2015-11-01, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Det är inte helt enkelt att beräkna men den genomsnittliga skattekilen i Sverige är 42,46% och i USA 31,54%. En person som bor i Stockholm och tjänar 45,000 i månaden har en skattekil på 46%, och får ut knappt 32,000 efter skatt. Arbetsgivaren betalar 59,139:-. Om vi antar samma progressivitet i skatteskalan (vilket inte stämmer eftersom USA har mer progressiv skatt än Sverige) så kan vi gissa att en genomsnittsamerikan med samma lön har en skattekil på 34,17%., d.v.s. lönen efter skatt blir 38,931;-. Med andra ord c:a 7,000:- mer, om vi antar att hela löneutrymmet omvandlas till lön.

Beräknat utifrån OECD-data och Ekonomifaktas skattekalkyl.

I detta exempel betalar inte arbetsgivaren tjänstepension, dvs pensionen blir riktigt låg. Privat pension är väl vettigt i bägge länder!
Citera
2015-11-01, 15:44
Medlem
Jag har i många avseenden samma uppfattning. Det låga grundavdraget i kombination med höga indirekta skatter, främst moms, motverkar det progressiva inslaget i skattesystemet. Lägg därtill att både skatte- och välfärdssystemen ändå har rejäla marginal- och tröskeleffekter. Det är ingen slump utan ett mycket medvetet politiskt vägval att Sverige har världens högst beskattade låginkomsttagare.

Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Sverige märker verkligen ut sig med sitt väldigt låga grundavdrag. I många OECD-länder så ligger grundavdraget på en multipel av det svenska. Så om man har kass inkomst så beskattas man betydligt mindre än i Sverige (kombinerat med generellt lägre skattesatser).

Många svenskar verkar ha missförstått innebörden av progressiv beskattning och tror att det är en synonym till skyhög beskattning. Faktiskt precis tvärtom. Enda sättet att dra in så stora andelar av BNP som Sverige gör i skatt är att beskatta alla inkomster stenhårt. Då finns inget utrymme för att tillämpa den typ av progressiv beskattning som USA och östasien kör med. Arbetsgivaravgiften skalar med lönen. Momsen skalar med hushållets utgifter vilket skalar lönen. Kommunalskatten är lika för alla kommuninvånare. Ett av få progressiva inslag i svenska skattesystemet är just den statliga inkomstskatten. Fast å andra sidan så har nästan alla höginkomsttagare stora huslån som de får ränteavdrag på.
Citera
2015-11-04, 16:19
Medlem
BalleAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Bör man inte räkna in det som våra skatter, och arbetsgivaravgifter täcker i form av t.ex. sjukvård och pensioner som man i USA måste betala privata försäkringar för att åtnjuta?

Årsinkomster över 7,5 basbelopp, dvs om man har en månadslön över ca 36.000 kr, räknas inte in i den pensionsgrundande inkomsten. Det innebär att arbetsgivaravgiften är en ren skatt som löntagaren inte har någon nytta av i form av högre pension eller sjukersättning.
Citera
2015-11-22, 05:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Öhm, nej. Varför hittar du på? Den federala skatten är högre dvs även för en delstat med 0% lokal inkomstskatt så hamnar vi långt, långt över dina 10%.
Jag hittar inte på men nu kan jag inte minnas hur jag räknade fram det. Själv betalar jag inte värst mycket mer än 10% trots en betydligt högre inkomst. Det året jag råkade tjäna ca 16 000 SEK/månad betalade jag ca 55 SEK per månad i federal skatt, dvs ca 0.35%.
Citera
2015-11-22, 05:57
Medlem
Citat:
Bör man inte räkna in det som våra skatter, och arbetsgivaravgifter täcker i form av t.ex. sjukvård och pensioner som man i USA måste betala privata försäkringar för att åtnjuta?
Jag betalar $12*26=$312/år för sjukförsäkring. Sedan får jag tillbaka $800 per år så jag torde göra en vinst på ca $488 per år. Pension kommer jag att få av företaget och social security. Givetvis pensionssparar jag på samma sätt som jag hade gjort i Sverige.
Citera
2015-11-22, 06:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av alap
Jag betalar $12*26=$312/år för sjukförsäkring. Sedan får jag tillbaka $800 per år så jag torde göra en vinst på ca $488 per år. Pension kommer jag att få av företaget och social security. Givetvis pensionssparar jag på samma sätt som jag hade gjort i Sverige.

Om företaget går i konkurs då? Om just du arbetar i ett företag som verkar stabilt, hur ser det ut allmänt när amerikanska företag gpr i konkurs, avseende pensionsskulderna?
Citera
2015-11-22, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Om företaget går i konkurs då? Om just du arbetar i ett företag som verkar stabilt, hur ser det ut allmänt när amerikanska företag gpr i konkurs, avseende pensionsskulderna?
Företagen avsätter medel till en fond som inte kan användas i bolaget och som inte påverkas av en konkurs. Det företaget jag arbetar för är överfinansierade i den pensionsfonden, dvs tillgångarna är större än den skuld de har till arbetstagarna. Detta är väldigt ovanligt. De flest företag har underfinansierade pensionsfonder vilket betyder att arbetstagarna inte får så mycket som utlovats vid en eventuell konkurs.
Citera
2015-12-09, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Helt felt, hjälp inte till att sprida idiotiska myter. Arbetsgivaravgiften är en avgift för arbetstagare. Det är lustigt att ett helt samhälle lurats av vad något kallas trots att det inte är hemligt vad det är (även om jag förstår att det är just därför man har kallat det så, för att dölja asymmetri).

Tack för genomgången i övrigt!
Vid identisk lön till arbetstagaren är lönekostnaderna högre för svenska arbetsgivare än för amerikanska. Därför säger man att det är dyrare för arbetsgivaren i Sverige än i USA.
Citera
2015-12-09, 01:05
Medlem
Citat:
Jo, för att få en rättvis jämförelse bör man notera det amerikanare får för sin skatt som inte svenskarna får, och vice versa. Men samtidigt kan man hävda att det är ointressant vad man erbjuds, och mer intressant vad man använder.

Ta skillnaden mellan Schweiz och Sverige som exempel. Skatten är mycket lägre i Schweiz, oavsett vilken kanton du bor i, men ska du sätta ett barn på dagis så kostar det 20 000 i månaden. För en person som har barn i Schweiz är det en stor utgift under några år, men sen behöver de inte betala för dagis längre. En svensk däremot betalar ju för dagis under hela sitt yrkesverksamma liv, oavsett om de har barn eller inte. Vem betalar mest i slutändan? (Jag har ingen aning.)

Min erfarenhet, efter att ha bott i några olika länder, är att som småbarnsförälder så har man det ungefär likadant oavsett vilket land man lever i, som att det "jämnar ut sig". ungefär. Men som ensamstående, ung, och odödlig kan det vara enorma skillnader i disponibel inkomst.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in