2015-10-03, 21:34
Medlem
cykelbusss avatar
Eftersom vi rör oss med stormsteg mot välfärdens sönderfall kan det vara intressant att diskutera framtida löner.

Själv har jag mindre kunskap om amerikansk skatt men det finns säkerligen någon här som vet. Om vi antar att den minskade procenten i arbetsgivaravgifter osv går till löntagaren, hur mycket kommer då en person som får ut 45k/månad innan skatt i dag få ut med de nya skattenivåerna? Anta att Sverige kommer ha exakt samma kommunal och statlig skatt.
Citera
2015-10-04, 09:47
Medlem
Det är inte helt enkelt att beräkna men den genomsnittliga skattekilen i Sverige är 42,46% och i USA 31,54%. En person som bor i Stockholm och tjänar 45,000 i månaden har en skattekil på 46%, och får ut knappt 32,000 efter skatt. Arbetsgivaren betalar 59,139:-. Om vi antar samma progressivitet i skatteskalan (vilket inte stämmer eftersom USA har mer progressiv skatt än Sverige) så kan vi gissa att en genomsnittsamerikan med samma lön har en skattekil på 34,17%., d.v.s. lönen efter skatt blir 38,931;-. Med andra ord c:a 7,000:- mer, om vi antar att hela löneutrymmet omvandlas till lön.

Beräknat utifrån OECD-data och Ekonomifaktas skattekalkyl.
Citera
2015-10-15, 15:26
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Det är inte helt enkelt att beräkna men den genomsnittliga skattekilen i Sverige är 42,46% och i USA 31,54%. En person som bor i Stockholm och tjänar 45,000 i månaden har en skattekil på 46%, och får ut knappt 32,000 efter skatt. Arbetsgivaren betalar 59,139:-. Om vi antar samma progressivitet i skatteskalan (vilket inte stämmer eftersom USA har mer progressiv skatt än Sverige) så kan vi gissa att en genomsnittsamerikan med samma lön har en skattekil på 34,17%., d.v.s. lönen efter skatt blir 38,931;-. Med andra ord c:a 7,000:- mer, om vi antar att hela löneutrymmet omvandlas till lön.

Och sen tillkommer det 25 moms i Sverige mot några få procent i USA om jag minns rätt.
Citera
2015-10-15, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Och sen tillkommer det 25 moms i Sverige mot några få procent i USA om jag minns rätt.
USA har inte moms, vissa (de flesta) delstater har däremot sales tax. Det är ingen praktisk skillnad för de lokala konsumenterna, vilket gör att det enkelt blandas ihop.
Citera
2015-10-15, 17:25
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Om vi antar samma progressivitet i skatteskalan (vilket inte stämmer eftersom USA har mer progressiv skatt än Sverige)
Nej, med tanke på Sveriges extrema marginalskatt >36000 stämmer ju inte detta.

Förövrigt har du ju rätt i att det inte är speciellt enkelt. Med tanke på att en stor del av skatten inte är federal och det finns allt mellan hyfsade skatter och 0% skatt för delstater blir det lite som att fråga vad skatten är i Europa snarare än Sverige.
Citera
2015-10-16, 00:49
Medlem
Jag kan svar på en hel del frågor om amerikansk skatt om du vill. Men om du hellre vill veta vad som händer när svenska välfärds systemet faller samman är det att du kommer att betala mycket mer skatt än nu.

Effektiv skattesats är typiskt omkring 10% i USA för personer som tjänar betydligt mer än 45 lakan.
Citera
2015-10-16, 00:53
Medlem
Citat:

Inte ens Trump har 31.54% marginalskatt och den där kilen du pratar om borde vara betydligt lägre än marginalskatten.
Citera
2015-10-16, 07:13
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alap
Effektiv skattesats är typiskt omkring 10% i USA för personer som tjänar betydligt mer än 45 lakan.
Öhm, nej. Varför hittar du på? Den federala skatten är högre dvs även för en delstat med 0% lokal inkomstskatt så hamnar vi långt, långt över dina 10%.
Citera
2015-10-27, 21:06
Medlem
fsdfsdfs avatar
Skattenivåer beror förstås på hur mkt man tjänar i USA, såhär ser min skatt som relativt höginkomsttagare ut (mer är 45k sek/mån):

Brutto: 100%
- Federal skatt: 23%
- Social Security Skatt: 6% (denna försvinner för mig de sista månaderna av året efter man nått ett maxbelopp)
- Medicare skatt: 1.5%
- Statsskatt: 6.5%
- Stads-skatt: 3.7%
- En slags arbetslöshets-avgift: Några marginella dollar
Totalt 41% skatt, kvar blir alltså 59%.
På bruttolönen betalar arbetsgivaren ca 15% arbetsgivaravgift.

