• 1
  • 2
2015-10-06, 15:48
Medlem
Hej!

Sitter i en väldigt knivig situation.

Vid en tentamen tidigare i år glömde jag att lägga ifrån mig telefonen i väskan och hade denne i fickan under min tentamen. Jag var helt enkelt så stressad inför denna tenta. Efter en stund in på tentan kommer jag på att jag har telefonen i fickan och tänker genast att de kommer klippa min tentamen i två delar om de märker detta, därför väljer jag att sitta tyst och fortsätta skriva.

Min placering: långt bak, men inte längst bak. Tre rader med elever fanns bakom mig. SAMT bör tilläggas att det under hela tiden har suttit en tentavakt bredvid mig eftersom att det just fanns en ledig stol bredvid mig.

Efter cirka 45 minuter in på tentamen kommer en tentavakt fram till mig (inte den som sitter bredvid mig) och konfronterar mig att jag har en telefon i fickan varpå jag får panik och nekar. (Fruktansvärt korkat). Tentavakten ber därefter mig att tömma fickorna varpå jag gör detta. Plockar fram telefonen och visar att den är avstängd, tentavakten ser detta och är helt lugn och säger att jag ska lägga den vid väskorna och fortsätta skriva min tentamen (!). Jag skriver färdigt hela tentamen eftersom att jag har råpluggat och lämnar in.

Två dagar innan resultatet till tentan skall komma får jag ett mejl att de inte kommer att rätta min tentamen eftersom att jag har blivit anmäld för fusk.

FRÅGA 1: Tentavakten lät mig skriva färdigt tentamen trots att hon visste att hon skulle anmäla mig för fusk, vad jag har fått höra av elever så skall tentavakten avvisa mig från platsen direkt vid misstanke om fusk och inte låta eleven sitta kvar och skriva. Efter att hon konfronterade mig satt jag ändå kvar 2 timmar och fortsatte skriva - vilket var helt bortkastad tid?

Nu har jag fått brev hem från Disciplinnämnden där jag skall få yttra mig om den anmälan som har inkommit. I anmälan har tentavakten uppget felaktig information. I anmälan står det att jag satt längst bak och att jag hade mycket goda chanser till att fuska. Det står även att jag har bytt ficka för telefonen under tentamen vilket inte stämmer.

Saker som motsäger det som står i anmälan:
1: Tentavakten har uppgett att jag suttit längst bak vilket inte stämmer.

2. Det har hela tiden suttit en tentavakt bredvid mig vilket betyder att jag inte haft någon chans till att fuska.

3. Jag har inte varit på toaletten under tentamen.

4. Tentavakten såg att telefonen var avstängd innan jag la av den.

5. Jag har inte bytt ficka för telefonen.

En bekant till mig som läser ett år över mig var med om samma sak. Han glömde telefonen i fickan och Siri gick igång, han blev inte anmäld till disciplinnämnden utan läraren ringde och varnade honom. Är det relevant om jag hänvisar till detta?

Hur skall jag svara och yttra mig?

Är så fruktansvärd stressad och orolig, jag riskerar att få en varning eller att bli avstängd 3-6 månader och därmed bli utan CSN. Jag accepterar att de av säkerhetsskäl inte rättar min tentamen men att stänga av mig för detta vore en helt galen grej.

Jag har inte fuskat, och min tanke var absolut inte att fuska.. Jag har för mycket på spel för att riskera något sådant.

Jag tvivlar på om det är relevant men jag engagerar mig mycket i skolan med kåren etc.
Citera
2015-10-06, 15:52
Medlem
NyttAnonymtKontos avatar
Du kan väl överklaga beslutet? Framför din åsikt och de faktiska omständigheterna. Påpeka det som du skrivit och ta upp att de även framför felaktigheter i sin anmälan om fusk.
Citera
2015-10-06, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyttAnonymtKonto
Du kan väl överklaga beslutet? Framför din åsikt och de faktiska omständigheterna. Påpeka det som du skrivit och ta upp att de även framför felaktigheter i sin anmälan om fusk.
Jag har inte fått något beslut än utan har fått veta hur anmälan ser ut samt nu har jag fått chans att yttra mig och berätta min story av det hela så att säga. Beslutet kommer efter att de har fått höra min del också men jag vet inte hur jag ska yttra mig så att allt blir korrekt. Jag vill inte låta snäsig eller otrevlig men tentavakten har ju faktiskt framfört felaktig samt bristfällig information.
Citera
2015-10-06, 16:41
Medlem
Fyfan vilka fittor. Du ska stå på dig och överklaga ALLT. Du ska skita i att lägga dig platt och "undvika att vara snäsig" och kräva att de rättar din tenta!

