• 1
  • 2
2015-10-03, 23:44
Medlem
vescs avatar
Jag vet inte om detta ska egentligen vara skrivet i tråden DN Kultur startar serie om förvrängda fakta (Viralgranskare), men jag gör ett försök på en egen tråd.

http://unvis.it/http://www.dn.se/led...g-mot-sverige/

Citat:
Detta får konsekvenser. Vi måste alla bli mer kritiska internetkonsumenter. Inte minst måste vi som verkar inom traditionella medier vara ännu mer noggranna med kravet på sanning och relevans – och vara mycket restriktiva med att citera från kanaler som ägnar sig åt propaganda. Här finns anledning till självkritik; DN är inte undantaget.

Det pågår ett informationskrig mot det demokratiska Sverige, såväl utifrån som inifrån. Det har redan orsakat skada.

Jag tyckte att det var fint att Wolodarski klämde in att DN inte är undantaget att selektivt välja mellan sanning och relevans för att som propagandaorgan bedriva sin verksamhet.

DN vet själva att de inte är någon nyhetskälla någon ska ha tilltro till, deras fakta är ibland rent subjektiva. Närmast minnet har jag hur "Sverige har blivit tryggare" rapporten klipptes och klistrades ihop i samband med en asylsökares knivmord av en svensk mor och son på IKEA.

Citat:
Stundtals kan man tro att det handlar om journalistik, därför att presentationen är så pass sofistikerad, men vid en närmare granskning faller ridån.

Vid en närmare granskning av hur mycket säkrare Sverige faktiskt blivit enligt artikeln så "faller ridån" direkt. DN har publicerat något som grundar sin tes om det tryggare Sverige enkom på en typ av våldsbrott som minskar i anmälningar enligt BRÅ; dödligt våld. Något vars orsak våra sofistikerade professorer som skrivit artikeln till DN inte kan fastställa men trots det använder som argument. Alla andra kategorier våldsbrott ser en starkt växande trend, vilket inte belyses i artikeln, vilket borde tyda på att trygghet blivit ett "subjektivt begrepp" tack vare DN.

Citat:
De ska inte längre lita på att etablerade medier förmedlar korrekta och relevanta nyheter. Fakta ska betraktas som subjektiva.

Det skulle inte vara relevant att knivmördaren var en asylsökare då det kunde skada den okontrollerade, även kallat "generösa" invandring som regeringen driver under förevändningen att den bringar oss välmående.

Citat:
Syftet är inte att försöka beskriva verkligheten så korrekt som möjligt, vilket är journalistikens kärna, utan att förmedla en regimvänlig världsbild.

Samtidigt som vi för första gången har ett urskillningslöst mord på IKEA ska vi bli vaggade i en trygghet om att personer som nu flödar in till Sverige inte kommer återupprepa samma dåd när bakgrunden till knivmordet var att det redan då saknades resurser till att utvisa asylsökaren, en person som statistiskt sett är flera gånger mera benägen att begå våldsbrott än svenskar.

Citat:
Allmänhet och medier invaggas i osäkerhet.

Med de rekordhöga siffrorna av asylsökare och utarmade resurser; brist på säkerhetsåtgärder så att krigsskadade terrorister eller tidigare bekräftat farliga personer nu med nya identitetshandlingar ska söka asyl för att återigen kunna bli svenska medborgare känns eventuella avslagningar för asylsökare ännu farligare och svårare att begränsa.

Citat:
I stället för att förhålla sig till verkligheten tvingas makthavarna ägna betydande ansträngningar åt att motverka ryktesspridning.

Behöver man lägga ner så mycket resurser att motverka ryktesspridning kanske det finns något i ryktena som sprids. Samtidigt, bedriver man inte en politik skrupellöst borde rykten enkelt kunna avfärdas tack vare att man har handlat öppet och korrekt.

Stäng ute alternativ media är Wolodarskis förslag.

Citat:
vara mycket restriktiva med att citera från kanaler som ägnar sig åt propaganda

Vad är syftet med artikeln, att låtsas som att man är på de godas sida och att ryssen sitter bakom regimkritiken i Sverige?

Därutöver:
Citat:
Det pågår ett informationskrig mot det demokratiska Sverige, såväl utifrån som inifrån. Det har redan orsakat skada.