- - -

I Sverige skulle samma netto-lön i handen för mig medföra:
- 31% kommunalskatt
- 16% statlig skatt
+ 2% läggs tillbaks som jobbskatteavdrag
Skatten är då totalt 45%, kvar alltså 55% av lönen.
På bruttolönen betalar arbetsgivaren ca 31% arbetsgivaravgift.

Så - jämförelsevis är det bra mkt dyrare för arbetsgivare i Sverige, och för enskilda lönetagaren i min situation är just löneskatten inte SÅ stor mellan länderna... Runt 60% kvar av lönen mot ca 55% i Sverige. DOCK - hade jag inte bott i staden där jag gör hade jag sluppit 3.7% stads-skatt, och hade man bott i Texas, Florida, Washington eller vissa andra stater med ingen eller lägre skatt hade man även skippat 6.5% stats-skatt. (Alltså - totalt 10% mindre skatt än nu och runt 70% kvar av lönen).

Bara en ögonblicksbild.
Senast redigerad av fsdfsdf 2015-10-27 kl. 21:10.
Citera
2015-10-27, 22:06
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsdfsdf
Så - jämförelsevis är det bra mkt dyrare för arbetsgivare i Sverige,
Helt felt, hjälp inte till att sprida idiotiska myter. Arbetsgivaravgiften är en avgift för arbetstagare. Det är lustigt att ett helt samhälle lurats av vad något kallas trots att det inte är hemligt vad det är (även om jag förstår att det är just därför man har kallat det så, för att dölja asymmetri).

Tack för genomgången i övrigt!
Citera
2015-10-27, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fsdfsdf
Skattenivåer beror förstås på hur mkt man tjänar i USA, såhär ser min skatt som relativt höginkomsttagare ut (mer är 45k sek/mån):

- Federal skatt: 23%
- Social Security Skatt: 6% (denna försvinner för mig de sista månaderna av året efter man nått ett maxbelopp)
- Medicare skatt: 1.5%
- Statsskatt: 6.5%
- Stads-skatt: 3.7%
- En slags arbetslöshets-avgift: Några marginella dollar
Totalt 41% skatt, kvar blir alltså 59%.
På bruttolönen betalar arbetsgivaren ca 15% arbetsgivaravgift.

- - -

I Sverige skulle samma netto-lön i handen för mig medföra:
- 31% kommunalskatt
- 16% statlig skatt
+ 2% läggs tillbaks som jobbskatteavdrag
Skatten är då totalt 45%, kvar alltså 55% av lönen.
På bruttolönen betalar arbetsgivaren ca 31% arbetsgivaravgift.

Så - jämförelsevis är det bra mkt dyrare för arbetsgivare i Sverige, och för enskilda lönetagaren i min situation är just löneskatten inte SÅ stor mellan länderna... Runt 60% kvar av lönen mot ca 55% i Sverige. DOCK - hade jag inte bott i staden där jag gör hade jag sluppit 3.7% stads-skatt, och hade man bott i Texas, Florida, Washington eller vissa andra stater med ingen eller lägre skatt hade man även skippat 6.5% stats-skatt. (Alltså - totalt 10% mindre skatt än nu och runt 70% kvar av lönen).

Bara en ögonblicksbild.

Bör man inte räkna in det som våra skatter, och arbetsgivaravgifter täcker i form av t.ex. sjukvård och pensioner som man i USA måste betala privata försäkringar för att åtnjuta?
Citera
2015-10-27, 22:10
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Bör man inte räkna in det som våra skatter, och arbetsgivaravgifter täcker i form av t.ex. sjukvård och pensioner som man i USA måste betala privata försäkringar för att åtnjuta?
Självklart inte, då måste du ju kvalitetsjustera, blir ett väldans meck.

Just pension kan du förvisso räkna på, även om det inte är helt lätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in