2015-10-04, 23:09
Medlem
Hej! Matlagning tar s offantligt mycket tid ur mitt liv tycker jag. r ganska seg i kket och gillar verkligen inte att st med det. Jag blev lite nyfiken p hur era rutiner ser ut. Om det r samma fr er eller om ni kanske tar mer tid p er till och med. Jag brjar s fr vi se hur mnga som hakar p. Feel free att komma med egna reflektioner/ frslag/ kommentarer.

Jag har precis time:at min matlagning fr tv dagar framver. Det tar strax under 1 timma fr mig att laga och portionera de mltider jag ska ta. Frukosten r inte inrknad hr - den ter jag samma varje dag och den tar ca 15 minuter (mikrogrt + stekta gg). Jag r ganska trkig med mina matldor och kr ofta samma recept p alla mina matldor - ven om jag byter rtt imellant. Jag lagar alltid min mat utifrn rvaror och kper vldigt sllan t.ex pytt i panna eller frdiga tacopajer/panpizzor och liknande. Bestller nstan aldrig heller mat p jobbet eller gr ut p lunchen (mer n i sociala sammanhang i mitt fritidsliv d).

Hur lng tid lgger ni p matlagning per dag? (allts de dagar ni vl lagar mat - om ni nu inte gr det varje dag). Rkna in alla mltider, ven frukost mellanml.

Hur mnga dagar i veckan lagar ni mat? Bertta grna om ni lagar fr flera dagar framver och fryser in.

Hur varierade r ni i era mltider? Nya recept varje vecka, eller har ni nn standardmatsedel som bara fr rulla?

ven intressant att hra ni som bestller mat dagligen. Vilka mltider bestller ni i s fall? Bara lunch eller ven frukost och kanske ngot mer?
Citera
2015-10-04, 23:18
Medlem
U-Figs avatar
Frukost r kokta gg eller protein shake. Protein shake tar ju ingen tid alls varken vad gller frberedelse eller frtring. S sg en minut dr. Kokta gg tar ju ca 10 minuter men jag brukar koka upp ett drygt halvdussin och ta runt tv per dag till dess att de tar slut. Och sen brja om p nytt.

Lunch ter jag ofta ute, d jag bor i studentstad och nationerna har billig lunch. S klart nnu billigare att laga eget men bekvmare s. Och mer socialt i mnga fall. Annars blir det ngon frukt och lite kvarg, eller protein shake.

Till middag blir det oftast kyckling eller fisk, som jag brukar tillaga i tillrckligt stora mngder fr att det ska rcka i ngra dagar. Sg 2 kg kycklingfiler, det rcker ca 4-5 dagar. Sen sallad och/eller ris/pasta till det. S var tredje, fjrde, femte dag str jag i kket i drygt en timme, och de dagar jag ven ter pasta eller ris behvs ytterligare ca 20 minuter.

Totalt per vecka skulle jag uppskatta det till ca 5 timmar. Jag har inga som helst problem att ta likadana mltider flera dagar i rad, och till skillnad frn mina frldrar har jag inte ett stndigt behov av olika sorters tillbehr och sser. Ris innebr oftast enbart ris, pasta likas men ibland pesto, spenat eller liknande.

Fr ngon vecka sedan hackade jag grnsaker s att jag kunde fylla en stor skl, stekte upp en massa ntfrs och t tacos till bde lunch och middag i tre dagar... det tog relativt lng tid vid sjlva tillagningstillfllet, men sedan var jag helt fri vad gller matlagning i nstan en halv vecka. Vldigt smidigt.
Senast redigerad av U-Fig 2015-10-04 kl. 23:21.
Citera
2015-10-04, 23:38
Medlem

Intressant! Vi har nog ganska liknande matvanor d. Frutom att jag inte ter ute. Har heller inte det minsta problem med dligt varierade matldor. ter ris till i princip allt. Och varierar bara kyckling med fisk emellant nr det blir fr tradigt. Annars ter ja en portion ntfrs varje dag kontunuerligt. Haricortsverts ter jag till alla mltider jag lagar. Blir ofta tv-tre nvar jordntter och en kvarg p kvllen med.

Jag hatar dremot att laga mat, s frsker optimera tiden s mycket som mjligt. Lyckas dock inte komma under 1 timma om man inkluderar portionering. Riskokare och tillagning av fisk/kyckling i ugn sparar mycket tid dock - man slipper st och kolla riset och man slipper att st och rra om kycklingen som man behver nr man steker. Har ven brjat anvnda stekpsar till det jag tillagar i ugn - slipper diska formen eftert, och man fr lite spad med som man kan gra ss p.
Citera
2015-10-04, 23:47
Medlem
SkepticalHippos avatar
Jag r ocks en extremt lngsam matlagare. r en hemsk mnniska och kr mycket p halv- och helfabrikat d jag inte orkar bo i kket (som potatisbullar, fiskbullar, bacon, frdiga Uncle Ben-sser och dylikt). Jag r s jvla jobbig d jag kommer p vad jag ska laga s d drar jag igng ngon skitseg matrtt som lgstek med hasselbackspotatis eller risotto. Det tar fan 2-3 timmar.

Kr med en matkasse varje vecka nu. Vi fr en familjekasse med fem matrtter fr fyra personer (fyra pygmpersoner eller tre vanliga). Recepten i den gr faktiskt generellt riktigt snabbt, generellt under en timme.

Har mycket hjlpmedel i kket ocks. Hushllsassistent, matberedare, micro, riskokare, elvisp, mixer. Det underlttar ofta.

Frukost: ter inte frukost.
Lunch: Generellt halvfabrikat, max 30 minuter men oftast mindre.
Middag: I snitt en timme.
Citera
2015-10-05, 00:25
Medlem
JerryCottons avatar
Jkligt spretig trd. Jag lagar mat runt tre gnger i veckan, alltid frn grunden. D rcker det i en vecka.

ter en gng/dag. Ingen frukost, ingen lunch. Om jag mot frmodan skulle bli sugen p annat n hemlagat, d har jag alltid ngra Gorbys liggandes i frysen.

hh... vad handlade trden om?
Senast redigerad av JerryCotton 2015-10-05 kl. 00:27.
Citera
2015-10-05, 01:27
Medlem
ter ute vldigt mycket men om jag lagar mat s tycker jag om att lgga ca 1 timme p det!
Citera
2015-10-07, 17:44
Medlem
donaukinds avatar
Tyvrr s blir det mest matlagning p helgerna i mn om tid. Under vardagarna kkar jag matlda eller p skolans resturang (de har kockutbildning dr s man kan f dagens lunch fr 30 kr). Ibland blir det vl att man lagar nt snabbt nr man kommer hem, eller fuskar till det med pizza om man r fr trtt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in