Citat:
Ursprungligen postat av
im3w1l
Det här är en tanke jag haft på senare tid. Jag är inte alls säker på att den stämmer, så se mitt inlägg som väldigt spekulativt.
Min tanke är att någon grupp alltid kommer utmålas som onda av de som vill känna känna sig goda. Om det inte finns några verkligt onda, då uppfinner man onda. Man utmålar någonting helt normalt och sunt till ondskefullt för att ha något att bekämpa. För att ens berättelse om en själv kräver att man bekämpar det onda.
"Goda" människor som med all kraft och energi bekämpar någonting sunt och bra blir till en väldigt skadlig kraft för samhället. Om man bekämpar denna kraft, då blir man "ond", sådan är det "godas" och det "ondas" logik. Är man "ond" så är allt man tycker dåligt och hemskt, även om det är bra saker.
En lösning skulle kunna vara att förgöra de "goda" och deras galenskaper, men i praktiken är de så kraftfulla att det inte låter sig göras.
Vägen ut måste därför vara att skapa en "ond" grupp som faktiskt är genomond på riktigt. En grupp människor som hävdar sig vilja förstöra allt som är bra och fint och skapa elände och lidande för så många som möjligt. Denna grupp skulle då distrahera de "goda" från att förstöra samhället, genom att ge dem ett mer angeläget mål.
So, we'll hunt him, because he can take it. Because he's not our hero. He's a silent guardian. A watchful protector. A Dark Knight.
Vad är ondska är en bra fråga!!
Förstår inte allt du skriver för du är inte så tydlig.
Men det jag förstår är att "onda" behövs för att "goda" ska överleva.
Så har det alltid varit och så kommer det alltid vara.
Människan behöver något att tro på för att kunna överleva.
Och visa behöver sånt mer än andra.
Man måste kunna finger på andra för att kunna överleva.
Någon måste vara "ond"
För man vill ju inte inse att man är själv "ond".
Så man projicerar alla sina onda aningar en människa så slipper själv vara "ond".
En väldigt vanligt fenomen.
Ingen människa lyckas se sig om ond.
Men fattiga har en tendens att se rika som ond.
Etc. etc.
Och så kan man hålla på en hel dag.
Men här har jag gett något att bita på.
Tack för mig och önskar er en trevlig dag