2017-11-22, 20:32
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
I dag ska det handla om modeindustrin vill gärna framstå som miljömedveten. Ändå bränner flera klädjättar nytillverkade, oanvända kläder i Sverige. Företaget som bränner mest i Uppdrag gransknings kartläggning är H&M.

Ungefär lika intressant som fågeläggen som ämne.
Herregud. Ständigt detta hackande på H&M, IKEA m.fl storföretag. Om journalisterna kunde göra det dom har i uppdrag att göra istället för att vara bittra på företag som råkar tjäna pengar.

H&M bränner alltså kläder som har förstörts under transport och skadats av vatten och mögel, eller kläder som innehåller för höga mängder av otillåtna kemikalier. Buhuu liksom.
Citera
2017-11-22, 21:00
Moderator
Dr Kings avatar
Janne Josefsson i trans när han skall försöka ställa HMs miljöchef mot väggen. Hon svarar dock lugnt och kallt på hans frågor och det blir Janne själv som framstår som en papegoja då han gång på gång upprepar sina frågor för att försöka bevisa sin tes.
Citera
2017-11-22, 23:32
Medlem
Snake.Plisskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Janne Josefsson i trans när han skall försöka ställa HMs miljöchef mot väggen. Hon svarar dock lugnt och kallt på hans frågor och det blir Janne själv som framstår som en papegoja då han gång på gång upprepar sina frågor för att försöka bevisa sin tes.

Då såg du något helt annat än jag. Hon var ju mer pressad än ett par välpressade jeans. Övertydligt att modebranschen mörkar och bränner. Fine, bränn på så mycket ni vill, men utge er inte samtidigt som några miljöriddare. Enkelt.
Citera
2017-11-23, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
I dag ska det handla om modeindustrin vill gärna framstå som miljömedveten. Ändå bränner flera klädjättar nytillverkade, oanvända kläder i Sverige. Företaget som bränner mest i Uppdrag gransknings kartläggning är H&M.

Ungefär lika intressant som fågeläggen som ämne.

Instämmer, och eftersom kvinnor är ointresserade.av fakta tittar inte H&Ms kvinnliga målgrupp ändå. Deras manliga bryr sig inte.

Ett intressant ämne vore förövrigt det feministiska hyckleriet i kultur- samt journalistbranchen. Du behöver många händer för att kunna räkna antalet kapten klänning bara på Aftonbladet.
Senast redigerad av Mafia 2017-11-23 kl. 07:17.
Citera
2017-11-23, 07:23
Medlem
c014s avatar
Om modeindustrin är andra största miljöbelastningen efter oljeindustrin så är det jävligt märkligt att kläder kan vara så billiga att folk använder det som engångsplagg i princip. Men skulle man beskatta det så kommer väl ekonomin stanna upp.
Citera
2018-01-20, 13:35
Medlem
Janne Josefsson sade i en intervju att han slutar på Uppdrag granskning efter våren. Tråkigt men väntat. Han tänkte sig dock ev. fortsätta med journalistik i någon form.
Citera
2018-01-20, 14:25
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fille277
Janne Josefsson sade i en intervju att han slutar på Uppdrag granskning efter våren. Tråkigt men väntat. Han tänkte sig dock ev. fortsätta med journalistik i någon form.

Vidriga Jan Helin har väl förbjudit att rannsaka statliga, landsting & kommunala instanser,
helt enligt med slemmiga sosse stadgar.
Citera
2018-01-24, 20:37
Bannlyst
Alltså den här Daniella Skönborg verkar ju inte lite bakom flötet.

