2019-01-30, 20:47
Medlem
NickSonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Vad tycker du att de gr fr fel d? Ska ngon annan (skattebetalarna) betala fr dem som inte vill betala?
Men de har ju betalt skulden. Du kan inte ha sett avsnittet?
Citera
2019-01-30, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NickSonny
Om det blir avgift fr pminnelse, inkasso, krav, rnta eller fr fogden s mste ven dessa bitar betalas. Ty annars s r inte rkningen till fullo betald. Gr om, gr rtt!
Citera
2019-01-30, 20:57
Medlem
Citat:

Inte inkassoavgiften och den ska betalas. Den avgiften stds d p kapitalbeloppet och har inte kapitalet betalats innan rendet snts till inkasso s ska den givetvis ocks betalas. Skillnad r om ursprungsskulden(kapitalet) betalats innan inkassofretaget skickat ut ett inkassokrav, d fr ingen inkassoavgift tas ut.

Sen r folk lite dumdristiga hr och ventyrar ett rende till kfm fr de vill slippa dessa 180kr. Inkassobolagen skickar en pminnelse p obetald inkassokostnad och det har skerligen Intrum i dessa fall gjort. Frstod fler mnniskor att dessa 180kr med strsta sannolikhet gr vidare till kfm med ytterligare 380kr ombudsarvode och 300kr anskningsavgift s skulle fler betala inkassokostnaden direkt.
Citera
2019-01-30, 20:58
Medlem
NickSonnys avatar
Citat:
Om det blir avgift fr pminnelse, inkasso, krav, rnta eller fr fogden s mste ven dessa bitar betalas. Ty annars s r inte rkningen till fullo betald. Gr om, gr rtt!
En pminnelseavgift kan jag kpa, men att Intrum direkt skickar rendena till Kronofogden fr att tjna pengar r ju helt sjukt. Det faktum att Intrum gr back p att inte skicka rendena till Kronofogden gr ju att deras incitament fr att bryta mot god inkassosed r otroligt stort, vilket ven visar sig i statistiken.
Citera
2019-01-30, 21:04
Medlem
Citat:
En pminnelseavgift kan jag kpa, men att Intrum direkt skickar rendena till Kronofogden fr att tjna pengar r ju helt sjukt. Det faktum att Intrum gr back p att inte skicka rendena till Kronofogden gr ju att deras incitament fr att bryta mot god inkassosed r otroligt stort, vilket ven visar sig i statistiken.
Skulden vxer snabbt nr man inte betalar hela kostnaden man dragit p sig. Detta r inte unikt fr kommun och landsting utan gller alla rkningar man har. Allt beror p vad fordringsgaren gr av rkningen och det som sen tillkommer!
Citera
2019-01-30, 21:04
Avstngd
TantRossins avatar
Citat:
Du menar att man sjlv bestmmer om man vill betala sin rkning? Vem fr betala den om inte alla betalar sin rkning till kommun och landsting? Jo skattebetalarna fr betala fr bde sig sjlv och andra!

Du fattar vl, att bolaget Intrum ska ha sin bitt av kakan? Mig beknd arbetar ingen gratis. Kommunerna har sktat detta uppdrag frut, varfr klara de inte det nu? Vet du ens vad en betalnings anmrkning kan fre med sig? Antagligen inte, du r skert en sdan hginkomst tagare, som har sitt p det torra!
Citera
2019-01-30, 21:07
Medlem
Intrum har gjort ldringsrn till en affrside.
Citera
2019-01-30, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Du fattar vl, att bolaget Intrum ska ha sin bitt av kakan? Mig beknd arbetar ingen gratis. Kommunerna har sktat detta uppdrag frut, varfr klara de inte det nu? Vet du ens vad en betalnings anmrkning kan fre med sig? Antagligen inte, du r skert en sdan hginkomst tagare, som har sitt p det torra!
Jo, tidigare har skattebetalarna ftt betala dessa avgifter som inte blivit betalda. Klart att inkassobolaget tar betalt, skulle de arbeta gratis? Betalar man inte sin rkning, blir den dyrare och till slut fr man en betalningsanmrkning. S r livet och det gller rik som fattig. Jag har sjlv lrt mig den hrda vgen!
Citera
2019-01-30, 21:13
Medlem
NickSonnys avatar
Man fr hoppas att Intrum frlorar en hel del kunder pga detta. Bra jobbat av UG!
Citera
2019-01-30, 21:27
Avstngd
TantRossins avatar
Citat:
Man fr hoppas att Intrum frlorar en hel del kunder pga detta. Bra jobbat av UG!

Men det vl kommunerna som r strsta arbetsgivare till detta parasit bolag?
Det fattas bara att kommunerna gr sina uppdrag sjlv, och inte sitter som fnen p ppen skrm, som hon ekonomi tanten i en liten 'shit hole' kommun.
Citera
2019-01-30, 21:41
Medlem
UT64s avatar
Svinen p Intrum har en Youtubekanal med lite videor dr de svamlar om sin egen frtrfflighet,
och dr de ltsas bry sig om folks ekonomi. G grna in och ge tummen ner, och kommentera!

https://www.youtube.com/user/IntrumJustitiaEPI/videos
Citera
2019-01-30, 21:54
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Jag var lite skeptisk till nr slutet, sen (som jag uppfattade iaf) nr det kom fram att INTRUM systematiskt kr denna vg, ndrades en smtt skepticism av UG till ett hat mot kommunledningar och deras lsslppta blodhundar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in