2015-10-07, 21:28
Medlem
Håller med till 100%
Citera
2015-10-07, 21:36
Medlem
No.90-Kleists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
För att det frisätter väldigt mycket dopamin
Det gör träning också.
Citera
2015-10-07, 21:41
Medlem
spelspelets avatar
Intressant om det gör så att maxnivån/återställningsgraden blir högre. Annars gillar jag att kunna kontrollera det själv.

Studier på just detta uppskattas.
Citera
2015-10-07, 21:43
Bannlyst
det här var intressant läsning.
Citera
2015-10-07, 21:49
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dawlish
Nej, det är inte alls väldigt svårt att göra det om man inte tar ecstasy. Alla typer av njutningar frisätter dopamin. Det innebär att det som du upplever som njutning kommer även att resultera i dopaminutsöndring. Därav vill man även förknippa den reaktionen med "friska" njutningar, så som träning, umgänge eller säg fågelskådning. Till förmån för alkohol, sex, mat, droger och diverse.

Det enda som kan styra dopaminutsöndringen förutom vissa fysiska aktiviteter så som ansträngning eller utlösning och specifika substanser (lyckopiller eller droger), är alltså du själv.
Jovisst men det är ändå endorfiner som ger kicken eller den där må bra känslan. Du kanske förknippar det lite ändå.
Senast redigerad av nonamed 2015-10-07 kl. 21:54.
Citera
2015-10-07, 21:56
Medlem
FrankyD.s avatar
Jag skulle enligt dina beskrivningar vara helt tömd på dopaminer med quick fixes både en, två och tre dagar i veckan. Det kan jag dock lova att jag inte är.

Om du kör ett riktigt ecstacy-race och toppar med lite kola så ska du veta hur det känns att vakna upp utan dopaminer, jävlar vad världen kan kännas grå och otillfredsställande. Mår ju riktigt bra om man jämför med det tillståndet.
Citera
2015-10-07, 22:05
Medlem
nonameds avatar
Alla antipsykotiska mediciner drar ner dopamin nivåerna. Borde inte alla bli lite deppiga som tar det isåfall?
Iallafall det är bra med träning. Utsöndrar endorfiner bara man lyfter en stund för en normal person.
Citera
2015-10-07, 22:18
Medlem
Machinerators avatar
Du glömde det kanske viktigaste som finns för välmående: meditation.

Meditation trumfar ALLT du nämnde.
Citera
2015-10-07, 22:18
Medlem
Bonnatorps avatar
Din kur mot depression är alltså att ha tråkigt oftare?

Runkar gör jag knappt då jag inte orkar vara så engagerad.
Knarkar inte då jag inte har råd.
Röker pall mall (p.g.a priset) och dom är så vedervärdiga att man bara blir ännu mer ledsen.
Tränar gör jag definitivt inte. Jag vill ju inte riskera att dö i akut ansträngningsastma eller av chock när blodet rinner över ögonen från pannvenerna som sprack under under marklyft med olastad stång.

Tycker jag är ledsen hela tiden, och ändå är jag inte gladare
Citera
2015-10-07, 22:33
Medlem
Quaser4.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Din kur mot depression är alltså att ha tråkigt oftare?

Runkar gör jag knappt då jag inte orkar vara så engagerad.
Knarkar inte då jag inte har råd.
Röker pall mall (p.g.a priset) och dom är så vedervärdiga att man bara blir ännu mer ledsen.
Tränar gör jag definitivt inte. Jag vill ju inte riskera att dö i akut ansträngningsastma eller av chock när blodet rinner över ögonen från pannvenerna som sprack under under marklyft med olastad stång.

Tycker jag är ledsen hela tiden, och ändå är jag inte gladare

Stor skillnad på ledsen och uttråkad.
Citera
2015-10-07, 22:39
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quaser4.
Stor skillnad på ledsen och uttråkad.
Skillnad förvisso, men inte orelaterade för den sakens skull.
Man kan visserligen vara glad utan att ha roligt, men det är svårare att ha roligt utan att vara glad.
Citera
2015-10-07, 22:40
Medlem
Håller med dig ts!

Dessutom ska man försöka få loss något dygn i månaden eller vecka per år där man är ensam, gärna primitivt i naturens våld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in