2015-10-06, 11:27
Medlem
deadhead.s avatar
Jag har under en längre tid haft spända käkar och har äntligen fått en tid hos tandläkaren till att forma en egen bettskena som ska lindra mina besvär.

Det som jag tycker är konstigt, när jag har ett problem som man oftast brukar ha så går man till sin egna vårdcentral och via den vägen kostar det som ett vanligt sjukhusbesök. Nu när jag ska bli av med ett besvär som inte ingår i de "normer" som de flesta av befolkningen har problem med så måste jag ta upp ur egen ficka och det är inte så billigt med en bettskena. Hade jag däremot gått till landstinget och sagt att jag behöver en snarkskena så hade de betalat den direkt åt mig.

Hur kan detta skilja sig från att en person som har problem med sina käkar och behöver ett hjälpmedel för att få bort värken inte kan få hjälpmedlet betalt samtidigt som personer med snarkproblem får det betalt direkt och det är exakt samma hjälpmedel personerna får?
Citera
2015-10-06, 11:43
Medlem
Sjukförsäkring / Tandvårdsförsäkring. Du är väl inte sjuk?
Citera
2015-10-06, 11:54
Medlem
Densomsas avatar
Bra fråga. Följer, utifall ett bra svar dyker upp.
Citera
2015-10-06, 14:23
Medlem
Jonas1968s avatar
Att tandvården inte ingår i sjukförsäkringen som andra sjukdomar är verkligen konstigt egentligen. Borde ju faktiskt vara samma villkor oavsett om jag får en infektion i en tå eller om jag får infektion i en tandrot.
Citera
2015-10-06, 16:21
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Sjukförsäkring / Tandvårdsförsäkring. Du är väl inte sjuk?
Det beror på vad man definierar som sjuk. Om jag nu är så spänd i käkarna så jag har svårt att tala som sedan leder vidare till att jag sover dåligt på nätterna som sedan gör att jag inte kan utföra ett bra arbete på jobbet som sedan leder till att jag får ett sämre humör.

När är man då sjuk?
Citera
2015-10-06, 17:39
Medlem
intespringas avatar
Så är det! Av politiska och historiska skäl mer än något annat antar jag. Du kommer inte få en bettskena till sjukvårdstaxa med enbart lite snack. Krävs i regel en hel del utredningar fram och tillbaka mellan olika läkarspecialiteter där en läkare, oftast neurolog, tillslut skickar en remiss till tandvården om "en bettskena i smärtutredande syfte" formulerat mer eller mindre exakt sådär, annars går det inte igenom. Alternativet är att du blir klassad som någon slags omsorgspatient (läs: mongo).

Har du en hel del dötid på händerna kanske du går plus på det, annars tror jag det bästa för dig är att glömma det.
Citera
2015-10-12, 00:11
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intespringa
Så är det! Av politiska och historiska skäl mer än något annat antar jag. Du kommer inte få en bettskena till sjukvårdstaxa med enbart lite snack. Krävs i regel en hel del utredningar fram och tillbaka mellan olika läkarspecialiteter där en läkare, oftast neurolog, tillslut skickar en remiss till tandvården om "en bettskena i smärtutredande syfte" formulerat mer eller mindre exakt sådär, annars går det inte igenom. Alternativet är att du blir klassad som någon slags omsorgspatient (läs: mongo).

Har du en hel del dötid på händerna kanske du går plus på det, annars tror jag det bästa för dig är att glömma det.
Precis, det är inget snack om saken att jag får stå för min betskena när jag har problem men jag får inte ihop ekvationen.

Går du till sjukhuset och säger att du har har dålig hörsel så skickar dom dig vidare tills det att du har fått hörselapparat. Men själv så får man aldrig vila käkarna så jag kan dra parallellen att jag har svårt att prata... Är det i munnen så måste man bekosta allt själv...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in