• 1
  • 2
2015-10-05, 20:32
Medlem
Larry.Grahams avatar
Har fått nytt jobb på ett privat bolag. Min arbetsgivare (statlig myndighet) vägrar låta mig gå innan uppsägningstiden på två månader är avverkad. Någon som har ett tips på hur jag kommer undan detta? Min nya arbetsgivare vill att jag börjar direkt. Vill helst göra ett skapligt snyggt avslut efter snart 10 år på myndigheten.
Citera
2015-10-05, 20:36
Medlem
Har du innestående semester, kompledighet att ta ut osv så brukar man kunna räkna av detta. Låt facket hjälpa dig!
Citera
2015-10-05, 20:37
Medlem
Zkeks avatar
Ta ut semester om du har nån kvar. Annars tror jag inte det går
Citera
2015-10-05, 20:41
Medlem
Larry.Grahams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zkek
Ta ut semester om du har nån kvar. Annars tror jag inte det går

Ja, jag tar ut mina sparade semesterdagar, men jag har ju noll motivation att jobba en enda dag till.
Citera
2015-10-05, 20:47
Medlem
Larry.Grahams avatar
om jag bara skiter i att gå dit, vad skulle hända? någon som ens hört talas om någon som blivit skadeståndsskyldig eller liknande?
Citera
2015-10-05, 20:51
Medlem
Jo, arbetsgivaren kan stämma dig och har du otur åker du dit. Du måste vara kvar om du inte har semester eller sjukskriver dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Larry.Graham
om jag bara skiter i att gå dit, vad skulle hända? någon som ens hört talas om någon som blivit skadeståndsskyldig eller liknande?
Citera
2015-10-05, 21:03
Medlem
du skall ersätta den skada som ditt avtalsbrott medför
Citera
2015-10-05, 21:11
Moderator
rancors avatar
Arbetsgivaren är inte skyldig att ge dig semester bara för du säger upp dig. Deras enda skyldighet är 4 veckor sammanhängande under juni, juli och augusti.

Om dem inte släpper dig tidigare så lär dem inte heller tillåta semester. Du får vackert sitta av tiden och din nya arbetsgivare vet självklart vad som gäller.
Citera
2015-10-05, 21:13
Medlem
snurre-spratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nettan70
Jo, arbetsgivaren kan stämma dig och har du otur åker du dit. Du måste vara kvar om du inte har semester eller sjukskriver dig.
och sjukskriver du dig så kan du inte börja på nya jobbet!
Det bästa är väl att komma överens om att sluta tidigare vilket ju betyder att myndigheten inte behöver betala din lön heller.

Annars får väl din nya arbetsgivare förstå att du har en uppsägningstid från din gamla arbetsgivare och inte kan börja direkt. Det är väl det som är nackdelen med att vara en duktig medarbetare, och kanske anledningen till att din nya arbetsgivare faktiskt anställde dig.

Avsluta på ett snyggt sätt, det lönar sig i längden, två månader går fort.
Citera
2015-10-05, 21:17
Medlem
Citat:

Ja det är möjligt såklart. Det är inte heller särskilt svårt att räkna ut hur stor deras skada blir ifall du inte jobbar på två månader. Att strunta i att jobba, om du å andra sidan jobbar på ett annat jobb samtidigt, kan vara ekonomiskt hanterbart eftersom du får lön men vill du verkligen ha en dom mot dig där du blir förpliktigad att betala skadestånd till en före detta arbetsgivare?

Vad tror du dina framtida arbetsgivare säger när de hittar den domen på t.ex Lex? Det lär inte höja din kurs i alla fall.
Citera
2015-10-05, 21:20
Medlem
Citat:
Har fått nytt jobb på ett privat bolag. Min arbetsgivare (statlig myndighet) vägrar låta mig gå innan uppsägningstiden på två månader är avverkad. Någon som har ett tips på hur jag kommer undan detta? Min nya arbetsgivare vill att jag börjar direkt. Vill helst göra ett skapligt snyggt avslut efter snart 10 år på myndigheten.

Skapligt snyggt vet jag inte om det är men en halvklassiker är väl att sjuksriva sig. Du kan inte börja jobba på nya jobbet men du slipper gå till den gamla arbetsplatsen och må piss.

På intyget kan stå bl.a stressrelaterat, ryggont, depression et c. beroende på vad du uppger till din läkare.

Lycka till med uppsägningen och må väl på nya jobbet! Grattis till nya jobbet bör tilläggas
Citera
2015-10-05, 21:29
Medlem
Larry.Grahams avatar
Tack för flera intressanta tankar och svar. Självklart vet min nya arbetsgivare vad som gäller, det är bara jag som är otålig och vill komma igång.
ska bli spännande att se hur min arbetsinsats kommer att se ut dessa månader, kan faktiskt inte riktigt föreställa mig hur det kommer att fungera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in