2020-08-17, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LyingInADitch
Hej allesammans.

Jag har leasat min Renault Clio V Tce 100 Zen 11 5-d i snart 36 månader, så slutet av denna månad går min lease tid ut.

Jag har betalat totalt inklusive försäkring betalat 2484:- kronor i månaden.

2484x36 = 89*424 kr. Det är vad jag har betalat totalt just nu.

När jag leasade bilen var total värdet för att köpa bilen: 166.800:-

Nu har jag kontaktat företaget för att få alternativet att köpa ut bilen från dem. Jag förväntade mig att få någon summa runt 70.000:- att köpa ut bilen för (eftersom jag använt den i 3 år och betalt 89 tusen redan) och att bilvärdet går ner varje år dessutom.

Nu fick jag svar från företaget och dem vill ha 100.000:- tusen kronor för att köpa ut bilen.

Det låter helt orimligt enligt mig. Vad ska jag svara på detta? Vad tycker ni? Vad kan jag kräva?

Är månadskostnaden inklusive serviceavtal?
När du leasar bil betalar du inte bara för värdeminskningen - du betalar även för däck, vinstmarginal för företaget, ev. service etc.

Så att dom vill ha 25000:- cirka emellan vad du har betalt tycker jag inte låter helt orimligt.

Vad ligger bilarna på blocket för?
Citera
2020-08-17, 14:40
Medlem
[quote=Sexbrottsling|54914314]Vissa verkar tro att det är de själva som tjänar på leasing. Men då ska man ställa sig frågan: Vilka företag jobbar med idéell verksamhet.
Men denna artikel, även om den tar upp skräckscenarion är värd läsa.

man behöver inte lsa vad en beta cuck på skittidningen aftonbladet skrivit, såvida man inte har en låg iq och behlver någon me ännu lägtre iq att förklara enkla mattesamband.

jag skulle testat leasa en elbil, utsatt den för höga påfrestningar såatt den självantänder.
Citera
2020-08-17, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blocket.se
Här har vi en bra deal. VW Golf som får gå 4500mil på 3 år. 14 månader kvar av avtalet, och hela 4000 mil att köra.
2800kr i månaden.

https://www.blocket.se/lund/VW_Golf_...?ca=11&w=3

Varför länkar du bara dåliga deals?
Sluta trolla och börja antingen använda en ironisk smiley eller länka deals som faktiskt är bra på riktigt.
Citera
2020-08-17, 21:25
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Hej allesammans.

Jag har leasat min Renault Clio V Tce 100 Zen 11 5-d i snart 36 månader, så slutet av denna månad går min lease tid ut.

Nu har jag kontaktat företaget för att få alternativet att köpa ut bilen från dem. Jag förväntade mig att få någon summa runt 70.000:- att köpa ut bilen för (eftersom jag använt den i 3 år och betalt 89 tusen redan) och att bilvärdet går ner varje år dessutom.

Nu fick jag svar från företaget och dem vill ha 100.000:- tusen kronor för att köpa ut bilen.

Det låter helt orimligt enligt mig. Vad ska jag svara på detta? Vad tycker ni? Vad kan jag kräva?

Du förväntar dig alltså en rabatterad bil?

Du har betalat 90 och vill ge 70 för bilen nu = 160.000 kr (dessutom inklusive försäkring).

Bilens pris var ju 166.800 kr.

Varför skulle bilhandlaren gå med på ett sådant uselt upplägg?
Citera
2020-08-17, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av George-Washingturd
Varför länkar du bara dåliga deals?
Sluta trolla och börja antingen använda en ironisk smiley eller länka deals som faktiskt är bra på riktigt.

Vad är det för dåligt med den då?
Citera
2020-08-17, 22:06
Medlem
godboys avatar
Citat:
Hej allesammans.

Så du trodde att leasingmånadskostaden som innefattar försäkring och service ska räknas rakt av nybilsvärdet? Grattis till ett nyktert uppvaknande.
Citera
2020-08-17, 23:19
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Hej allesammans.

Som andra redan sagt, du kan ju inte ta din månadskostnad gånger 36 och tro att det går att räkna av från bilens nyvärde. Vad kostar försäkringen per månad? Börja med att dra den summan från månadskostnaden. Servicekostnad är också inräknat, på tre år bör det vara en stor och två mellanservicear om du kört "normalt", vilket gissningsvis hamnar någonstans mellan 8-10 000. Sen är ju inte leasingföretag någon välgörenhetsinrättning, utan de vill givetvis ha betalt också, låt säga 8-10% på månadskostnaden. Lägg ihop och räkna bort, ta sedan den siffran gånger 36 så får du se var du hamnar.

Att bilvärdet går ner varje år? Ja, det är ju liksom det du betalar för, vad trodde du att leasingavgiften ska täcka?

Vad du kan kräva? Inte ett jävla dugg! Du har ingått ett avtal som du inte har räknat på ordentligt, du har att välja på att lämna tillbaka bilen eller att köpa ut den för den summa som föreslås, något förhandlingsutrymme finns inte öht.
Citera
2020-08-18, 19:24
Medlem
Tänkte inte igenom mitt argument helt och hållet innan post.

