Citat:
Ursprungligen postat av
PatricHbg
Och då lägger du din tid på flashback.....
Jag har onekligen lagt en del tid på Flashback. Jag är fortfarande inte 25 fyllda så jag har haft perioder av tristess där jag inte har vetat vad jag ska göra. Det här är första gången jag loggar in på flera månader.
Citat:
Ursprungligen postat av
Thesupreme
Tänker inte be om ett öre, men vad är det för företag du driver? Hur ser ekonomin ut i dessa och den stora frågan jag förmodligen aldrig själv kommer att uppleva mer än i mina drömmar: hur känns det att bolla fritt med livet utan begränsningar?
Är det kul att driva företag?
Skulle jag haft denna chans i livet vore jag nog överlycklig just nu. Givetvis tar man det för givet efter ett tag antar jag.
Men jag är nog ekonomiskt besatt. Har just bytt jobb och skaffat egen lägenhet, borde vara jätteglad men jag känner bara en börda.. Jag tänker pengar på varenda pryttel ja måste köpa för att kunna spara undan en extra slant varje månad, men till vilket pris? Att jag själv mår sämre? Jag vet inte.
Vad det är för företag spelar egentligen mindre roll. Min huvudsakliga inkomst är aktier och dess avkastning. Efter några år av det började jag engagera mig i och vara med och bilda några bolag. Mitt första företag var emellertid redan när jag var 16 år.
När jag var 18 studerade jag en utbildning samtidigt som jag började få pli på mina aktieinvesteringar. När jag var 19 insåg jag att jag kunde tjäna miljoner om året på det och hoppade av den utbildningen jag gick på och tog lite ledigt samtidigt som jag började förbereda mig för en annan utbildning som jag kände mer passionerat för, en utbildning som skulle leda till att jag kan utveckla mina egna produkter inom mitt intresseområde.
Jag kan bara säga att det spelar ingen roll hur många miljoner du har på banken för ditt välbefinnande, så länge du inte låter avsaknaden av detsamma dra ned dig. Det handlar bara om bekvämlighet och tidsbesparing. T.ex. har jag kunnat resa business class till USA 4 ggr i år. Den bästa gåvan du kan ge dig själv är att lära dig investera med aktier. Ett tämligen blygsamt sparande kan då resultera i miljoner så småningom. Har själv en vän som är dagisfröken som har sparat ett par tusenlappar i månaden och som nu precis har nått miljonen.
Jag ska sätta känslorna om pengar i ett nötskal:
Pengar är någonting man har lagt ned tid för att få och därför är de värda olika mycket för olika människor. För den som har lagt ned ett antal timmar för varje tusenlapp kommer den tusenlappen vara tusen gånger mer värd för den än för mig som kan dra in 100 000 som resultat av en timmes arbete (jobbar väldigt lite). För att förtydliga nu så är det inte så att jag sitter en timme och voilà 100k, jag investerar långsiktigt i aktier vilket kräver väldigt lite arbete. Jag gör lite investeringar då och då, sen väntar jag 12 månader åtminstone innan jag säljer. Det resulterar i relativt få timmars faktiskt arbete om året.
För alla intresserade av aktieinvesterande kan jag säga att det inte alls är särskilt spännande, det kräver tålamod och en del tur. Vad jag kan säga om saken är att du inte ska tro på snabba framgångar, svettas över temporära motgångar utan följa den långsiktiga trenden.
Kort sagt: Det är svårt att lyckas på kort sikt. Det är svårt att misslyckas på lång sikt. Även botten av den senaste börskraschen är högre än motsvarande nivå tio år tidigare.
Vad gäller företagsdrivandet är det nog den bästa delen av ekonomiskt oberoende, att kunna välja hur mycket tid och vad man lägger den tiden på. Jag skulle inte säga att det är roligt att driva företag utan snarare att det är roligt att driva ens eget företag och att förverkliga de idéer som man har. Det mest fantastiska är de vänner och kollegor man får, de man väljer som ska ge en positiv energi varje dag (så det är bäst att välja noggrant), och ta sig igenom alla aber.
Nu har jag haft turen som kommit i kontakt med fantastiska människor som hjälper mig med att skapa någonting nytt och fantastiskt. Vänta och se