2015-10-04, 09:45
Medlem
flashbacktrolls avatar
Hallå!

Blev inbjuden till en tillställning (middag) där klädkoden var kavaj. Förstår dock att det som efterfrågas är en kostym, antagligen mörk. Efter en ovanligt urspårad fest för några månader sedan förolyckades min mörka (och enda) kostym, den åkte i sopkorgen, och jag har inte skaffat en ny. Som fattig student är inte inköpet av en ny kostym prioriterat just nu.

Har däremot en snygg mörkgrå udda kavaj. Skulle den funka tillsammans med matchande chinos, eller kommer jag få kalla blickar och hånskratt bakom ryggen?
Citera
2015-10-04, 09:52
Medlem
Det funkar absolut. Du kommer inte vara ensam med att göra så. Kavaj och snygga byxor, typ chinos funkar fint.
Citera
2015-10-04, 10:55
Medlem
Goldwaters avatar
Även om jag inte vet exakt vad "middag" innebär i det här sammanhanget så skulle jag säga att, ja, det funkar absolut med uddakavaj! Personligen tycker jag att det är snyggare än kostym för det ger oanade matchingsmöjligheter.
Citera
2015-10-04, 12:02
Medlem
Arnoldt101s avatar
är klädkoden skriven som udda kavaj är det förstått som att du får ha två olika färger på kavajen och byxorna. klädkod: kavaj är kavaj med ett par mörkare byxor och kostym innebär att du ska ha ett par matchande kostymbyxor till.
Citera
2015-10-04, 19:15
Medlem
AndrewBernards avatar
Klädkoden kavaj innebär kostym men inte lika formell som vid klädkoden mörk kostym.
Är du osäker på om värden har koll på klädkoder kan du alltid höra av dig och fråga vad som förväntas från värdens sida
Citera
2015-10-07, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnoldt101
är klädkoden skriven som udda kavaj är det förstått som att du får ha två olika färger på kavajen och byxorna. klädkod: kavaj är kavaj med ett par mörkare byxor och kostym innebär att du ska ha ett par matchande kostymbyxor till.
Nej. Kavaj innebär kostym, udda kavaj innebär udda kavaj, och mörk kostym betyder mörk kostym. Egentligen betyder kavaj traditionellt även det mörk kostym, men nu är det inte längre lika strikt på den punkten längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in