2015-10-04, 23:09
Medlem
Hej! Matlagning tar så offantligt mycket tid ur mitt liv tycker jag. Är ganska seg i köket och gillar verkligen inte att stå med det. Jag blev lite nyfiken på hur era rutiner ser ut. Om det är samma för er eller om ni kanske tar mer tid på er till och med. Jag börjar så får vi se hur många som hakar på. Feel free att komma med egna reflektioner/ förslag/ kommentarer.

Jag har precis time:at min matlagning för två dagar framöver. Det tar strax under 1½ timma för mig att laga och portionera de måltider jag ska äta. Frukosten är inte inräknad här - den äter jag samma varje dag och den tar ca 15 minuter (mikrogröt + stekta ägg). Jag är ganska tråkig med mina matlådor och kör ofta samma recept på alla mina matlådor - även om jag byter rätt imellanåt. Jag lagar alltid min mat utifrån råvaror och köper väldigt sällan t.ex pytt i panna eller färdiga tacopajer/panpizzor och liknande. Beställer nästan aldrig heller mat på jobbet eller går ut på lunchen (mer än i sociala sammanhang i mitt fritidsliv då).

Hur lång tid lägger ni på matlagning per dag? (alltså de dagar ni väl lagar mat - om ni nu inte gör det varje dag). Räkna in alla måltider, även frukost mellanmål.

Hur många dagar i veckan lagar ni mat? Berätta gärna om ni lagar för flera dagar framöver och fryser in.

Hur varierade är ni i era måltider? Nya recept varje vecka, eller har ni nån standardmatsedel som bara får rulla?

Även intressant att höra ni som beställer mat dagligen. Vilka måltider beställer ni i så fall? Bara lunch eller även frukost och kanske något mer?
Citera
2015-10-04, 23:18
Medlem
U-Figs avatar
Frukost är kokta ägg eller protein shake. Protein shake tar ju ingen tid alls varken vad gäller förberedelse eller förtäring. Så säg en minut där. Kokta ägg tar ju ca 10 minuter men jag brukar koka upp ett drygt halvdussin och äta runt två per dag till dess att de tar slut. Och sen börja om på nytt.

Lunch äter jag ofta ute, då jag bor i studentstad och nationerna har billig lunch. Så klart ännu billigare att laga eget men bekvämare så. Och mer socialt i många fall. Annars blir det någon frukt och lite kvarg, eller protein shake.

Till middag blir det oftast kyckling eller fisk, som jag brukar tillaga i tillräckligt stora mängder för att det ska räcka i några dagar. Säg 2 kg kycklingfiléer, det räcker ca 4-5 dagar. Sen sallad och/eller ris/pasta till det. Så var tredje, fjärde, femte dag står jag i köket i drygt en timme, och de dagar jag även äter pasta eller ris behövs ytterligare ca 20 minuter.

Totalt per vecka skulle jag uppskatta det till ca 5 timmar. Jag har inga som helst problem att äta likadana måltider flera dagar i rad, och till skillnad från mina föräldrar har jag inte ett ständigt behov av olika sorters tillbehör och såser. Ris innebär oftast enbart ris, pasta likaså men ibland pesto, spenat eller liknande.

För någon vecka sedan hackade jag grönsaker så att jag kunde fylla en stor skål, stekte upp en massa nötfärs och åt tacos till både lunch och middag i tre dagar... det tog relativt lång tid vid själva tillagningstillfället, men sedan var jag helt fri vad gäller matlagning i nästan en halv vecka. Väldigt smidigt.
Senast redigerad av U-Fig 2015-10-04 kl. 23:21.
Citera
2015-10-04, 23:38
Medlem

Intressant! Vi har nog ganska liknande matvanor då. Förutom att jag inte äter ute. Har heller inte det minsta problem med dåligt varierade matlådor. Äter ris till i princip allt. Och varierar bara kyckling med fisk emellanåt när det blir för tradigt. Annars äter ja en portion nötfärs varje dag kontunuerligt. Haricortsverts äter jag till alla måltider jag lagar. Blir ofta två-tre nävar jordnötter och en kvarg på kvällen med.

Jag hatar däremot att laga mat, så försöker optimera tiden så mycket som möjligt. Lyckas dock inte komma under 1½ timma om man inkluderar portionering. Riskokare och tillagning av fisk/kyckling i ugn sparar mycket tid dock - man slipper stå och kolla riset och man slipper att stå och röra om kycklingen som man behöver när man steker. Har även börjat använda stekpåsar till det jag tillagar i ugn - slipper diska formen efteråt, och man får lite spad med som man kan göra sås på.
Citera
2015-10-04, 23:47
Medlem
SkepticalHippos avatar
Jag är också en extremt långsam matlagare. Är en hemsk människa och kör mycket på halv- och helfabrikat då jag inte orkar bo i köket (som potatisbullar, fiskbullar, bacon, färdiga Uncle Ben-såser och dylikt). Jag är så jävla jobbig då jag kommer på vad jag ska laga så då drar jag igång någon skitseg maträtt som älgstek med hasselbackspotatis eller risotto. Det tar fan 2-3 timmar.

Kör med en matkasse varje vecka nu. Vi får en familjekasse med fem maträtter för fyra personer (fyra pygmépersoner eller tre vanliga). Recepten i den går faktiskt generellt riktigt snabbt, generellt under en timme.

Har mycket hjälpmedel i köket också. Hushållsassistent, matberedare, micro, riskokare, elvisp, mixer. Det underlättar ofta.

Frukost: Äter inte frukost.
Lunch: Generellt halvfabrikat, max 30 minuter men oftast mindre.
Middag: I snitt en timme.
Citera
2015-10-05, 00:25
Medlem
JerryCottons avatar
Jäkligt spretig tråd. Jag lagar mat runt tre gånger i veckan, alltid från grunden. Då räcker det i en vecka.

Äter en gång/dag. Ingen frukost, ingen lunch. Om jag mot förmodan skulle bli sugen på annat än hemlagat, då har jag alltid några Gorbys liggandes i frysen.

Ööhh... vad handlade tråden om?
Senast redigerad av JerryCotton 2015-10-05 kl. 00:27.
Citera
2015-10-05, 01:27
Medlem
Äter ute väldigt mycket men om jag lagar mat så tycker jag om att lägga ca 1 timme på det!
Citera
2015-10-07, 17:44
Medlem
donaukinds avatar
Tyvärr så blir det mest matlagning på helgerna i mån om tid. Under vardagarna käkar jag matlåda eller på skolans resturang (de har kockutbildning där så man kan få dagens lunch för 30 kr). Ibland blir det väl att man lagar nåt snabbt när man kommer hem, eller fuskar till det med pizza om man är för trött.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in