden hos telia fram tills januari. Och när jag ringde och hörde med Telia om hur det kunde lösas med nummerbyte, menade de på att numret måste stå på samma ägare för att göra ett byte. Dvs att jag måste vara ägaren till abonnemanget hos Telia farsan står på och det på 3.

De förslog då jag skulle göra en överlåtelse så jag står på båda abonnemangen, men det tar 30 dagar och kostar 250 kr.

Undrar då, räcker det jag går till en Telia butik med farsan där farsan accepterar att de flyttar numret han äger till mitt abonnemang på 3?

Går detta? För i så fall slipper jag vänta 30 dagar och även betala 250 kr. Det är mest hela grejen med överlåtelsen osv som bara känns allmänt klyddigt.

Observera; om ni kommer med förslag som "stanna kvar hos telia, mycket bättre osv" så är det inte det jag är ute efter. Utan helt bara få svar på frågan gällande om just detta går.
Senast redigerad av victuuurk 2015-10-07 kl. 21:54.
Citera
2015-10-07, 22:10
Medlem
supermassives avatar
Nej, det går inte. Visst, ni kan säkert gå till butiken men väl där måste ni skriva på en överlåtelseblankett som butiken sedan i sin tur måste skicka in. Det kommer fortfarande ta x antal dagar och kosta er lika mycket som om ni inte hade gått till butiken.

Det enda ni kan göra i detta fall är som sagt en överlåtelse. Därefter kan ni göra en utportering till Tre. Tills dess att utporteringen går igenom så får du ett tillfälligt nummer. När allt är klart kommer du ha ditt gamla nummer som då står på dig.
Citera
2015-10-07, 22:17
Medlem
Tungsvensks avatar
du kan ju gå över till tre direkt i faderns namn och sen överlåta därifrån så behöver du inte " vänta " på att gå över, du kan ju också höra hur mycket det kostar att öl hos 3 för hos t.ex tele2 är det gratis
Citera
2015-10-07, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supermassive
Nej, det går inte. Visst, ni kan säkert gå till butiken men väl där måste ni skriva på en överlåtelseblankett som butiken sedan i sin tur måste skicka in. Det kommer fortfarande ta x antal dagar och kosta er lika mycket som om ni inte hade gått till butiken.

Det enda ni kan göra i detta fall är som sagt en överlåtelse. Därefter kan ni göra en utportering till Tre. Tills dess att utporteringen går igenom så får du ett tillfälligt nummer. När allt är klart kommer du ha ditt gamla nummer som då står på dig.

Alright, då förstår jag. Så en överlämningsblankett är ett måste. Får bli det i sådana fall. Känns lite allmänt klyddigt anser jag om man har numrets ägare med sig och ska flytta det till sig sitt egna abonnemang. Rent tekniskt lär det inte vara så svårt. Men visst.

Citat:
Ursprungligen postat av Tungsvensk
du kan ju gå över till tre direkt i faderns namn och sen överlåta därifrån så behöver du inte " vänta " på att gå över, du kan ju också höra hur mycket det kostar att öl hos 3 för hos t.ex tele2 är det gratis

Lät faktiskt inte helt dumt det med dock, tack för tipset!
Citera
2015-10-07, 23:22
Medlem
supermassives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av victuuurk
Alright, då förstår jag. Så en överlämningsblankett är ett måste. Får bli det i sådana fall. Känns lite allmänt klyddigt anser jag om man har numrets ägare med sig och ska flytta det till sig sitt egna abonnemang. Rent tekniskt lär det inte vara så svårt. Men visst.

Nja, det beror på att det är inte butiken i sig som gör överlåtelsen. Det är en helt annan avdelning på Telia som fixar detta. Och därför måste de främst ha bådas underskrift och annan info. Sedan är det dessa snubbar som gör överlåtelsen.
Citera
2015-10-08, 18:34
Medlem
Tobeos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av victuuurk

Lät faktiskt inte helt dumt det med dock, tack för tipset!

Gör du en överlåtelse i butik så skriver båda under pappret så flyttas abonnemanget direkt, alternativt så ringer ni in till kundtjänst när ni är i varandras närvaro och gör ett muntligt avtal, som även då sker direkt.
Citera
2015-10-08, 19:20
Medlem
Tungsvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobeo
Gör du en överlåtelse i butik så skriver båda under pappret så flyttas abonnemanget direkt, alternativt så ringer ni in till kundtjänst när ni är i varandras närvaro och gör ett muntligt avtal, som även då sker direkt.
Nej
Citera
2015-10-08, 21:38
Medlem
T2Franks avatar
Portera över numret till andra operatören i farsans namn. Sen överlåtelse. Ring deras kundservice och fixa en kostnadsfri överlåtelse om de prompt ska ha betalt.

Var medveten om att det sker en kredit kontroll på dig.
Citera
2015-10-10, 18:22
Medlem
Tobeos avatar
Citat:
Nej

ok,
Vet inte om du jobbar på telia eller hur du gör det isåfall, men när jag registrerar en överlåtelse hos "oss" så går det på direkten.
Citera
2015-10-10, 19:04
Medlem
Tungsvensks avatar
Citat:
ok,
Vet inte om du jobbar på telia eller hur du gör det isåfall, men när jag registrerar en överlåtelse hos "oss" så går det på direkten.
Jag jobbar iofs inte på Telia men varför står det inget om det på deras hemsida om öl i butik om det nu går, på direkten dessutom
Citera
2015-10-10, 20:39
Medlem
T2Franks avatar
Citat:
ok,

Citat:
Jag jobbar iofs inte på Telia men varför står det inget om det på deras hemsida om öl i butik om det nu går, på direkten dessutom

Förfrågan sker direkt men bytet tar 4 arbetsdagar. Du kan väl kopiera in era ledtider
Citera
2015-10-12, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supermassive
Nja, det beror på att det är inte butiken i sig som gör överlåtelsen. Det är en helt annan avdelning på Telia som fixar detta. Och därför måste de främst ha bådas underskrift och annan info. Sedan är det dessa snubbar som gör överlåtelsen.

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av T2Frank
Förfrågan sker direkt men bytet tar 4 arbetsdagar. Du kan väl kopiera in era ledtider

En överlåtelse i butik kan ske direkt, det beror på vilket datum säljaren anger att överlåtelsen ska ske. Möjligheten för direktöverlåtelse finns. Det som krävs är att båda kommer in med legitimation till butiken, sedan kan det göras direkt.

En direktöverlåtelse i butik är inget man väljer att kommunicera ut eftersom det skulle innebär att fler valde att göra överlåtelser i butik, vilket inte gynnar Telia alls.

Dvs, förfrågan och bytet kan ske direkt i en Telia-butik mot uppvisande av bådas legitimation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in