2019-01-30, 20:47
Medlem
NickSonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Vad tycker du att de gör för fel då? Ska någon annan (skattebetalarna) betala för dem som inte vill betala?
Men de har ju betalt skulden. Du kan inte ha sett avsnittet?
Citera
2019-01-30, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NickSonny
Om det blir avgift för påminnelse, inkasso, krav, ränta eller för fogden så måste även dessa bitar betalas. Ty annars så är inte räkningen till fullo betald. Gör om, gör rätt!
Citera
2019-01-30, 20:57
Medlem
Citat:

Inte inkassoavgiften och den ska betalas. Den avgiften stöds då på kapitalbeloppet och har inte kapitalet betalats innan ärendet sänts till inkasso så ska den givetvis också betalas. Skillnad är om ursprungsskulden(kapitalet) betalats innan inkassoföretaget skickat ut ett inkassokrav, då får ingen inkassoavgift tas ut.

Sen är folk lite dumdristiga här och äventyrar ett ärende till kfm för de vill slippa dessa 180kr. Inkassobolagen skickar en påminnelse på obetald inkassokostnad och det har säkerligen Intrum i dessa fall gjort. Förstod fler människor att dessa 180kr med största sannolikhet går vidare till kfm med ytterligare 380kr ombudsarvode och 300kr ansökningsavgift så skulle fler betala inkassokostnaden direkt.
Citera
2019-01-30, 20:58
Medlem
NickSonnys avatar
Citat:
Om det blir avgift för påminnelse, inkasso, krav, ränta eller för fogden så måste även dessa bitar betalas. Ty annars så är inte räkningen till fullo betald. Gör om, gör rätt!
En påminnelseavgift kan jag köpa, men att Intrum direkt skickar ärendena till Kronofogden för att tjäna pengar är ju helt sjukt. Det faktum att Intrum går back på att inte skicka ärendena till Kronofogden gör ju att deras incitament för att bryta mot god inkassosed är otroligt stort, vilket även visar sig i statistiken.
Citera
2019-01-30, 21:04
Medlem
Citat:
En påminnelseavgift kan jag köpa, men att Intrum direkt skickar ärendena till Kronofogden för att tjäna pengar är ju helt sjukt. Det faktum att Intrum går back på att inte skicka ärendena till Kronofogden gör ju att deras incitament för att bryta mot god inkassosed är otroligt stort, vilket även visar sig i statistiken.
Skulden växer snabbt när man inte betalar hela kostnaden man dragit på sig. Detta är inte unikt för kommun och landsting utan gäller alla räkningar man har. Allt beror på vad fordringsägaren gör av räkningen och det som sen tillkommer!
Citera
2019-01-30, 21:04
Avstängd
TantRossins avatar
Citat:
Du menar att man själv bestämmer om man vill betala sin räkning? Vem får betala den om inte alla betalar sin räkning till kommun och landsting? Jo skattebetalarna får betala för både sig själv och andra!

Du fattar väl, att bolaget Intrum ska ha sin bitt av kakan? Mig bekänd arbetar ingen gratis. Kommunerna har skötat detta uppdrag förut, varför klara de inte det nu? Vet du ens vad en betalnings anmärkning kan före med sig? Antagligen inte, du är säkert en sådan höginkomst tagare, som har sitt på det torra!
Citera
2019-01-30, 21:07
Medlem
Intrum har gjort åldringsrån till en affärside.
Citera
2019-01-30, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Du fattar väl, att bolaget Intrum ska ha sin bitt av kakan? Mig bekänd arbetar ingen gratis. Kommunerna har skötat detta uppdrag förut, varför klara de inte det nu? Vet du ens vad en betalnings anmärkning kan före med sig? Antagligen inte, du är säkert en sådan höginkomst tagare, som har sitt på det torra!
Jo, tidigare har skattebetalarna fått betala dessa avgifter som inte blivit betalda. Klart att inkassobolaget tar betalt, skulle de arbeta gratis? Betalar man inte sin räkning, blir den dyrare och till slut får man en betalningsanmärkning. Så är livet och det gäller rik som fattig. Jag har själv lärt mig den hårda vägen!
Citera
2019-01-30, 21:13
Medlem
NickSonnys avatar
Man får hoppas att Intrum förlorar en hel del kunder pga detta. Bra jobbat av UG!
Citera
2019-01-30, 21:27
Avstängd
TantRossins avatar
Citat:
Man får hoppas att Intrum förlorar en hel del kunder pga detta. Bra jobbat av UG!

Men det väl kommunerna som är största arbetsgivare till detta parasit bolag?
Det fattas bara att kommunerna gör sina uppdrag själv, och inte sitter som fånen på öppen skärm, som hon ekonomi tanten i en liten 'shit hole' kommun.
Citera
2019-01-30, 21:41
Medlem
UT64s avatar
Svinen på Intrum har en Youtubekanal med lite videor där de svamlar om sin egen förträfflighet,
och där de låtsas bry sig om folks ekonomi. Gå gärna in och ge tummen ner, och kommentera!

https://www.youtube.com/user/IntrumJustitiaEPI/videos
Citera
2019-01-30, 21:54
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Jag var lite skeptisk till när slutet, sen (som jag uppfattade iaf) när det kom fram att INTRUM systematiskt kör denna väg, ändrades en smått skepticism av UG till ett hat mot kommunledningar och deras lössläppta blodhundar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in