• 1
  • 2
2005-10-30, 00:12
Medlem
O.I.S.s avatar
Jag har pluggat filosofi ett tag och har nu fått i uppgift att ha en föreläsning inför min klass. Problemet är att jag inte riktigt vet vad jag ska göra om. Föreläsningen ska helst vara ett problem eller något liknande som klassen kan diskutera. Är det någon av FB:s mycket kompetenta filosofer som kan ge mig idéer om vad jag kan diskutera eller ge mig förslag på klassiska eller nyskapade filosofiska problem?

Tack på förhand
// O.I.S.
Citera
2005-10-30, 17:00
Medlem
Biffens avatar
Om ett träd rasar ner i skogen, när inte en levande själ är i närheten....låter det då?
Citera
2005-10-30, 18:32
Medlem
aquamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biffen
Om ett träd rasar ner i skogen, när inte en levande själ är i närheten....låter det då?
Hahaha, klassiker. Eller typ "om man inte hade några sinnen, skulle verkligheten finnas då?". Hoppas ni förstod.
Citera
2005-10-30, 18:40
Medlem
a4swes avatar
Det fanns en gång i tiden då jag undrade hur fan dessa felposter kom till så ofta...jag tror jag börjar förstå.
Citera
2005-10-30, 18:40
Medlem
a4swes avatar
Citat:
Jag har pluggat filosofi ett tag och har nu fått i uppgift att ha en föreläsning inför min klass. Problemet är att jag inte riktigt vet vad jag ska göra om. Föreläsningen ska helst vara ett problem eller något liknande som klassen kan diskutera. Är det någon av FB:s mycket kompetenta filosofer som kan ge mig idéer om vad jag kan diskutera eller ge mig förslag på klassiska eller nyskapade filosofiska problem?

På vilken nivå är det?
Vilket område hade du tänkt att röra dig inom, ge oss lite ramar så är det kanske lättare.
Citera
2005-10-30, 21:09
Medlem
O.I.S.s avatar
Gärna något problem där man kan diskutera pliktetik vs. effeketik. Eller varför inte en film som är filosofisk.
Citera
2005-10-30, 22:03
Medlem
Qwackers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biffen

Är inte det där löst?
Typ att det låter inte, eftersom ljud är bara ljud när det finns både en sändare och en mottagare? Annars äre bara vågor.
Citera
2005-10-30, 22:28
Medlem
a4swes avatar
Citat:
Gärna något problem där man kan diskutera pliktetik vs. effeketik. Eller varför inte en film som är filosofisk.

Som sagt, vilken nivå är det på högskola, gymnasium?
Moralens natur är en fråga som är intressant tycker jag personligen.
Citera
2005-10-30, 23:35
Medlem
Frangsters avatar
Chansar på att du kanske går i gymnasiet. Tog upp detta i en tidigare tråd, men jag tycker iaf frågan om: Alla handlingar är själviska eller osjälviska. Det går att spåna hur mycket som helst om denna fråga.
Citera
2005-10-31, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av O.I.S.

Tack på förhand
// O.I.S.

Jag tycker frågan om den fria viljan och determinismen är intressant.
Där har du ju bla kända exemplet med trädet som faller utan någon hör.
Citera
2005-10-31, 22:49
Medlem
Biffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frangster
Chansar på att du kanske går i gymnasiet. Tog upp detta i en tidigare tråd, men jag tycker iaf frågan om: Alla handlingar är själviska eller osjälviska. Det går att spåna hur mycket som helst om denna fråga.

Helt klart! har själv finurlat en del på det ämnet!
Citera
2005-10-31, 22:53
Medlem
wootens avatar
Är det rätt att ta 5 organ från 1 frisk människa för att rädda 5 människor, där organen kommer till nytta?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in