Citat:
Ursprungligen postat av
Kontextus
Jag satsade 1000:- på oddset 2.88 och precis när jag hade betalat så uppdaterades sidan och plötsligt stod det 3.05 istället. Innebär det att min satsning nu ger högre vinst eller får jag bara de pengar som blir utfallet av 2.88 som ju var aktuellt när jag satsade?
En följdfråga är angående detta; När jag skulle välja om jag ville få kvittot och resultatet mejlat till mig så kunde man även kryssa i "Behåll valet på kupongen". Vad menas med det och kan det få några konsekvenser för mitt spel?
Till att börja med måste man skilja på löpande odds och fasta ( eller rättare sagt semi-fasta ) odds.
Löpande odds ändras hela tiden beroende på hur mycket spelarkollektivet har satsat på de olika alternativen. Exempel på detta är Vinnarspel eller Dagens Dubbel hos ATG, eller Matchen och Bomben hos Svenska Spel. Man vet aldrig det exakta oddset förrän spelet har stängts. Livespel förekommer aldrig på den här typen av spel. Dessutom spelar man mot de andra spelarna. Inte mot spelbolaget.
Fasta odds innebär att man får det odds som man har spelat till ( under förutsättning att det inte var ett "uppenbart felsatt odds"! ). När man spelar den här typen av spel så är det spelbolaget som sätter sina pengar mot dina. Hur andra spelare satsar spelar ingen som helst roll efter att du har fått ditt spel godkänt. Det är du mot bookmakern helt enkelt.
Att man ibland kallar oddsen för semi-fasta beror på att bookmakers numera ständigt justerar sina odds.
När det gäller live-spel beror det på att förutsättningarna förändras för varje minut som passerar. T ex så är det ju mindre risk att ett lag tappar ledningen desto kortare tid som är kvar av matchen. Men den som har spelat och fått igenom sitt spel vid en tidigare tidpunkt har kvar sitt odds.
Oddsen kan även ändras innan matchen startar. Då beror det oftast på nytillkommen information. T ex att en spelare är skadad eller liknande.
Ibland ändrar bookmakern oddsen beroende på hur mycket spel som man redan har fått in på de olika alternativen. Även här gäller att den som fått sitt spel bekräftat har kvar sitt odds.
Till sist: "Behåll val" är precis som redan förklarats bara till för att underlätta att fylla i fler spelkuponger med samma val och påverkar inte redan bekräftade spel alls.