2015-10-07, 14:41
Medlem
Hej.

Jag köpte en central lägenhet i en av våra storstäder för några månader sen. Nu har jag planer på att sälja, men jag vill inte köpa nytt, utan flytta tillbaka till mina föräldrar då jag börjat plugga. Min fråga är då: Är det på något sätt möjligt att sälja och sedan behålla lånet? (och fortsätta betala av lånet som om jag fortfarande ägde bostaden) Anledningen är att jag vill ha lösa pengar (köpte bostaden för 2mkr och skulle kunna sälja för 2-2,2 mkr) för att investera (ca 1mkr), det är dock en helt annat kapitel, så det behöver vi inte lägga fokus på just i detta forum!

Är det möjligt att behålla lånet, trots försäljning?

Tack!
Citera
2015-10-07, 14:44
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Continuum27
Hej.

Jag köpte en central lägenhet i en av våra storstäder för några månader sen. Nu har jag planer på att sälja, men jag vill inte köpa nytt, utan flytta tillbaka till mina föräldrar då jag börjat plugga. Min fråga är då: Är det på något sätt möjligt att sälja och sedan behålla lånet? (och fortsätta betala av lånet som om jag fortfarande ägde bostaden) Anledningen är att jag vill ha lösa pengar (köpte bostaden för 2mkr och skulle kunna sälja för 2-2,2 mkr) för att investera (ca 1mkr), det är dock en helt annat kapitel, så det behöver vi inte lägga fokus på just i detta forum!

Tack!

Känns tveksamt då banken ju har din lägenhet som säkerhet för lånet.
Säljer du sen av den men ändå behåller lånet så har du ju i princip ett lån på 2 mille helt utan säkerhet.

Det är jag tveksam till att en bank skulle godkänna.
Citera
2015-10-07, 14:49
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Tack!

Nej, inte så länge lägenheten är pantsatt.

Du får ta ett blancolån efter försäljningen.
Citera
2015-10-07, 15:33
Medlem
SnobbenLs avatar
Citat:
Hej.

Tack!

Intressant fråga.

Ett förslag är att du hyr ut lägenheten ett år i taget och ta duktigt betalt i hyra. 3 månader i förskottshyra som betalas tillbaks efter ett år (Om inga skador uppstått osv)

Sen när du har pluggat klart så har du ju en lägenhet å bo i.

Det grymma med detta är att du kan få uppskov för reavinstskatten senare om du säljer bostaden och återinvesterar pengarna i en större bostad. Typ köpa hus med tjejen.

Kanske inte svarar på din fråga så bra, men denna strategi blir en smart investering. Inte lika mycket cash att hålla i handen, men en stabil avkastning på pengarna helt klart. Kräver dock lite krångel och kan vara stressigt att behöva ta ansvar. Beror på hur du är som person.
Citera
2015-10-07, 15:35
Medlem
Sereenas avatar
Inte en chans, lägenheten är ju bankens garanti att dom kan få tillbaka sina pengar om du av nån anledning slutar betala av, utan den så vill dom ha sina pengar direkt.
Citera
2015-10-07, 18:07
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnobbenL
Intressant fråga.

Ett förslag är att du hyr ut lägenheten ett år i taget och ta duktigt betalt i hyra. 3 månader i förskottshyra som betalas tillbaks efter ett år (Om inga skador uppstått osv)

Sen när du har pluggat klart så har du ju en lägenhet å bo i.

Det grymma med detta är att du kan få uppskov för reavinstskatten senare om du säljer bostaden och återinvesterar pengarna i en större bostad. Typ köpa hus med tjejen.

Kanske inte svarar på din fråga så bra, men denna strategi blir en smart investering. Inte lika mycket cash att hålla i handen, men en stabil avkastning på pengarna helt klart. Kräver dock lite krångel och kan vara stressigt att behöva ta ansvar. Beror på hur du är som person.

Visst kan det bli en bra investering men det kan också bli en förlust då det trots allt är förknippat med en viss risk. Dessutom så även om priset på bostadsrätten går upp så går då sannolikt även den bostad du eventuellt köper upp i pris. Sen är inte uppskov idag en självklarhet då det inte är säkert att det är det smartaste rent ekonomiskt.
Själv undviker jag se min bostad som en investering utan ett sätt att faktiskt få en bra bostad till relativt rimlig månadskostnad. Jag skulle dessutom inte känna mig trygg med att hyra ut i andrahand så därför är det inte ett alternativ för mig.

Att sälja bostadsrätten och behålla lånet är dock helt omöjligt precis som många kommenterat.
Citera
2015-10-08, 11:37
Medlem
rakarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Visst kan det bli en bra investering men det kan också bli en förlust då det trots allt är förknippat med en viss risk. Dessutom så även om priset på bostadsrätten går upp så går då sannolikt även den bostad du eventuellt köper upp i pris. Sen är inte uppskov idag en självklarhet då det inte är säkert att det är det smartaste rent ekonomiskt.
Själv undviker jag se min bostad som en investering utan ett sätt att faktiskt få en bra bostad till relativt rimlig månadskostnad. Jag skulle dessutom inte känna mig trygg med att hyra ut i andrahand så därför är det inte ett alternativ för mig.

Att sälja bostadsrätten och behålla lånet är dock helt omöjligt precis som många kommenterat.

vad är det som gör så att du inte känner dig trygg med att hyra ut i andrahand?
Citera
2015-10-08, 11:39
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rakarna
vad är det som gör så att du inte känner dig trygg med att hyra ut i andrahand?

Troligtvis att om nåt går åt skogen så står han med skägget i brevlådan (tex om den som hyr sabbar lägenheten eller slutar betala hyran osv).
Citera
2015-10-08, 12:14
Medlem
Nej det går naturligvis inte

Hade det varit så lätt så hade nog tusentals svenskar levt som kungar i Thailand eller liknande, bara att köpa en kåk för 5 miljoner, sedan sälja den för 5 mille och ta pengarna och dra och leva som en kung resten av livet
Citera
2015-10-10, 20:23
Medlem
rakarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Troligtvis att om nåt går åt skogen så står han med skägget i brevlådan (tex om den som hyr sabbar lägenheten eller slutar betala hyran osv).

Hm. visst finns det risker men man får ju skriva kontrakt och lämna disposition så borde det vara rätt så säkert. Man får vara riktigt noga med vem man hyr ut till med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in