2005-10-29, 20:56
Medlem
Davids avatar
Hej!

Tänkte bara höra om någon har erfarenhet av http://www.istockphoto.com? Fungerar det, eller måste man vara proffs för att lyckas sälja?

Tacksam för tips!
Citera
2008-01-12, 17:52
Medlem
mattkants avatar
hmm, mkt gammal trd, men jag svarar nd.
Nej, du mste inte vara "proffs". Sjvklart r det ett plus om du tar bra bilder, men du kan nog slja ngot nd.

Men dom r mycket hrda p bilderna dom tar in. Du kan allts inte lgga in vilket skrp som helst.
Citera
2008-01-12, 18:44
Medlem
zeridoxs avatar
Jag har frskt slja ett par bilder som jag sjlv ansg som bra bilder, men ingen utan de som jag lade ut blev accepterade. Allts inte p istockphoto, men en annan mycket liknande sida.

De accepterar snt som fretag verkligen kper, kort p folk i "buisness-situations" folk som str vid ett skrivbord och representerar vlvilja och sammarbetsvilja, krvs en bra attelj fr snt, rtt ljus osv.

Ibland lyckas du, men de r sjukt kritiska p sna sidor, det r ngon slags form av hybris d de bryter ner dina kort i alla slags bestndsdelar som teknisk, kvalit och fokus, dr man inte kan annat n hlla med fr det r ju viktigt.

Men nd, vissa kort r bra nd
Lycka till, lgg upp en jvla massa kort, blir ntt accepterat r det bara sitta och vnta, jag vet iallafall att ja skulle bli exhalterad ver att slja 1.

PS. Jag r inte bitter
Citera
2008-01-25, 21:54
Medlem
Davids avatar
Oj, det var inte illa att f svar p ett flera r gammalt inlgg!

Tyvrr har inte jag heller lyckats f ngon bild godknd, har bara skickat in ngra stycken, antar att jag gav upp alltfr fort...
Citera
2008-01-26, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeridox
Jag har frskt slja ett par bilder som jag sjlv ansg som bra bilder, men ingen utan de som jag lade ut blev accepterade. Allts inte p istockphoto, men en annan mycket liknande sida.

De accepterar snt som fretag verkligen kper, kort p folk i "buisness-situations" folk som str vid ett skrivbord och representerar vlvilja och sammarbetsvilja, krvs en bra attelj fr snt, rtt ljus osv.

Ibland lyckas du, men de r sjukt kritiska p sna sidor, det r ngon slags form av hybris d de bryter ner dina kort i alla slags bestndsdelar som teknisk, kvalit och fokus, dr man inte kan annat n hlla med fr det r ju viktigt.

Men nd, vissa kort r bra nd
Lycka till, lgg upp en jvla massa kort, blir ntt accepterat r det bara sitta och vnta, jag vet iallafall att ja skulle bli exhalterad ver att slja 1.

PS. Jag r inte bitter

Var det den hr sidan du menade?
http://submit.shutterstock.com/
Lter ju lockande, men troligtvis s har man inte kort som r bra nog..
Men, hade ju varit kul att tjna pengar p sina kort
Citera
2008-04-14, 18:58
Medlem
Danlos avatar
h.. nivn p bilderna p istock r oftast extremt lg tycker jag.. Tyvrr r det en massa gamla yrkesfotografer som har vrsta arkiven med yber-proffisionella bilder och som laddar upp flera tusen bilder p en gng. De tjnar stora pengar p Istock, fr oss andra r det ingen id. Du mste upp i minst 500 skitbra bilder p sljande teman innan det brjar rulla p med frsljningen.. typ en frslning om dagen

Se till att bli riktigt duktig p efterbearbetning och lr dig ljussttning, g sedan med i en svensk bildbyr som sljer royaltyfritt fr kanske 300-700 kronor. D kan du brja tjna pengar

Jag kom precis med en bildbyr och har n slnge bara 18 bilder, men tydligen r de bra, fr jag har redan slt tre stycken Och det p bara ngra veckor, och nu pratar vi inte en dollar per bild
Citera
2008-04-15, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danlo
h.. nivn p bilderna p istock r oftast extremt lg tycker jag.. Tyvrr r det en massa gamla yrkesfotografer som har vrsta arkiven med yber-proffisionella bilder och som laddar upp flera tusen bilder p en gng. De tjnar stora pengar p Istock, fr oss andra r det ingen id. Du mste upp i minst 500 skitbra bilder p sljande teman innan det brjar rulla p med frsljningen.. typ en frslning om dagen

Se till att bli riktigt duktig p efterbearbetning och lr dig ljussttning, g sedan med i en svensk bildbyr som sljer royaltyfritt fr kanske 300-700 kronor. D kan du brja tjna pengar

Jag kom precis med en bildbyr och har n slnge bara 18 bilder, men tydligen r de bra, fr jag har redan slt tre stycken Och det p bara ngra veckor, och nu pratar vi inte en dollar per bild

Intressant, svensk byr eller internationell?
Citera
2008-04-16, 14:30
Medlem
jag r sugen p att prva lyckan p det hr temat, vill slja bilder. det jag behver r ett tips p en bildbyrdr man kan tnkas lyckas krnga lite.
Citera
2010-07-11, 21:55
Medlem
narlysimpeltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danlo

Vilken byr r det ?
Citera
2018-05-14, 08:34
Medlem
Intrycks avatar
iStock har inte svarat, s jag frgar hr istllet:

I deras regler s str det att man till exempel mste ha skriftlig tilltelse frn igenknningsbara mnniskor p en bild, eller hur? Drfr frstr jag inte varfr gatubilder som fljande, med massor av mnniskor som nn omjligen kan ha ftt tilltelse frn, kan finnas till frsljning p deras sajt: https://www.istockphoto.com/fi/photo...4562-137827049

Nn som frstr?
Citera
2018-05-14, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intryck
iStock har inte svarat, s jag frgar hr istllet:

I deras regler s str det att man till exempel mste ha skriftlig tilltelse frn igenknningsbara mnniskor p en bild, eller hur? Drfr frstr jag inte varfr gatubilder som fljande, med massor av mnniskor som nn omjligen kan ha ftt tilltelse frn, kan finnas till frsljning p deras sajt: https://www.istockphoto.com/fi/photo...4562-137827049

Nn som frstr?

r vl stor skillnad p om mnniskorna gr att identifiera eller om dom bara r en del av en milj och inte i fokus. Min teori om hur man tnker dr...
Citera
2018-05-15, 07:25
Medlem
Intrycks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grovarbetaren
r vl stor skillnad p om mnniskorna gr att identifiera eller om dom bara r en del av en milj och inte i fokus. Min teori om hur man tnker dr...

Det gr att vara i fokus och samtidigt del av en milj, och tvrtom. Men din teori r att det krvs att man BDE inte r i fokus och en del av en milj fr att det ska rknas som icke identifierbar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in