• 1
  • 2
2015-10-03, 17:20
Medlem
Luness avatar
Hejsan, satt och fundera på om det skulle funka att flumma på benzo en gång i veckan istället för att dricka alkohol, utan att skapa beroende/tolerans?

Är risken stor för att fastna?

Anledningen till varför jag funderar i dessa banor är för att jag ser mer nackdelar med alkohol än med benzo, man slipper bakfylla, det är mer skonsamt för kroppen osv.
Citera
2015-10-03, 17:24
Medlem
Ratozs avatar
Fungerar ungefär lika bra som att dricka kaffe istället för att röka tobak bara för att båda är stimulanter.

Har du ens testat både alkohol och benso innan du frågade? De ger ju helt olika effekt.

Benso fungerar möjligen för att minska mängden alkohol du behöver förtära i sociala situationer. Men det ersätter inte ruset.
Citera
2015-10-03, 17:26
Medlem
Vad är du ute efter att göra på benzo, bara vara hemma och chilla?

Du kommer inte skapa något beroende om du äter det 1 gång i veckan, det är väl som att röka cigg varje fredag - Det svåra är att inte börja göra det dagligen, då är du nog rätt körd
Citera
2015-10-03, 17:30
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
Fungerar ungefär lika bra som att dricka kaffe istället för att röka tobak bara för att båda är stimulanter.

Har du ens testat både alkohol och benso innan du frågade? De ger ju helt olika effekt.

Benso fungerar möjligen för att minska mängden alkohol du behöver förtära i sociala situationer. Men det ersätter inte ruset.
Vet att de ger olika effekt, det är inte effekten hos alkohol jag försöker ersätta. Att flumma eller dricka funkar vilket som för min del, mao så tycker jag inte ruset från benzo är sämre än alkoholruset. Min fråga är om det är en dum idé att flumma på benzo likt man dricker alkohol på fredagar, sett till beroende, tolerans etc.
Citera
2015-10-03, 17:35
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombah
Vad är du ute efter att göra på benzo, bara vara hemma och chilla?

Du kommer inte skapa något beroende om du äter det 1 gång i veckan, det är väl som att röka cigg varje fredag - Det svåra är att inte börja göra det dagligen, då är du nog rätt körd
Chill hemmafester mer eller mindre.

Angående beroende, många dricker ju alkohol en gång i veckan utan att bli alkoholister, min fråga är alltså om man kan flumma en gång i veckan utan att bli benzotorsk?

Att trycka heroin en gång i veckan istället för alkohol skulle ju kännas ganska dumt med tanke på beroenderisken, hur står benzo i förhållande till detta?
Citera
2015-10-03, 17:39
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
Vet att de ger olika effekt, det är inte effekten hos alkohol jag försöker ersätta. Att flumma eller dricka funkar vilket som för min del, mao så tycker jag inte ruset från benzo är sämre än alkoholruset. Min fråga är om det är en dum idé att flumma på benzo likt man dricker alkohol på fredagar, sett till beroende, tolerans etc.

Det beror till mångt och mycket på halveringstid och effekthalveringstid samt vilken signalsubtansaktivitetsprofil den aktuella substansen har. Att svara generelt blir svårt.
Citera
2015-10-03, 17:40
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
Angående beroende, många dricker ju alkohol en gång i veckan utan att bli alkoholister, min fråga är alltså om man kan flumma en gång i veckan utan att bli benzotorsk?

Och vissa definierar detta som helgalkoholism, alltså ett beroende.
Citera
2015-10-03, 18:15
Medlem
Akilles-själs avatar
Du blir inte torsk, för 1 gång i veckan, men om dom kan ersätta varandra är personligt.
Citera
2015-10-03, 18:23
Medlem
Skull-Kids avatar
Vissa blir torsk första gången dem provar. Andra kan äta en gång i veckan utan problem. Om man har problem med alkohol skulle jag bara rekommendera benzo till någon som alkoholen slitit på levern så mycket att man måste lägga ner drickandet. Som min farfar i slutskedet, hade han lagt ner spriten och tagit piller istället hade han kanske levt idag.

För mig eskalerade det under längre tid. Kunde ta benzo en gång i veckan utan problem, kunde ta 3 gånger utan problem. Helst plötsligt behövde jag ta varje dag då jag fick utsättninssymptom bara efter nån dag. Har även haft uppehåll i halvår, tog ett piller och dagen efter fick jag benzo-AT igen, något som jag tror kallas för postakut abstinens. Läst om folk som efter flera år fortfarande får perioder av sug/utsättningssymtom, Benzo är inte att leka med. Ingen fara att ta en gång i veckan nej, men poängen är att vissa inte kan kontrollera när det är påväg att bli för mycket och då kan det gå åt helvete. Har man en gång blivit torsk så måste man antingen lära sig kontrollera bruket eller lära sig leva utan och det är inte lätt.
Senast redigerad av Skull-Kid 2015-10-03 kl. 18:28.
Citera
2015-10-03, 19:47
Medlem
1 ggr i veckan bör inte var nog några problem. Eller har du lätt att blir beroende av saker?
Citera
2015-10-03, 22:38
Bannlyst
Om du klarar av att bara dricka en gång i veckan, kommer du antagligen klara av att bara ta benzo en gång i veckan. Dock kanske sen testar du att köra både och, och märker hur nice det var. Sen dagen efter har du kanske ångest och tänker "aa men va fan benz är ju skitbra mot ångest så jag tar en". Och sen rullar det på...

Men allt handlar egentligen om hur bra disciplin du har och vad du gillar bäst.
Citera
2015-10-03, 23:09
Medlem
Är ju fan inte alls samma sak ts. Nog för att det kallas torrfylla men fortfarande inte samma sak.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in