• 1
  • 2
2015-10-07, 17:36
Medlem
Vilken högskola är det? Räcker med att du har telefonen på dig för att det ska räknas som fusk på de flesta skolor. Reglerna är glasklara.

Tänk på att om du överklagar kan handlingen komma att dokumenteras i offentliga arkiv och det kan ju bli lite pinsamt om det kommer upp på Google. Särskilt om du tar det till förvaltningsrätten. Mitt tips är att inte föra rättsprocesser mot myndigheter när du vet att du har gjort fel ...
Citera
2015-10-07, 18:18
Medlem
Grejen är väl att de ser det som att du hade möjligheten att fuska. Du hade möjligheten att gå på toa och då använda telefonen.

Att den var avstängd när de kom på dig och att du inte varit på toa ännu bevisar alltså inte att du är oskyldig, bara att du ännu inte "hunnit" fuska.
Citera
2015-10-07, 21:30
Medlem
De tentor jag varit på får mobil inte ligga i fickan eller i närheten av bordet. Blir svårt o bevisa fusk annars så de vill nog vara på den säkra sidan.
Citera
2015-10-08, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinnova
Vilken högskola är det? Räcker med att du har telefonen på dig för att det ska räknas som fusk på de flesta skolor. Reglerna är glasklara.

Tänk på att om du överklagar kan handlingen komma att dokumenteras i offentliga arkiv och det kan ju bli lite pinsamt om det kommer upp på Google. Särskilt om du tar det till förvaltningsrätten. Mitt tips är att inte föra rättsprocesser mot myndigheter när du vet att du har gjort fel ...
Så du menar alltså att jag ska sitta tyst och ta min dom för att jag var tankspridd? Inte kämpa för mina rättigheter? Jag har inte fuskat och hade inte tanken till det heller.
Citera
2015-10-08, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bTqM
Så du menar alltså att jag ska sitta tyst och ta min dom för att jag var tankspridd?
Ja. Var inte naiv och tro att du kan driva en process mot disciplinnämnden när du de facto gjort fel. Rättsprocessen kommer förmodligen bli längre än själv avstängningen.

Citat:
Inte kämpa för mina rättigheter?
Du har inte rätt att ta med dig mobil på en tenta.

Citat:
Jag har inte fuskat och hade inte tanken till det heller.
Invänta disciplinnämndens beslut. Kan hända att du har tur.

Om du har mobilen på dig, till exempel i fickan eller liknande, så innebär detta direkt två veckors avstängning. Det spelar ingen roll om telefonen är avstängd eller inte utan det är två veckor oavsett. Kan det däremot styrkas att man aktivt försökt fuska, till exempel inloggning på Ping Pong, kan den disciplinära åtgärden stärkas.

http://www.jonkopingsstudentkar.se/o...-avstangd.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in