• 1
  • 2
2015-10-07, 19:27
Medlem
sportaborts avatar
Enligt en ny studie från Sahlgrenska universitetssjukhuset, Göteborg är det fler som dör i samband med cannabiskonsumtion jämfört med alkoholkonsumtion i unga år, mellan ca 15-30 år.

Från Läkartidningen: http://www.lakartidningen.se/Opinion...ol-bland-unga/
Citat:
Regelbundet cannabisbruk i unga år ökar risken att dö inom 15 år 10–20 gånger jämfört med hög alkoholkonsumtion. Resultatet bör avskräcka ungdomar, men det finns många riskfaktorer och det går inte att slå fast att den drog som orsakar flest dödsfall är farligast.

Studien:

Hur verklighetsförankrad är denna studie egentligen? Jag är inte särskilt bra på att "debunka" forskning som vissa andra är, men jag skulle tro att det är rätt mycket skitsnack. Kan detta stämma eller är det bara gammal ohederlig Svensson propaganda som vanligt?
Citera
2015-10-07, 19:31
Medlem
Ricolas avatar
Nja, eftersom cannabis syns så långt bak på till exempel hårprov, så är det ju ganska orättvist statistik.
Citera
2015-10-07, 19:34
Medlem
VonFanderblads avatar
Kommentarerna i kommentatorsfältet är mycket relevanta och som forskare så ger jag inte mycket för den där "studien", då den har brister både när det kommer till statistiska beräkningar och vetenskaplig akribi. Säga vad man vill om cannabis, men studier som dessa är snarare kontraproduktiva på grund av sina brister.

Det där borde inte ens ha publicerats i läkartidningen, och om det är ett examensarbete borde studenten blivit underkänd.
Senast redigerad av VonFanderblad 2015-10-07 kl. 19:42.
Citera
2015-10-07, 19:36
Medlem
Näe det där tror vi inte på, däremot vågar jag påstå att fler unga dör varje år av mediciner än cannabis. Eller att fler unga dör varje år av allergi än cannabis.
Skulle kunna fortsätta rada upp exempel hela kvällen.
Och nej, jag brukar inte cb själv.
Citera
2015-10-07, 19:52
Medlem
Sextiopluss avatar
Om man över trettio så skrev de att det är farligare att dricka sprit än att röka cannabis eller hur?

Då är det lämpligt att växla över till ett ämne där man kan skaffa kunskap om att odla sin egen röka. Jag har en trädgård med betydande vegetation, borde gå att klämma in några plantor bakom kransveronikorna som har flikiga blad. Spännande.
Citera
2015-10-07, 19:55
Medlem
JuristGrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricola
Nja, eftersom cannabis syns så långt bak på till exempel hårprov, så är det ju ganska orättvist statistik.
Det där var bland de mest långsökta försvar jag har sett, alltid festligt med folk som påtar om cannabis vid hårprov utan att ha koll på priset till en sådan undersökning eller om den är standard vid en rättsobduktion...
Citera
2015-10-07, 20:28
Medlem
kangas92s avatar
Skitsnack tror jag iallafall.

Skulle hellre dö om 10 år, än att gå omkring o vara full och bakis varje dag.. Och medans man är full så ökar ju risken att dö.. folk beter ju sig som idioter när dom dricker alkohol, de ska slåss, knivhuggas, köra bil när man är helt lost.. det ska våldtas och mördas

Chillar hellre med en johnnyboi, god mat, musik o vänner.
Citera
2015-10-07, 20:49
Medlem
Mandarks avatar
När jag, som är totalt medicinskt okunnig, kan se så uppenbara brister i deras examensarbete så borde man fråga sig hur det överhuvudtaget kunde bli godkänt. Folk som faktiskt är medicinskt kunniga, välutbildade och som rimligtvis inte borde vara helt bakom flötet har alltså granskat deras s.k "kvalitativa litteraturstudie" och gett grönt ljus. Trots att hela tillvägagångssättet är en enda stor tankevurpa...
Citera
2015-10-07, 20:51
Medlem
GanjaFarfars avatar
Jag är inte ett dugg förvånad och skulle faktiskt vilja påstå att över 90% av alla som röker cannabis dör.
Citera
2015-10-07, 21:13
Medlem
Hulls avatar
100% av alla som röker Cannabis dör. Detsamma gäller för de som dricker alkohol. Detsamma gäller alla andra också.
Citera
2015-10-07, 21:27
Medlem
Dynamiks avatar
Alltså. Alkoholrelaterat dödsfall definieras som just sådant, alltså att dödsorsaken är alkohol. Cannabisrelaterad död definieras istället som ett dödsfall där cannabis förekommit vid obduktion, oavsett om detta faktum över huvud taget varit en bidragande orsak. Redan där brister ju metoden fullständigt. Sedan kontrollerar man inte grupperna, och förväxlar orsak men korrelation.

"För att inte överskatta antalet cannabisrelaterade dödsfall uppskattas endast 11 procent av de narkotikarelaterade dödsfallen vara associerade med regelbunden cannabisanvändning."

Undrar hur man gjorde den uppskattningen. En mer rimlig uppskattning, baserad på all tillgänglig vetenskap, hade vart 0%. Visst, det är bara ett examensarbete, men har man forskat i detta under någon termin så kan man knappast ha undgått att förstå att cannabis inte orsakar några dödsfall. Ohederlig pseudovetenskap, och det är rätt förvånansvärt att 2 (!) överläkare ändå valt att sätta sitt namn på skiten.
Citera
2015-10-07, 21:36
Medlem
tj.s avatar
Cannabis --> Cannabis i media
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto