2015-10-04, 23:16
Medlem
Hej alla flashbackare (lame start, i know.)

Nåväl, jag tycker att logistik verkar väldigt intressant. Det borde vara en framtidsbransch med tanke på att exporten och importen är större än någonsin och har en fortsatt tillväxt i och med att infrastrukturen har förbättrats de senaste åren. Vad tror ni gubbar (och kanske kvinnor?) ser framtiden ljus ut inom logistik?

Jag undrar lite mer specifikt om logistikprogrammet som finns vid handels i Göteborg. Är det någon som har gått där alternativt känner någon som studerat där?

1. Var det lätt att få ett jobb relaterat till utbildningen efter avslutade studier?
2. Konkureras man ut mycket av de som läst logistik med ingenjörsinriktning typ industriell ekonomi med master i supply chain? Hur bra står man sig mot andra alternativ så att säga?

3. Vad fick du i ingångslön och vad ligger medianlönen på inom vanliga jobb som man kan ta efter utbildningen?

Jag läser just nu ekonomi vid handels i Göteborg och funderar på att byta över till logistikprogrammet eftersom jag då får tillgodoräkna mig en del kurser jag redan läst. Jag vet att man ska välja det man tycker är roligast men om man bortser från det vad skulle ni ha valt ur karriär/lönesynpunkt?

Hoppas på svar från u all, tack på förhand.
Kanske kan tråden även hjälpa andra nyfikna.
/MR C
Citera
2015-10-05, 21:48
Medlem
SpoonyOnes avatar
Har en kompis som läser det. Han har rik pappa och du måste vara typ "hungrig" för att få jobb.

Sätt inte livet på Hard mode. Läs något som garanterat ger jobb.

Life advice
Citera
2015-10-05, 22:00
Medlem
Tack, äntlingen ett svar Vad skulle du rekomendera som ger jobb? Logistik verkar annars vara en växande bransch?
Citera
2015-10-05, 23:51
Medlem
Goldwaters avatar
Logistik är en växande bransch. Jag har arbetat en del med logistik (dock som sommarjobb, så jag fick baara göra de neklare sysslorna som inte krävde logistikutbildning) och branschen verkar skrika efter utbildad personal. Den är också kraftigt växande som du säger. Hade jag börjat plugga idag hade jag absolut övervägt logistik! Kul är det också.
Citera
2015-10-07, 17:35
Medlem
Låter bra goldwater Vad exakt är sysslorna som de utbildade sysslar med, är det något som vem som helst skulle klara av eller krävs det utbildning för att kunna göra uppgifterna? Det jag menar är att det skulle kännas dumt att utbilda sig till något man inte behöver utbildning till att göra om du förstår vars jag vill komma Vet du något om löneläget?
Citera
2017-04-03, 21:56
Medlem
ananasdunks avatar
Finns det någon härinne som har läst programmet? Skulle också vilja ha lite mer information
Citera
2018-07-12, 18:16
Medlem
bafsss avatar
Bump.

Osäker om jag kommer in på språkliga ekonomprogrammet som jag egentligen vill men funderar när jag ändå sökt att ändå börja på logistik. Vad säger ni som gått den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in