2015-10-06, 20:08
Medlem
Adelaides avatar
Jag går sista året på gymnasiet, och till våren blir det att söka en hel del universitet runtomkring i landet. Men jag vill ju såklart bo i studenthem i staden jag kommer in i, och uppleva studentlivet.
Jag undrar dock när man kan ställa sig i studentbostadskö? Kan man göra det samtidigt som man söker? Eller är det något man får göra under sommaren?

Vore ju verkligen trevligt att komma in på ett universitet och sedan hamna utan bostad...eller inte.

Under våren tänker jag söka till universitet + ställa mig i studentbostadskö samtidigt. Kan man göra så? Eller finns det något krav för att ställa sig i studentbostadskö? Tack på förhand.
Citera
2015-10-06, 20:35
Medlem
Beror på hur stor efterfrågan det är på studentbostäder i din stad? Men jag tycker att du kan ställda dig i kö redan nu eftersom du vet att du vill söka till högskolan efter gymnasiet.
Citera
2015-10-06, 20:48
Medlem
bezmenovs avatar
Självklart redan nu, helst för ett-två år sedan.
Citera
2015-10-06, 21:00
Moderator
v50s avatar
Ju snabbare du ställer dig i kö desto bättre, det gäller inte bara studentlägenheter utan även vanliga hyresbostäder så står du inte redan i kö så ska du se till att ställa dig i kö på de orter du funderar på att läsa / flytta till.
Citera
2015-10-06, 21:43
Medlem
Adelaides avatar
Nån som vet hur man ställer sig i kö? Ej erfaren sen tidigare.
Citera
2015-10-06, 21:50
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide

Vanligtvis registrerar man sig på respektive bostadsbolags hemsida så du får först undersöka vilka hyresvärdar som finns på respektive ort och därefter kollar du på deras hemsida om man kan registrera sig där. Sedan är det bara att följa de steg som krävs för att bli registrerad, det är oftast enkelt och tar bara några minuter, vissa bolag tar ut en avgift för att man står i deras kö men det vanligaste är väl att det inte kostar något.
Citera
2015-10-06, 21:56
Medlem
Axells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Googla studentbostäder och sen orten. Registrera och ställ dig i kö på alla orter du kan tänka dig. Sätt sedan påminnelse på mobilen om 5 månader och logga då in på alla ställen där du registrerade dig, så du inte tappar din köplats (man brukar tappa den efter 6 månaders inaktivitet).
Citera
2015-10-06, 23:43
Medlem
Mycket viktigt att ställa sig i bostadskö så fort det bara går, ofta är det 18-årsgräns. Båda våra ungar ställde vi i kö i ett antal större städer vid 18 år. Efter studentboendena i Uppsala och avslutade studier så fick den ena lägenhet i Uppsala och den andra i Stockholm. Båda fick förstahandskontrakt. De är väl cirka tio år äldre än TS och vinsten av att stå i bostadskö tidigt har inte minskat med tiden. Även om man får vänta några på eget kontrakt år så är det värt det. Kostar ofta inget eller bara någon hundring per år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in