• 3
  • 4
2015-10-07, 20:39
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Verkar som att du har en pissig chef men det finns inget att göra - lagen går åt båda hållen, de kan inte heller tvinga dig att sluta jobba i förtid för att sluta betala dig. Skiter du i det kan du åka på en stämning för avtalsbrott så ta ut all din semester och slappa resten av tiden.
Citera
2015-10-07, 21:39
Medlem
maniacmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larry.Graham
Har fått nytt jobb på ett privat bolag. Min arbetsgivare (statlig myndighet) vägrar låta mig gå innan uppsägningstiden på två månader är avverkad. Någon som har ett tips på hur jag kommer undan detta? Min nya arbetsgivare vill att jag börjar direkt. Vill helst göra ett skapligt snyggt avslut efter snart 10 år på myndigheten.
Två månader är ju inte så mycket. Jag skulle rekommendera at du kör dina två månader ut och avslutar på god fot med arbetsgivaren. Onödigt att krångla.
Citera
2015-10-07, 21:43
Medlem
Tjoflos avatar
När jag sa upp mig visste min chef inte ens om att jag var tvungen att vara där en månad under uppsägs tiden. Sa upp mig sista dagen jag var där, det här var inom kommunen. Hade han sagt att jag var tvungen att vara kvar då hade jag nog gjort det bara för att lämna efter mig en öppen dörr
Citera
2015-10-07, 23:03
Medlem
Tänk på att allt är inte guld som glimmar, det nya jobbet kanske inte passar pga någon idiot eller nåt liknande och då kan det vara bra att ha en reträttväg dvs. Lid av din tid och sen får du se!
Citera
2015-10-07, 23:16
Medlem
Cocaine-Cowboys avatar
Hade också 2 mån uppsägningstid för ett tag sedan. Valde dock att slutföra hela min uppsägningstid på ett lojalt vis. Jobbade som vanligt och hittade inte på några ursäkter / dumheter under den tiden. Bjöd på fredagsfikat sista dagen och önskade dom lycka till. Företaget var väldigt tacksamma för min tid hos dom och som "kvitto" fick jag en väldigt bra referens som kan vara nyttig i min fortsatta karriär i framtiden.

Tro mig, jag var så less på mitt jobb under uppsägningstiden att jag bara ville spy över allt och alla under mina arbetsdagar, men jag härdade ut. På mitt nya jobb trivs jag som fisken i vattnet och det uppskattar jag väldigt mycket. Tror att min sista tid på förra arbetsplatsen gav mig motivation för den nuvarande tjänsten.

Härda ut tiden är mitt tips! Det kommer att bli bättre.
Citera
2015-10-07, 23:28
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImMcGyverLOL
Verkar som att du har en pissig chef men det finns inget att göra - lagen går åt båda hållen, de kan inte heller tvinga dig att sluta jobba i förtid för att sluta betala dig. Skiter du i det kan du åka på en stämning för avtalsbrott så ta ut all din semester och slappa resten av tiden.
Vad är det som är pissigt med att behöva planera verksamheten något i förväg, få en chans att täcka upp förlusten och initiera en rekrytering?

Att personal försvinner iväg kan få stora återverkningar på verksamheten, plötsligt är en maskin obemannad, en länk i en längre produktionskedja försvunnen, ett av arbetspassen obemannat eller pusslet som lagts för att få ihop bemanningen med alla rätta kompetenser och behörigheter på rätt plats under semestern helt inaktuellt.

Två månader är faktiskt en extremt kort tid om man ser på frågan från perspektiven jag exemplifierat med ovan. Innan en ny person inskolats i sina arbetsuppgifter och lyckats arbeta upp sin effektivitet till föregångarens nivå tar det ofta mer än ett år.
Citera
2015-10-08, 14:56
Medlem
Nej, det beror på vilket avtal man går under.

Citat:
Ursprungligen postat av endymion
Det är korrekt. Många som verkar missförstå varandra här
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in