Citat:
Ursprungligen postat av
Lars H
Är inte för något förbud, det kanske inte framgick tydligt nog, mer att man ska få ökade möjligheter att slippa psykofarmaka om man inte vill. (Utom när det gäller barn, där skulle jag kunna tänka mig ett förbud.
När det gäller psykpatienter så är det konstigt att just de, av alla patienter, inte ska få den behandling de vill ha. De är den grupp som är mest i behov av mänsklig respekt, i stället har de genom alla tider fått utstå chockterapi, centrifugering (sant!), lobotomi mm omänsklig behandling, bara för att man lyckats måla upp en bild av den livsfarlige "dåren" som inget annat biter på. Vi har lyckats avskaffa ovan nämnda bestialiska behandlingsformer, tycker det vore dags att, åtminstone i högre utsträckning, få välja om man vill ta psykofarmaka eller inte.
Jag tycker definitivt att vissa droger ska få bli medicin, som te LSD för alkoholism, MDMA för PTSD, cannabis för en hel drös sjukdomar och tillstånd.
Någonstans måste man ändå låta läkare få bestämma medicin, det är inte alltid en psykpatient klarar av att förstå vad som händer.
Och hur man råder bot på detta.
Det terapeutiska värdet i droger är bra, men jag personligen att man ska försöka med icke berusande mediciner i första hand.
Och när det inte visar sig att inte funka, ja då går man vidare till en medicin som funkar.
Jag ser personligen att psykofarmaka har en viktig del i behandling av olika besvär.
Likaså att jag ser att man går vidare om inte dessa funkar.
Dock ett problem med SSRI och liknande, är att dessa har en så lång insättningstid.
Innan medicinen får verkan.
Sen ska vi klara för att legalisering av droger och införande av tex MDMA, LSD och cannabis läkemedel.
Är det mycket stor skillnad på.
Nu vet jag inte exakt om du tänker på en full legalisering, och självmedicinering.
Eller eller införa dessa droger som en arsenal för läkaren att använda mot olika sjukdomar och åkommor.
Och endast på recept som skrivs ut av läkare, som ett alternativ till just psykofarmakan.
En full legalisering för droger, kommer inte vara helt bra för de som har psykiska problem.
De behöver helt klart hjälp med dosering och annat kring deras problem.