2500:- var ju såklart inklusive service avgifter och försäkring. Så det kanske inte är allt för dumt att köpa ut bilen för 100. Kanske finns lite svängrum med tur. Tack för hjälpen!
Citera
2020-08-18, 21:07
Medlem
[quote=toxicnegro|72620138]
Citat:
Ursprungligen postat av Sexbrottsling
Vissa verkar tro att det är de själva som tjänar på leasing. Men då ska man ställa sig frågan: Vilka företag jobbar med idéell verksamhet.
Men denna artikel, även om den tar upp skräckscenarion är värd läsa.

man behöver inte lsa vad en beta cuck på skittidningen aftonbladet skrivit, såvida man inte har en låg iq och behlver någon me ännu lägtre iq att förklara enkla mattesamband.

jag skulle testat leasa en elbil, utsatt den för höga påfrestningar såatt den självantänder.

Citat:
Tänkte inte igenom mitt argument helt och hållet innan post.

2500:- var ju såklart inklusive service avgifter och försäkring. Så det kanske inte är allt för dumt att köpa ut bilen för 100. Kanske finns lite svängrum med tur. Tack för hjälpen!

Nej då låter 100k rimligt. Då betalar du ju ungefär samma som om du skulle köpt bilen ny.

Priset jag fått för Passaten jag leasar innebär att den blir billigare att leasa och sen köpa än om jag hade köpt den direkt.
Citera
2020-08-22, 06:33
Medlem
hokoshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zenatoh
Hallå kära vänner!

Har precis bytt in min bil då jag tycker att privatleasing är ett bekvämt ägande.

Har i stunden fått tag på en WV Tiguan med 1500 mil/år med följande utrustning:
* Adaptiv farthållare
* Elbaklucka
* Bränslevärmare
* Executive pkt. (light)
* Dragpaket
* Digital cockpit-display
* 4-hjulsdrift

Kommer att betala 3375:-/mån inklusive halvförsäkring
Med skatten på 9800:- utslagen landar vi på 4191:-/månad i 36 månader.

Vad tycker ni som är pålästa om privatleasing? Låter det som en rimlig deal? Tycker den kändes otroligt bra.

Har en Tiguan utplockad från samma erbjudande som du kikar på (give or take någon krona).
Har inte den digitala instrumentbrädan bara.
Visst att skatten suger lite, men tycker det är ett jäkligt bra pris. Man får riktigt mycket bil också. Leasade en Golf innan, som vi också var riktigt nöjda med, men det här är en stooor uppgradering på alla sätt och vis.

Gjorde givetvis matten innan vi tog ut vår bil och månadspriset är riktigt fint sett till vad bilen kostar att plocka ut ny vid köp. (kanske lite dopat av att Tiguan är en dyr bil och VW inte skäms för att ta mycket betalt för sina bilar, men det är ju egentligen en helt annan diskussion)
Citera
2020-08-22, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hokosha
Har en Tiguan utplockad från samma erbjudande som du kikar på (give or take någon krona).
Har inte den digitala instrumentbrädan bara.
Visst att skatten suger lite, men tycker det är ett jäkligt bra pris. Man får riktigt mycket bil också. Leasade en Golf innan, som vi också var riktigt nöjda med, men det här är en stooor uppgradering på alla sätt och vis.

Gjorde givetvis matten innan vi tog ut vår bil och månadspriset är riktigt fint sett till vad bilen kostar att plocka ut ny vid köp. (kanske lite dopat av att Tiguan är en dyr bil och VW inte skäms för att ta mycket betalt för sina bilar, men det är ju egentligen en helt annan diskussion)

Ja det är ett bra pris. I går service och vinterhjul i priset?

Skatten tar fan emot även om det totalt fortfarande blir ett bra pris. Blir billigare än Passaten jag leasar nu, trotts att skatten på den är 500kr/år
Citera
2020-08-22, 14:29
Medlem
Jag leasar en Ford Kuga, laddhybrid. 3995 kr per månad, inkl service. 3000 mil, 18 månader.

Är helnöjd med bilen. Att den förvisso kan börja brinna om man laddar den är en nackdel såklart, men det är fixat, säger dom, via ett hyggligt snabbt verkstadsbesök. Hoppas att det stämmer.

Halvtaskigt halv- och helljus, men det får duga. Otroligt mkt utrustning och finesser.

Ej vinterdäck och ingen försäkring som ingår. Just vinterdäcken kan bli en dyr historia, men den smällen får jag ta när den kommer.

Låg skatt; 360 kronor/år.

Går cirka 55 km på ren el, men laddar också upp batteriet vid inbromsningar/motorbroms. Efter ganska exakt 500 körda mil snittar jag 0,34/mil (vilket är helt ok för en bil som ändå är rätt stor).

Och ja, jag ÄR alltså medveten om återkallelsen som sker just nu (ladda ej, bilen kan börja brinna). Detta kan man se som skitdåligt, jag väljer att se det som att saker kan hända med helt nya bilar. Kompensation lär utgå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in