2015-10-05, 19:44
Medlem
Vad skulle ni gra om ni blev ekonomiskt oberoende?

Mnga svarar att de skulle sluta arbeta och gna sig t sin hobby. Andra vill arbeta deltid. Ngra vill starta eget fretag.

Lt sga att du gr ner till deltid. Vilken arbetsgivare skulle vilja ha en anstlld som enbart vill jobba lite ibland? Deltid r vl bara ngot du har rtt till att f fram tills barnen fyller 7r. r det ens mjligt att ha en karrir dr man bara jobbar lite?

Om du vill starta eget. Vad skulle det vara? r det bara det ekonomiska som str i vgen fr att starta eget i nulget?

r det inte s att en del inte skulle gra ngonting om de blev ekonomiskt oberoende och i slutndan blivit vldigt olyckliga och ensamma?

Vad skulle ni gra?
Citera
2015-10-05, 19:51
Medlem
gilbert25s avatar
Slutat jobba, rest haft och haft kul... och sedan frmodligen knarkat ihjl mig.
Citera
2015-10-05, 20:17
Medlem
endures avatar
Jag r ekonomiskt oberoende.

Reser dit jag vill nr jag vill och ibland nyckfullt, kper det som smaken faller fr.

Har startat tv egna fretag dr jag r VD men delegerar de flesta uppgifterna till andra.

Frsker mestadels att bli en s god mnniska som mjligt, att utveckla mig sjlv p alla plan.

Tror jag hade varit lika lycklig utan pengar, enda skillnaden hade varit sakerna omkring mig och diverse bekvmligheter och tidsbesparande tillgngar. Pengar tillter mig att utforska livet frbehllsfritt.
Citera
2015-10-05, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endure

Reser dit jag vill nr jag vill och ibland nyckfullt, kper det som smaken faller fr.

Har startat tv egna fretag dr jag r VD men delegerar de flesta uppgifterna till andra.

Frsker mestadels att bli en s god mnniska som mjligt, att utveckla mig sjlv p alla plan.

Tror jag hade varit lika lycklig utan pengar, enda skillnaden hade varit sakerna omkring mig och diverse bekvmligheter och tidsbesparande tillgngar. Pengar tillter mig att utforska livet frbehllsfritt.

Och d lgger du din tid p flashback.....
Citera
2015-10-05, 22:35
Medlem
Puffes avatar
Slutat lnearbeta.
Skulle dremot inte sluta arbeta fr att ka rikedomen, jag vill lmna mer efter mig n jag kommer spendera.
Leta fler inkomstkllor...mest passiva men har ider p mindre fretag jag skulle pyssla med (njaa det r inte bara pengar som r hinder dr just nu men vill/vgar inte ta risken nu)
Trna i olika former dagligen.
r bilintresserad och sportbil blir det ;-)
Har ett intresse av att lra mig nya saker vilket jag iofs frsker gra nu med men som ekonomiskt oberoende fr jag ven mer tid ver till det.
Resa ja troligen kommer jag gra det oftare, r redan bortskmd med att ha varit p de flesta stllen jag varit intresserad av s har inte rest bara fr sakens skull p lnge (och i viss mn fr att jag har haft andra ml).
Natur och odling gillar jag med ungefr som en pensionr s pta i trdgrden skulle jag gra.

Obegrnsat med pengar skulle en vardagsvecka nd se ut ngot i stil med:

Mndag, frukost lsa tidningar och kolla brsen, promenera p lpbandet medans jag tittar p ngot intressant p tv/dvd duscha, kolla av brsen sedan kanske studera portugisiska en timme,lunch hemma eller restaurang med tidigare kollegor,handla mat innan kerna i affren, kolla brsen ;-) ,vila sova ngon timme, biljardkurs ngon timme, matlagningskurs en timme, gymma en timme, middag sen kanske det blir TV-kvll eller annat kanske en kvllskurs i portugisiska?

Tisdag, ungefr samma som mndag men kanske ett seminarium att g p eller en danskurs, det kanske r kinesiska p schemat ;-)

Jag blir inte sysslols som ekonomiskt oberoende, det r inte riktigt samma sak som att vara arbetsls och knna sig ondig/verfldig.
Citera
2015-10-05, 23:08
Medlem
Citat:

Tnker inte be om ett re, men vad r det fr fretag du driver? Hur ser ekonomin ut i dessa och den stora frgan jag frmodligen aldrig sjlv kommer att uppleva mer n i mina drmmar: hur knns det att bolla fritt med livet utan begrnsningar?
r det kul att driva fretag?

Skulle jag haft denna chans i livet vore jag nog verlycklig just nu. Givetvis tar man det fr givet efter ett tag antar jag.