Jag slår vad om att hon aldrig har prostituerat sig utan bara hittar på för att göra sig viktig.
Oerhört icke trovärdig....
Citera
2018-01-24, 20:52
Medlem
PotentOpponents avatar
En sak blev jag jävligt konfunderad över i kvällens program.
När poliserna gjorde tillslag i Sundsvall på den där stugbyn och konfronterade den prostituerade så beslagtog dom hennes pengar hon tjänat, vilket var 1500 kr.
Vad jag förstår så är det inte illegalt att sälja sex, men illegalt att köpa.
Hur kan då poliserna hävda att de kan ta hennes pengar med hänvisning att det är brottsliga pengar? Hon har ju inte begått något brott, så varför beslagtar dom hennes pengar när pengarna redan har bytt ägare? Verkar konstigt tycker jag.
Någon som är insatt i hur det ser ut juridiskt?
Citera
2018-01-24, 21:05
Medlem
Joe Blows avatar
Kvällens program skulle lika gärna kunna presenteras som hur unga skrupelfria tjejer utnyttjar äldre män som söker bekantskap och sex och är villiga att betala för det. UG gömmer sig bakom den genomfeminiserade lagboken. Dolda-kameran-reportage är så lätta och tacksamma att göra då det uppfattas som den osminkade verkligheten. Boo hoo. Det är synd om alla unga tjejer och det är alla svenska mäns fel.
Citera
2018-01-24, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PotentOpponent
En sak blev jag jävligt konfunderad över i kvällens program.
När poliserna gjorde tillslag i Sundsvall på den där stugbyn och konfronterade den prostituerade så beslagtog dom hennes pengar hon tjänat, vilket var 1500 kr.
Vad jag förstår så är det inte illegalt att sälja sex, men illegalt att köpa.
Hur kan då poliserna hävda att de kan ta hennes pengar med hänvisning att det är brottsliga pengar? Hon har ju inte begått något brott, så varför beslagtar dom hennes pengar när pengarna redan har bytt ägare? Verkar konstigt tycker jag.
Någon som är insatt i hur det ser ut juridiskt?

Pengar som kan härröras till brottslig verksamhet får polisen beslagta.
Hon har inte begått brottet, men pengarna kommer från ett brott.
Citera
2018-01-24, 22:13
Medlem
Knotknets avatar
Då ska vi försöka reda ut vad i kvällens program som är moraliskt fel, och vad som borde vara lagligt, och vad som borde vara reglerat i lag.

En normal sugardating som skildrar i programmet är inte på något sätt moraliskt fel, och borde heller inte vara olagligt. När vanliga svenska tjejer helt frivilligt ingår en relation med en man. Det förekommer inget tvång överhuvudtaget.

Hon som påstår att hon varit hora på Malmskillnadsgatan, vilket jag kraftigt inte tror på men ska ändå klargöra om vi låtsas att det är sant. Nej det är inte moraliskt fel att köpa sex av en hora som helt frivilligt valt att sälja sexuella tjänster. Det borde också vara lagligt. Det kan omöjligen ligga på torsken att ta reda på om den svenska vanliga horan mår dåligt egentligen. Att påstå att det inte går att ingå ett avtal när det förekommer pengar är så jävla tramsigt så man dunkar huvudet i väggen.

Den rumänska tjejen, här kan vi börja prata moral. Det åligger tycker jag sexköparen att ha så mycket känsla och människokännedom för att avgöra att den här kvinnan kommer från en oerhört tuff situation och har sitt ursprung i Östeuropa. Då hon inte pratar svenska är hon förmodligen heller inte svenska. Det finns också själ att tro att den rumänska tjejen kan vara utsatt för trafficking och arbetar under en hallick. Det är alltså mycket sannolikt att det är omoraliskt att köpa sex av den rumänska tjejen. Det finns också själ att i lag reglera att sexköparen i detta fall ska kunna förstå att den här kvinnan kan vara utsatt för sexhandel och därmed avstå sexköp.

Det största övergreppet i programmet är dock när polisen tar pengar av en fattig utsatt kvinna som gett väldigt mycket av sig själv för att tjäna ihop en låg summa för oss svenskar men en ganska stor summa i rumänska mått mätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in