/Det pågår ett informationskrig mot Sverigedemokraterna, såväl utifrån som inifrån. Det har redan orsakat skada./
Senast redigerad av vesc 2015-10-03 kl. 23:55. Anledning: presentation
Citera
2015-10-04, 00:07
Medlem
duqus avatar
Killen är skitnödig, det är många som har hörsammat uppropet att säga upp abonnemanget på DN.
Sen håller Bonniers på att bli utkonkurrerade, men inte av Schibstedt utan av tankesmedjor typ Timbro m.fl som numera hyrs in och konsulteras av riksdagspartierna i olika frågor, och dom i sin tur har precis som ryssarna några "troll-divisioner" som moot betalning skriver uppdiktade saker på nätet.

Peters våta dröm är Flashback skulle stängas ner, men han skulle knappast få tillbaka sina prenumeranter, snarare skulle dom elda på ett folkuppror. Peters nästa jobb bör bli att läsa sagor på dagis, han har ju vanan inne, såvida inte han blir lynchad, antingen av uppretade svenskar eller ett arabgäng......
Citera
2015-10-04, 02:53
Medlem
Lobengulas avatar
Wolodarski oroar sig säkerligen över den tynande kretsen av abonnenter. Det han inte begriper är att läsarna inte överger DN för att de har lyssnat på någon obskyr propagandakanal.

Läsarna överger DN för att de tillsammans med Expo-Expressen granskar folket istället för makthavarna. Det började ganska snart efter att Wolodarski tog över rodret. Ett förtroende tar lång tid att bygga upp men tar kort tid att förloras.

Att han nu ylar om ett avancerat krig mot Sverige är bara struntprat. Han vägrar att se sin egen skuld i att DN sjunker som en sten.
Citera
2015-10-04, 02:59
Medlem
Det är dom som bedriver ett krig mot Sverige genom massinvandring?
Finns ju fakta att söka på nätet från säkra källor. Dvs deras egena.

Lite fräckt dock att vända på steken.
Men det är ju som vanligt i det nya lite mer spännande Sverige.
Där fel blir rätt och rätt blir fel.
I sann brännvinsadvokatanda.
Sinnesjukt...
Citera
2015-10-04, 03:30
Medlem
S.O.Stolps avatar
Herregud vilken icke-nyhet, icke-ledare eller anka, eller som dugu så träffande sa:

Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Killen är skitnödig

Killen är dessutom uppväxt i en åttarummare på Östermalm och vågade aldrig ens gå ner till världens mesigaste ungdomsgård.

Slutsatsen i artikeln/ledaren: "Problemet var att det förfalskade brevet spreds långt utanför Tyskland". Va?

Jag säger bara: hej gammelmedias annalkande död.
Citera
2015-10-04, 05:29
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wolodarski
Detta får konsekvenser. Vi måste alla bli mer kritiska internetkonsumenter. Inte minst måste vi som verkar inom traditionella medier vara ännu mer noggranna med kravet på sanning och relevans – och vara mycket restriktiva med att citera från kanaler som ägnar sig åt propaganda. Här finns anledning till självkritik; DN är inte undantaget.

Har kommer man ju utan att anstränga sig att tänka på den famösa Sandviken-rapporten, som inte bara propagandaminister Ullentott svalde med hull, hår, brister och rena lögner, utan också Wolodarski och DN.
Kanalen som ägnade sig åt att sprida propaganda var PWC och en sosse-politruk.

http://www.tino.us/2014/06/p1-medier...k-for-asikter/
http://unvis.it/www.dn.se/nyheter/sv...-invandringen/

Jag lovar att även fortsättningsvis vara restriktiv med att citera från DN, då det är en kanal som ägnar sig åt propaganda, men det här kan jag citera från artikeln:
Citat:
Ursprungligen postat av Wolodarski
Lögnerna förorenar vårt offentliga samtal och skadar tilliten i samhället.
Citera
2015-10-04, 05:56
Medlem
Ùberjuden känner sig lite halvkränkt, han ser verkligheten men vill helst glömma den.

Från Södermalm till Israel.
Citera
2015-10-04, 06:04
Medlem
JoeDevolas avatar
Oj!

Propagandan har nu nått en nivå som gör att bara de sista fem procenten av befolkningen köper vad som sägs. De vet egentligen också, men de betalar ändå. Okej, jag överdriver. Det finns en del som köper precis allt från Wolodarski, men de behöver inte övertygas med någon propaganda. De är redan frälsta och förlorade. Det här är att elda för kråkorna.

Var Pravda någonsin så här övertydliga?

Visst är det svårt att ta rätt beslut som chefsredaktör när alla beslut man tar är ett spadtag för sin egen grav, men det är ännu mer fel att beställa en jävla grävskopa.

