2015-10-03, 14:46
Medlem
Hallå fb!
Vi har i mitt produktionsbolag haft en årsprenumeration av Google Apps for work sedan i juni. Vi har inte startat riktigt företag ännu men tanken är att vi ska göra det i vår. Handelsbolag blir det till att börja med.
I alla fall, då vi har automatisk betalning direkt till mitt bankkonto har jag inte direkt kollat på några kvitton eller fakturor från Google, utan har bara sett hur den fasta summan dragits från mitt konto varje månad. Men igår satt jag och kollade igenom kvittona från Google och upptäckte att det står Moms: 0 SEK. Vid närmare inspektion såg jag även att vi står uppskrivna som "Företag" under fliken "Skatteinformation för Sverige". Jag är själv 18 och har inte börjat deklarera än. Gör jag något fel just nu? Kan det isåfall rättas till genom att vi startar företag de närmsta månaderna?
Ursäkta min okunskap, och är tacksam för hjälpsamma svar!
Citera
2015-10-03, 19:51
Medlem
Inte riktigt en systemutvecklingsfråga?

Enligt EU-direktiv 2006/112/EG så ska momsen betalas av ditt företag. Om du har ett handelsbolag så är det kalenderår som gäller för momsdeklaration. Så du "hinner" göra rätt för dig och deklarera momsen i tid. Däremot kan det bli lite knivigt redovisningsmässigt i och med att det skedde innan startandet av bolaget.

Enklast är att höra av sig till skatteverket och fråga. De brukar vara lugna med att misstag begås. I värsta fall åker du på en mindre avgift. Det är medvetet fusk och i viss mån allvarligt slarv de slår ner hårt på.
Citera
2015-10-03, 22:53
Moderator
vhes avatar
Webbhotell och webbserver --> Övriga dator- och IT-diskussioner
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem