• 1
  • 2
2015-10-15, 20:15
Medlem
Intressant tanke!

När jag gick i mellanstadiet och vart retad av en tjej som var ganska populär för stunden, så svarade jag rakt ut ungefär "Utan nördar finns det inga coola".
Jag förstod nog inte själv vad jag menade då. Men jag förstår det idag, och det hör väl ihop med din tanke. Utan onda människor finns det inga goda, definitionen av en god människa finns inte om den inte kan sättas i perspektiv mot någon som inte passar i mallen.

Men jag tror inte att onda människor måste finnas. Däremot så skulle innebörden av en "god" människa ändras. Att vara god, idag, betyder att inte göra något dumt. I ett scenario där "ondhet" inte fanns, skulle det krävas mer än att bara inte göra dumheter för att kallas god.

Argumentet mot mig själv skulle väl vara att "Då skulle väl de som inte gör någonting dumt, men heller inget bra, kallas för onda".
Citera
2015-10-18, 09:11
Medlem
Mi-Rakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0rigo
Däremot så skulle innebörden av en "god" människa ändras. Att vara god, idag, betyder att inte göra något dumt. I ett scenario där "ondhet" inte fanns, skulle det krävas mer än att bara inte göra dumheter för att kallas god.

Argumentet mot mig själv skulle väl vara att "Då skulle väl de som inte gör någonting dumt, men heller inget bra, kallas för onda".
För mig är det innebörden av en snäll människa du beskriver; någon som är snäll kan passivt avhålla sig från elakheter och ondska men det gör inte personen till en god människa, anser jag.

En god människa verkar aktivt för rättvisa, omtanke och godhet och tolererar inte eller medverkar på något sätt till det som är ont.
Citera
2015-10-19, 08:14
Medlem
Där den största godheten finns, där finns den största ondskan.
Där den största kunskapen finns, där finns den största okunskapen.

Läkare?????????????
Citera
2015-10-19, 13:39
Medlem
Hmm, okej, jag förstår nog vad du menar im3w1l.

Måste fundera lite på det. Men jag vill säga att i din tankegång utgår du ifrån en värld var människor som vill se sig som goda, snarare än att kanske egentligen kämpa för det som på riktigt är gott, är ett stot problem. Är det verkligen så? I teori är det ett spännande experiment, men praktiskt? Du tänker att "de goda" skulle tappa sin identitet om de inte hade något ont att kämpa emot?

Jag kom faktiskt lite osökt att tänka på, även om det kanske inte riktigt går att koppla ihop, feminism, som i grund självklart är en bra sak enligt mig, men när det gått från "rätt att leva ett eget liv", "rätt till egen egendom", "rätt till samma lön och möjligheter", allt i jämställdhetens goda namn, till "vadå tamponger? Vi ska få blöda ner busssäten och offentliga platser om vi vill det, och är gärna jävligt up in your face med liknande bisarra och märkliga saker som vi gör mest för att provocera", det kanske kan ses som ett exempel på när det goda helt plötsligt vunnit stor mark, och sedan ballar ur?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in