2015-10-02, 23:38
Medlem
Admiral Krags avatar
Jag blir så trött så jag storknar, det är nått ologiskt fel på Windows 7, olika (helt vanliga) mappar
klarar av olika längd på filnamnen, jag stöter helt enkelt på en längdspärr när jag antingen ska stava vidare för hand eller klistra in ett långt filnamn som funkar i en annan folder

Eller har det något med att det är olika hårddiskar å göra kanske?
Citera
2015-10-02, 23:47
Medlem
sommarlovs avatar
Du kanske får problem med hela sökvägens namn?

Det vill säga, c:/users/admiral_krag/nattmackor/med/ost/men/inte/skinka.....

Inte får vara längre än en viss längd, och inte bara filens egna längd...
Citera
2015-10-03, 00:15
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Admiral Krag
Jag blir så trött så jag storknar, det är nått ologiskt fel på Windows 7, olika (helt vanliga) mappar
klarar av olika längd på filnamnen, jag stöter helt enkelt på en längdspärr när jag antingen ska stava vidare för hand eller klistra in ett långt filnamn som funkar i en annan folder

Eller har det något med att det är olika hårddiskar å göra kanske?

Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov

Sommarlov är i närheten, men det är mer komplicerat än så, det är hela sökvägens längd som spelar in, men det finns en massa osynlig metadata i det hela också.

Max total längd, inklusive de osynliga tecknen i ntfs är 260 tecken som standard. Man KAN utöka detta, men då finns en (stor) risk att väldigt många program slutar att fungera.
Senast redigerad av EckiEcki 2015-10-03 kl. 00:18.
Citera
2015-10-03, 00:37
Medlem
Admiral Krags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov

Ja det stämmer att jag har en del undermappar, men jag har gjort experiment nu där jag skapar
nya undermappar i samma lager och kopierar existerande långa homofilnamn och det går inte
att skriva lika långt av någon kul anledning...

Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Sommarlov är i närheten, men det är mer komplicerat än så, det är hela sökvägens längd som spelar in, men det finns en massa osynlig metadata i det hela också.

Max total längd, inklusive de osynliga tecknen i ntfs är 260 tecken som standard. Man KAN utöka detta, men då finns en (stor) risk att väldigt många program slutar att fungera.
Om du ser vad jag skrev till det ständiga sommarlovet nu...varför beter sig datorn såhär inkonsekvent?, jag tänkte inte utföra den lösningen du pratar om som leder till instabilitet..men det måste finnas workarounds eller bara att vi avslöjar den sk logiken i beteendet så kan jag leva med det här..
Citera
2015-10-05, 09:40
Medlem
Admiral Krags avatar
Hallå!, jag tycker inte att jag fått tillfredsställande lösningsbaserade svar
Citera
2015-10-05, 09:52
Medlem
hasenfrasens avatar
Lösning? Byt filsystem, dvs i praktiken operativsystem. https://en.wikipedia.org/wiki/Compar...f_file_systems
Citera
2015-10-05, 10:52
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Hallå!, jag tycker inte att jag fått tillfredsställande lösningsbaserade svar
http://vlaurie.com/computers2/Articles/filenames.htm
Citera
2015-10-07, 20:51
Medlem
Admiral Krags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
http://vlaurie.com/computers2/Articles/filenames.htm
Jag försökte läsa, men jag orkar bara skumma texter som är på engelska och jag såg inte hur detta dokument presenterade en lösning, mer en redogörelse

Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Lösning? Byt filsystem, dvs i praktiken operativsystem. https://en.wikipedia.org/wiki/Compar...f_file_systems
För att säga som Krister Petterson
"Det kan jag ju förfan inte göra"......nä jag är fast vid den här Windows 7 installationen, insatserna
är för låga
Citera
2015-10-08, 15:04
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Jag försökte läsa, men jag orkar bara skumma texter som är på engelska och jag såg inte hur detta dokument presenterade en lösning, mer en redogörelse
Det finns bara en lösning! Acceptera begränsningen och ge dina filer/mappar kortare namn hur svårt kan det vara ?

Alternativet är ju att välja ett annat operativsystem som tillåter oändligt långa namn.
Senast redigerad av kimdah2002 2015-10-08 kl. 15:08.
Citera
2015-10-08, 15:55
Medlem
Admiral Krags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det finns bara en lösning! Acceptera begränsningen och ge dina filer/mappar kortare namn hur svårt kan det vara ?

Alternativet är ju att välja ett annat operativsystem som tillåter oändligt långa namn.
Okay, tack så mycket då
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in