• 1
  • 2
2015-10-04, 21:49
Medlem
Förmodligen hamnade denna tråd helt fel, men hittade verkligen inget bättre lämpat forum att lägga den i xD

Nu är det så att jag funderar på att beställa en retro-konsol i obruten förpackning från USA, via eBay. Jag funderar lite på, hur blir det med tull å sånt då? Kommer de bryta sönder förpackningen? Tänkte köpa den som samlarobjekt och vill då inte att de ska bryta sönder paketet som är i fint skick och den skulle sjunka väldigt i värde om det hände. Priset på konsolen är för övrigt över 9k.

Finns det isåfall något sätt att undvika det? Tänkte typ, att man skickar varan som gåva istället för att man anger priset. Det är väl det Tullverket går efter, när de väljer vilka produkter som ska tullas?

Tack på förhand!
Citera
2015-10-04, 21:52
Medlem
Sn0o0oZs avatar
yepp, men de kan fortfarande öppna det om det är skickat som "gift" men jag har aldrig varit med om det.
Citera
2015-10-04, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sn0o0oZ
yepp, men de kan fortfarande öppna det om det är skickat som "gift" men jag har aldrig varit med om det.
Men risken reduceras väl i alla fall enormt om det står gift, i förhållande till att det skulle stå 1000 dollar?
Citera
2015-10-04, 21:57
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinolofsson
Men risken reduceras väl i alla fall enormt om det står gift, i förhållande till att det skulle stå 1000 dollar?

antagligen.

vad är pengagränsen för tullavgift?
Citera
2015-10-04, 21:59
Medlem
Citat:
antagligen.

Har hört att det är 500 kr men är inte helt säker. Det är i alla fall definitivt lägre än 9000.
Citera
2015-10-04, 23:54
Medlem
Citat:
antagligen.

Omkring 1400 kronor. I alla fall för hälsokost.
Citera
2015-10-05, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Omkring 1400 kronor. I alla fall för hälsokost.

Läste precis på tullverket.se att gränsen är 1400 kr för tull, vissa varor undantagna (tobaksvaror, parfym, luktvatten eller för varor som kräver införseltillstånd). Tänk dock att moms betalas från första kronan, och även på fraktavgifter.
Citera
2015-10-05, 00:37
Medlem
Aa, har redan beställt varan nu och han lovade att skicka den som "gift" så då borde det förhoppningsvis inte bli några problem
Citera
2015-10-05, 07:56
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Aa, har redan beställt varan nu och han lovade att skicka den som "gift" så då borde det förhoppningsvis inte bli några problem

Gift spelar ingen som helst roll. None what so Ever. Det var väl innan 1928 som det spelade roll, nuförtiden är det bara för TARIC/Intrastat- statistiken

Vidare så är det moms från första kronan (25%) även om man kommer under fribeloppet för tull. (Vilket jag nu ser att Hominem redan skrivit. )

Sen tillkommer ju speditörens klareringsavgifter på några hundralappar.
Citera
2015-10-06, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Gift spelar ingen som helst roll. None what so Ever. Det var väl innan 1928 som det spelade roll, nuförtiden är det bara för TARIC/Intrastat- statistiken

Vidare så är det moms från första kronan (25%) även om man kommer under fribeloppet för tull. (Vilket jag nu ser att Hominem redan skrivit. )

Sen tillkommer ju speditörens klareringsavgifter på några hundralappar.
Men vad baserar de momsen på, om han skickar den som gift?
Citera
2015-10-06, 01:16
Medlem
Citat:

De kan alltid öppna försändelsen och göra en egen värdering. Eftersom det är en gammal pryl så blir det väl svårare för dem att göra den, om det inte råkar finnas någon följesedel eller liknande förstås där priset står.
Citera
2015-10-06, 07:08
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Även gåvor måste självklart ha ett deklarerat värde.

Om det deklarerade värdet är rimligt så använder man det. Om man anser värdet orimligt lågt har Tullverket rätt att använda en egen värdering, och om du är missnöjd med den så är det upp till dig att bevisa det rätta värdet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in