Men jag r nog ekonomiskt besatt. Har just bytt jobb och skaffat egen lgenhet, borde vara jtteglad men jag knner bara en brda.. Jag tnker pengar p varenda pryttel ja mste kpa fr att kunna spara undan en extra slant varje mnad, men till vilket pris? Att jag sjlv mr smre? Jag vet inte.
Citera
2015-10-05, 23:26
Medlem
Herrcykels avatar
Jag satsar p att bli 'ekonomiskt oberoende' innan jag fyller 35. Jag kommer d att gna mig t diverse sidoprojekt som jag alltid drmt om samt ut och utforska vrlden.
Citera
2015-10-06, 09:43
Medlem
endures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Och d lgger du din tid p flashback.....
Jag har onekligen lagt en del tid p Flashback. Jag r fortfarande inte 25 fyllda s jag har haft perioder av tristess dr jag inte har vetat vad jag ska gra. Det hr r frsta gngen jag loggar in p flera mnader.
Citat:
Ursprungligen postat av Thesupreme
Tnker inte be om ett re, men vad r det fr fretag du driver? Hur ser ekonomin ut i dessa och den stora frgan jag frmodligen aldrig sjlv kommer att uppleva mer n i mina drmmar: hur knns det att bolla fritt med livet utan begrnsningar?
r det kul att driva fretag?

Skulle jag haft denna chans i livet vore jag nog verlycklig just nu. Givetvis tar man det fr givet efter ett tag antar jag.

Men jag r nog ekonomiskt besatt. Har just bytt jobb och skaffat egen lgenhet, borde vara jtteglad men jag knner bara en brda.. Jag tnker pengar p varenda pryttel ja mste kpa fr att kunna spara undan en extra slant varje mnad, men till vilket pris? Att jag sjlv mr smre? Jag vet inte.
Vad det r fr fretag spelar egentligen mindre roll. Min huvudsakliga inkomst r aktier och dess avkastning. Efter ngra r av det brjade jag engagera mig i och vara med och bilda ngra bolag. Mitt frsta fretag var emellertid redan nr jag var 16 r.

Nr jag var 18 studerade jag en utbildning samtidigt som jag brjade f pli p mina aktieinvesteringar. Nr jag var 19 insg jag att jag kunde tjna miljoner om ret p det och hoppade av den utbildningen jag gick p och tog lite ledigt samtidigt som jag brjade frbereda mig fr en annan utbildning som jag knde mer passionerat fr, en utbildning som skulle leda till att jag kan utveckla mina egna produkter inom mitt intresseomrde.

Jag kan bara sga att det spelar ingen roll hur mnga miljoner du har p banken fr ditt vlbefinnande, s lnge du inte lter avsaknaden av detsamma dra ned dig. Det handlar bara om bekvmlighet och tidsbesparing. T.ex. har jag kunnat resa business class till USA 4 ggr i r. Den bsta gvan du kan ge dig sjlv r att lra dig investera med aktier. Ett tmligen blygsamt sparande kan d resultera i miljoner s smningom. Har sjlv en vn som r dagisfrken som har sparat ett par tusenlappar i mnaden och som nu precis har ntt miljonen.

Jag ska stta knslorna om pengar i ett ntskal:
Pengar r ngonting man har lagt ned tid fr att f och drfr r de vrda olika mycket fr olika mnniskor. Fr den som har lagt ned ett antal timmar fr varje tusenlapp kommer den tusenlappen vara tusen gnger mer vrd fr den n fr mig som kan dra in 100 000 som resultat av en timmes arbete (jobbar vldigt lite). Fr att frtydliga nu s r det inte s att jag sitter en timme och voil 100k, jag investerar lngsiktigt i aktier vilket krver vldigt lite arbete. Jag gr lite investeringar d och d, sen vntar jag 12 mnader tminstone innan jag sljer. Det resulterar i relativt f timmars faktiskt arbete om ret.

Fr alla intresserade av aktieinvesterande kan jag sga att det inte alls r srskilt spnnande, det krver tlamod och en del tur. Vad jag kan sga om saken r att du inte ska tro p snabba framgngar, svettas ver temporra motgngar utan flja den lngsiktiga trenden.
Kort sagt: Det r svrt att lyckas p kort sikt. Det r svrt att misslyckas p lng sikt. ven botten av den senaste brskraschen r hgre n motsvarande niv tio r tidigare.

Vad gller fretagsdrivandet r det nog den bsta delen av ekonomiskt oberoende, att kunna vlja hur mycket tid och vad man lgger den tiden p. Jag skulle inte sga att det r roligt att driva fretag utan snarare att det r roligt att driva ens eget fretag och att frverkliga de ider som man har. Det mest fantastiska r de vnner och kollegor man fr, de man vljer som ska ge en positiv energi varje dag (s det r bst att vlja noggrant), och ta sig igenom alla aber.