"Här finns anledning till självkritik". Är det århundradets understatement?
Senast redigerad av JoeDevola 2015-10-04 kl. 06:16.
Citera
2015-10-04, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Oj!

Propagandan har nu nått en nivå som gör att bara de sista fem procenten av befolkningen köper vad som sägs. De vet egentligen också, men de betalar ändå. Okej, jag överdriver. Det finns en del som köper precis allt från Wolodarski, men de behöver inte övertygas med någon propaganda. De är redan frälsta och förlorade. Det här är att elda för kråkorna.

Var Pravda någonsin så här övertydliga?

Visst är det svårt att ta rätt beslut som chefsredaktör när alla beslut man tar är ett spadtag för sin egen grav, men det är ännu mer fel att beställa en jävla grävskopa.

"Här finns anledning till självkritik". Är det århundradets understatement?

^ This.

DN dör med Wolle vid rodret, ägarna vet - Wolle vet. Han är en död anka. Givetvis får Wolle ett jobb som vice-VD på något stort finansbolag.
Citera
2015-10-04, 06:39
Medlem
madchances avatar
Tror inte Petter bryr sig ett skit om DN. Han kör tidningen i botten och om jag jobbade där skulle jag ha min CV och kontaktnät i perfekt ordning.

Nä det handlar om Petters heder. Det var inte han som sänkte DN utan det var en avancerad finurlig rysk (!) informationskrigföring. Den fruktade metodiken att säga sanningen.
Citera
2015-10-04, 07:43
Medlem
DN blandar och ger numera, både på nyhetsplats, på ledarsidan och på kultursidan (tre segment som i teorin påstås ha tydliga cementväggar mellan sig, men som ganska ofta verkar jobba på samma tandemcykel) - och jag hälsar deras charader med en trumpetstöt från baken.

Det är enbart patetiskt av Wollo att försöka sitta och föreskriva andra vad som ska få anses vara relevanta kopplingar i ett pågående eller nyligen timat förlopp som IKEA-morden. DN och lillebror Expressen (som många tunga DN-journalister idag kommer ifrån, som de är skolade på) har inga som helst problem med agendastyrda eller löskokta resonemang så länge det är deras egen agenda.

Nu går DN i taket för att både Svenskans ledarsida och alternativmedier och bloggare vågade skriva öppet att knivmännen på IKEA var afrikanska migranter och dessutom lyfte fram kopplingen till att de här personerna hade fått avslag på sina ansökningar om asyl och skulle utvisas. Jag tror att de flesta svenskar förstår (dvs begriper, inte urskuldar) kopplingen mellan besvikelse eller ilska över dessa avslag och ett desperat beslut att sätta avtryck eller hämnas innan man åker ut ur landet. Hudfärgen hos offren och gärningsmännen var utan tvekan en tung faktor, och om man jämför medias bevakning av t ex mordet på Fadime och morden på Carola och Emil i Västerås så ser man en gapande skillnad i hur offren levandegörs för läsarna.

Dessutom är IKEA-morden en nästan unik händelse: när såg man senast här i landet ett oprovocerat dödligt överfall inne på ett stort varuhus? Utfört av en invandare eller en etnisk svensk? Man får nästan gå tillbaka till, just det, mordet på Anna Lindh, en händelse där gammelmedia också var angelägna om att styra och kontrollera flödet av information och synpunkter ute i offentligheten.
Citera
2015-10-04, 08:09
Medlem
JoeDevolas avatar
"Här finns anledning till självkritik; DN är inte undantaget".

Återigen, jag lovar dyrt och heligt att återuppta min prenumeration den dagen ni börjar återge saker och ting på ett hederligt sätt. Jag lovar t o m att börja prenumerera på tidningen om ni fortsätter med propagandan, men låter folket komma till tals utan att stänga av de med obekväma åsikter.

Ja, jag är medveten om att mitt löfte är ingenting värt. Jag kan somna om.

Jag är snart en arbetslös bonnjävel i glesbygden. Du är otroligt nedlåtande mot sådana som mig Peter. Själv bryr jag mig inte så mycket. Jag klarar mig alltid, men det finns människor i min närhet som inte är lika lyckligt lottade. Empati sträcker sig inte längre än till Södermalm för dig. Om du bara visste hur mycket av min månadslön som jag skänker till bättre behövande. Jag kallar mig också för antirasist, men i övrigt har jag ingenting gemensamt med dig, din ryggradslösa jävel. Erkänn att du har fel! Erkänn att spelet är förlorat!

!
Senast redigerad av JoeDevola 2015-10-04 kl. 08:44.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in