Hur troligt är det ens att någon sitter med telefon och fuskar under bordet på en salstenta?
Det kanske händer 1 gång på 10 år.
Men att tankspridda studenter glömmer telefonen i fickan måste ju hända varannan tenta. Det kan knappast vara skäl att underkänna dem!
Senast redigerad av hoaxy 2015-10-06 kl. 16:44.
Citera
2015-10-06, 17:53
Medlem
Jag fattar faktiskt inte, hur troligt är det att man fuska med mobil! Hur ska man fuska då? Någon annan sitter på andra sidan och hjälper till med svaret?
Du har väl rätt att lämna in din syn på saken och försöker bevisa det du säger. t.ex börja med att hitta någon som satt bakom dig och ber denne att bevisa du var inte längst båk, och en vakt satt bredvid dig. Ju mer fel i vaktens berättelse du kan bevisa, desto ju mer otrovärdig blir han.

lite off topic, hur upptäcker vakterna om man har mobil på sig? speciellt när den är avstängd? Jag hade också glömt att lägga undan mobil en gång, upptäckte det när jag gick på toa under tentam, stängde av den på en gång. Nu känner jag mig vilken tur jag hade, hade det varit en vakt som du råkat ut för, skulle han kanske har påstått jag fuskade, för jag hade ju chansen då jag var inne i toa.
Citera
2015-10-06, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calle80538
Jag fattar faktiskt inte, hur troligt är det att man fuska med mobil! Hur ska man fuska då? Någon annan sitter på andra sidan och hjälper till med svaret?
Du har väl rätt att lämna in din syn på saken och försöker bevisa det du säger. t.ex börja med att hitta någon som satt bakom dig och ber denne att bevisa du var inte längst båk, och en vakt satt bredvid dig. Ju mer fel i vaktens berättelse du kan bevisa, desto ju mer otrovärdig blir han.

lite off topic, hur upptäcker vakterna om man har mobil på sig? speciellt när den är avstängd? Jag hade också glömt att lägga undan mobil en gång, upptäckte det när jag gick på toa under tentam, stängde av den på en gång. Nu känner jag mig vilken tur jag hade, hade det varit en vakt som du råkat ut för, skulle han kanske har påstått jag fuskade, för jag hade ju chansen då jag var inne i toa.

Man plockar upp den när man går på toaletten.
Citera
2015-10-06, 18:39
Medlem
sasos avatar
den som skrev provet och lämnat in kunde ha smsat svaret.
Citera
2015-10-07, 01:14
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calle80538

Tja, du kan ju ha kursboken som pdf eller e-bok... Eller dina anteckningar inscannade. Eller lärarens PP-handout. Eller en formelsamling. Etc. Trodde verkligen att studenter hade mer fantasi än att ställa den frågan.
Citera
2015-10-07, 01:38
Medlem
Neksnors avatar
Det där att vakten lät dit avsluta tentan tycker jag verkar vettigt. Om det senare konstateras att du inte fuskat så finns möjlighet att rätta den.
Citera
2015-10-07, 02:26
Medlem
NyttAnonymtKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Det där att vakten lät dit avsluta tentan tycker jag verkar vettigt. Om det senare konstateras att du inte fuskat så finns möjlighet att rätta den.

Ja, precis. De diskuterade kanske i efterhand och var osäkra på hur de skulle göra.

Likt att allting måste gå via Tingsrätten - hovrätten - HD och på så vis få en prejudicerande dom. Kanske nått liknande att de var osäkra och ville ha ryggen fri.
Citera
2015-10-07, 13:17
Medlem
Är det någon som vet om man ska hänvisa till någonting? Hur jag ska stärka och bevisa att jag är oskyldig? Finns vittnen som sett allt men man kan väl tänka sig hur trovärdiga de är enligt disciplinnämnden.

Vet inte hur jag ska formulera brevet och det ska vara de tillhanda senast på måndag.
Citera
2015-10-07, 17:13
Medlem
Guld-Ivar.s avatar
Hur fan lyckas man "glömma" telefonen i fickan? Speciellt om den syns så pass väl att tentavakten ser den? Dessutom lär väl din skola också föra in placering på de skrivande vilket då visar att du inte satt längst bak. Jävla pajas, du förtjänar att bli avstängd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in