Citat:
Ursprungligen postat av
TestoFrukost
Hej, jag är en ung man som pga den stora bostadsbristen fortfarande bor hemma i en utav våra storstäder.
Har nu, trots mitt oansvariga ekonomiska tänk där man spenderar pengar till höger och vänster på egentligen helt oviktig skit så som droger, alkohol, prylar, strippklubbar osv lyckats spara ihop till insatsen i en lägenhet, men jag behöver verkligen få ett hum om den faktiska levnadskostnaden för en ung man. Jag själv är 24 år och har ca 24000 efter skatt, där;
ca 800 dyra kronor går till ett onödigt mobilabonnemang
ca 4800 på en leasingbil
ca 2500 går till bränsle
ca 2500 går till att ränna på krogen
ca 500 på diverse betaltjänster såsom viaplay, netflix m.m
ca 3000 lägger jag på snus och att käka ute
ca 2000 lägger jag på kläder
ca 3500 övrig skit såsom frisörbesök, taxi , a-kassa, fackliga avgifter, studielån, nöjen.
totalt ca 19600
det som blir över har jag lagt på sparande, vilket nu gett mig min insats.
Denna typ utav leverne är ju dock inte något som längre kommer hålla nu när jag äntligen skall få min röv ur föräldrahemmet då boendet kommer att landa på ca 5-6000 i månaden, sedan diverse räkningar på det så som tv/bredband/el/försäkring osv så det jag undrar över är hur ni andra kring min ålder lägger era pengar och ifall ni har någon schysst budget att dela med er utav då jag nu behöver sätta ihop en åt mig själv.
Tack på förhand
Tragisk läsning. :P
Du har alltså över 19600 kr efter i skatt i månaden. Och detta kastar du i sjön på nöjen som knappast gör livet bättre. Tänk ifall du hade fixat din ekonomi och dragit ner på onödiga kostnader samt sparat. Du kan lätt spara ihop till en bostadsrätt med rätt inställning .
Hade kunnat spara undan 15 tusen per månad och leva gott. Sen spara rubbet i en högriskfond och om ett år eller två så kan du lägga handpenning på vilken lägenhet du vill i Sverige. Typ
Nollställ ditt liv för fan och lägg upp en budget. Sen om du vill plugga i framtiden så är det asnice ju, kan hyra ut din lägenhet ett år i taget och har alltid en bostad att falla tillbaka på. Plus att den ökar i värde så senare om du träffar tjej så kan du sälja den med vinst och flytta ihop med bruden.
Öppna dina ögon, man lever bara en gång. Livet går inte ut på att gå på krogen och åka runt i en leasad bil lol