Nu har jag haft turen som kommit i kontakt med fantastiska mnniskor som hjlper mig med att skapa ngonting nytt och fantastiskt. Vnta och se
Senast redigerad av endure 2015-10-06 kl. 09:47.
Citera
2015-10-06, 21:49
Medlem
Citat:
Jag har onekligen lagt en del tid p Flashback. Jag r fortfarande inte 25 fyllda s jag har haft perioder av tristess dr jag inte har vetat vad jag ska gra. Det hr r frsta gngen jag loggar in p flera mnader.

Vad det r fr fretag spelar egentligen mindre roll. Min huvudsakliga inkomst r aktier och dess avkastning. Efter ngra r av det brjade jag engagera mig i och vara med och bilda ngra bolag. Mitt frsta fretag var emellertid redan nr jag var 16 r.

Nr jag var 18 studerade jag en utbildning samtidigt som jag brjade f pli p mina aktieinvesteringar. Nr jag var 19 insg jag att jag kunde tjna miljoner om ret p det och hoppade av den utbildningen jag gick p och tog lite ledigt samtidigt som jag brjade frbereda mig fr en annan utbildning som jag knde mer passionerat fr, en utbildning som skulle leda till att jag kan utveckla mina egna produkter inom mitt intresseomrde.

Jag kan bara sga att det spelar ingen roll hur mnga miljoner du har p banken fr ditt vlbefinnande, s lnge du inte lter avsaknaden av detsamma dra ned dig. Det handlar bara om bekvmlighet och tidsbesparing. T.ex. har jag kunnat resa business class till USA 4 ggr i r. Den bsta gvan du kan ge dig sjlv r att lra dig investera med aktier. Ett tmligen blygsamt sparande kan d resultera i miljoner s smningom. Har sjlv en vn som r dagisfrken som har sparat ett par tusenlappar i mnaden och som nu precis har ntt miljonen.

Jag ska stta knslorna om pengar i ett ntskal:
Pengar r ngonting man har lagt ned tid fr att f och drfr r de vrda olika mycket fr olika mnniskor. Fr den som har lagt ned ett antal timmar fr varje tusenlapp kommer den tusenlappen vara tusen gnger mer vrd fr den n fr mig som kan dra in 100 000 som resultat av en timmes arbete (jobbar vldigt lite). Fr att frtydliga nu s r det inte s att jag sitter en timme och voil 100k, jag investerar lngsiktigt i aktier vilket krver vldigt lite arbete. Jag gr lite investeringar d och d, sen vntar jag 12 mnader tminstone innan jag sljer. Det resulterar i relativt f timmars faktiskt arbete om ret.

Fr alla intresserade av aktieinvesterande kan jag sga att det inte alls r srskilt spnnande, det krver tlamod och en del tur. Vad jag kan sga om saken r att du inte ska tro p snabba framgngar, svettas ver temporra motgngar utan flja den lngsiktiga trenden.
Kort sagt: Det r svrt att lyckas p kort sikt. Det r svrt att misslyckas p lng sikt. ven botten av den senaste brskraschen r hgre n motsvarande niv tio r tidigare.

Vad gller fretagsdrivandet r det nog den bsta delen av ekonomiskt oberoende, att kunna vlja hur mycket tid och vad man lgger den tiden p. Jag skulle inte sga att det r roligt att driva fretag utan snarare att det r roligt att driva ens eget fretag och att frverkliga de ider som man har. Det mest fantastiska r de vnner och kollegor man fr, de man vljer som ska ge en positiv energi varje dag (s det r bst att vlja noggrant), och ta sig igenom alla aber.

Nu har jag haft turen som kommit i kontakt med fantastiska mnniskor som hjlper mig med att skapa ngonting nytt och fantastiskt. Vnta och se
Var mest nyfiken p vad det var fr typ av fretag, sen att det r relevant r en annan femma.
Det lter som att du brjade din karrir p en stadig grund. Fr aktier r inget en pojke p 16 r skramlar ihop en tusenlapp och frvandlar till en miljon p 8 r. Det knns som att investera upp sig till ekonomiskt oberoende med hjlp av aktier krvs lngre tid, givetvis r det ju d beroende p hur mycket man investerar i aktier per gng.
Jag har tnkt att pumpa in pengar i aktier, men tills dess att jag kper ngra aktier tror jag nog att jag vntar tills nsta finanskris.

"Dumma mnniskor sljer aktier nr smarta mnniskor kper dem p rea"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in