• 1
  • 2
2015-10-04, 12:45
Medlem
Hej på er Flashback!

Sen snart en vecka tillbaka har jag haft en jobbig smärta i ländryggen. Gjort ont oavsett jag stått eller suttit ner men med viss lindring när man lutat sig framåt.

Jag har ungefär halva tiden också känt av det i höfterna samt lite i ljumskarna.
Dock inte alls samma smärta som i ryggen. Mer obehag kanske?

Har varit hos en läkare som tog blodprov (snabbsänka troligen) och ett urinprov. Han knackade lite på ryggen, tryckte i ljumskar och kollade pungen.
Detta för jag ev. misstänkt prostatit eller en UVI.
Inget hittades såklart. Ingen smärta i pung osv.

Har nu läst mycket och försökt komma på svaret själv. Vissa av symptomen verkar stämma mot prostatit MEN jag tänker mer på att ryggsmärtan kanske strålar ut och blir flyttad för man rör sig annorlunda?

Ryggen känns lite bättre nu, försöker försiktigt stretcha och använder värme. Höft känns lika och ljumskarna är lite annorlunda till och från.
Har tid hos en kiropraktor om en vecka men vad tror ni?

Sammanställning: ont i ländrygg, mindre smärta/obehag höft och ljumske, ingen smärta obehag pung, kissar ordentligt utan smärta eller svid, orgasmer känns bra, lätt trötthet i benen när man går, trött i ryggen.

Fråga gärna om jag är otydlig eller mer kan behövas. Tackar
Citera
2015-10-04, 12:51
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kef0
Hej på er Flashback!

Sen snart en vecka tillbaka har jag haft en jobbig smärta i ländryggen. Gjort ont oavsett jag stått eller suttit ner men med viss lindring när man lutat sig framåt.

Jag har ungefär halva tiden också känt av det i höfterna samt lite i ljumskarna.
Dock inte alls samma smärta som i ryggen. Mer obehag kanske?

Har varit hos en läkare som tog blodprov (snabbsänka troligen) och ett urinprov. Han knackade lite på ryggen, tryckte i ljumskar och kollade pungen.
Detta för jag ev. misstänkt prostatit eller en UVI.
Inget hittades såklart. Ingen smärta i pung osv.

Har nu läst mycket och försökt komma på svaret själv. Vissa av symptomen verkar stämma mot prostatit MEN jag tänker mer på att ryggsmärtan kanske strålar ut och blir flyttad för man rör sig annorlunda?

Ryggen känns lite bättre nu, försöker försiktigt stretcha och använder värme. Höft känns lika och ljumskarna är lite annorlunda till och från.
Har tid hos en kiropraktor om en vecka men vad tror ni?

Sammanställning: ont i ländrygg, mindre smärta/obehag höft och ljumske, ingen smärta obehag pung, kissar ordentligt utan smärta eller svid, orgasmer känns bra, lätt trötthet i benen när man går, trött i ryggen.

Fråga gärna om jag är otydlig eller mer kan behövas. Tackar

Du sitter för mycket vid datorn. Ut och rör på dig.
Eller?
Citera
2015-10-04, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
Du sitter för mycket vid datorn. Ut och rör på dig.
Eller?

Har ett jobb där man sitter mycket. Men försöker stå och även ta på mig andra uppgifter så jag kan röra på mig.
Inga tunga lyft heller
Citera
2015-10-04, 13:18
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Har ett jobb där man sitter mycket. Men försöker stå och även ta på mig andra uppgifter så jag kan röra på mig.
Inga tunga lyft heller

Det var lite oklart från min sida, det medger jag.

Jag menar att du ska röra dig på fritiden också. Inte att du ska gå och fylla på papper i skrivaren, eller vad det nu kan vara för uppgifter du gör emellanåt på jobbet.

Motionera. Träna rygg och benmuskler.
Citera
2015-10-04, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
Det var lite oklart från min sida, det medger jag.

Jag menar att du ska röra dig på fritiden också. Inte att du ska gå och fylla på papper i skrivaren, eller vad det nu kan vara för uppgifter du gör emellanåt på jobbet.

Motionera. Träna rygg och benmuskler.

Hehe nä påfyllnaden av skrivaren är väl inte riktigt vad jag isåfall gör.
Innebär att jag står och går mycket.

På fritiden går jag så ofta jag kan en långpromenad. Annars mindre, bara jag rör mig lite var dag.
har varken över eller undervikt.
Citera
2015-10-04, 13:32
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Hehe nä påfyllnaden av skrivaren är väl inte riktigt vad jag isåfall gör.
Innebär att jag står och går mycket.

På fritiden går jag så ofta jag kan en långpromenad. Annars mindre, bara jag rör mig lite var dag.
har varken över eller undervikt.

Ok. Avvakta och hör vad kiropraktikern säger och rekommenderar att du ska göra.
Citera
2015-10-04, 14:03
Medlem
nedboys avatar
Kan det inte bara vara något vanligt "ryggskott" du fått då? Är det inte allt för allvarligt så går det över av sig självt. Se till att röra dig mycket och undvik stillasittande (undvik att ryggen stelnar till).
Citera
2015-10-04, 14:22
Medlem
Har du dålig hållning? Du skrev att du sitter mycket på jobbet, kan vara att du har anterior pelvic tilt, vilket brukar oftast ge ryggont i ländryggen.

Kika på bilden --> http://darwinian-medicine.com/wp-con...3/postures.jpg
Senast redigerad av ServantOfGod 2015-10-04 kl. 14:25.
Citera
2015-10-04, 14:23
Medlem
Gud-Runars avatar
Det gemensamma nämnaren kan vara psoasmuskeln.
Ursprung ländrygg, fäste insidan av lår i ljumsken.

Vad som ytterligare talar för detta är att framåtböjning lindrar.

Inte så vanligt men man kan ha en inflammation eller abcess där.

"The diagnosis may be given away, if the patient is noted to favor the position of greatest comfort. This is the supine position, with the knee moderately flexed and the hip mildly externally rotated."

www.medscape.com/viewarticle/410693_5
Citera
2015-10-04, 16:27
Medlem
DePumaTomtens avatar
Lederna i bäckenet kan vara i dålig position? Då går smärtan ner i benen om du också upplever smärta i svank. En ilande och obehaglig känsla, annars stretcha ut sätesmusklerna mycket samt höfterna för om höfterna är stela och drar ihop musklerna runt om kommer de ta ner rörlighet för ryggen etc. Leta upp bra stretch för rumpa, insida lår, höft, lättare stretch för korsrygg utan att behöva ha raka ben (de kan belasta ryggen dåligt) & hänga någonstans för att sträcka ut bäckenet o ryggen. https://www.youtube.com/watch?v=0oVTJpVsyBE
Citera
2015-10-04, 16:39
Medlem
possums avatar
Jag har haft liknande besvär av och till. Löstes med besök hos naprapat. Han trodde iaf att det orsakats av stillasittande jobb med kass sittställning. Har börjat använda stå-bord av och till efteråt för att försöka undvika att besvären återkommer. Redan direkt efter behandlingen släppte smärtan och när ömheten efter manipulationen gick ned försvann besvären helt. Bor du i Sthlm så hör av dig via PM så kan jag rekommendera naprapaten jag besökte.
Senast redigerad av possum 2015-10-04 kl. 16:41.
Citera
2015-10-04, 16:46
Medlem
Heller78s avatar
Hur gammal är du? Hur känns det att gå i trappor? Mer eller mindre ont när du går upp eller ned?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in