Citat:
Ursprungligen postat av
Continuum27
Hej.
Jag köpte en central lägenhet i en av våra storstäder för några månader sen. Nu har jag planer på att sälja, men jag vill inte köpa nytt, utan flytta tillbaka till mina föräldrar då jag börjat plugga. Min fråga är då: Är det på något sätt möjligt att sälja och sedan behålla lånet? (och fortsätta betala av lånet som om jag fortfarande ägde bostaden) Anledningen är att jag vill ha lösa pengar (köpte bostaden för 2mkr och skulle kunna sälja för 2-2,2 mkr) för att investera (ca 1mkr), det är dock en helt annat kapitel, så det behöver vi inte lägga fokus på just i detta forum!
Är det möjligt att behålla lånet, trots försäljning?
Tack!
Intressant fråga.
Ett förslag är att du hyr ut lägenheten ett år i taget och ta duktigt betalt i hyra. 3 månader i förskottshyra som betalas tillbaks efter ett år (Om inga skador uppstått osv)
Sen när du har pluggat klart så har du ju en lägenhet å bo i.
Det grymma med detta är att du kan få uppskov för reavinstskatten senare om du säljer bostaden och återinvesterar pengarna i en större bostad. Typ köpa hus med tjejen.
Kanske inte svarar på din fråga så bra, men denna strategi blir en smart investering. Inte lika mycket cash att hålla i handen, men en stabil avkastning på pengarna helt klart. Kräver dock lite krångel och kan vara stressigt att behöva ta ansvar. Beror på hur du är som person.